GoForIt skrev:
Märkligt att jag kommer åt deras webbsida..

Den ser ut så här:
[bild]

Drivdonet sitter i armaturen.
Det ser definitivt smidigt ut. Har dom några nackdelar mot de med separat drivdon, som verkar vara vanligare?
 
Anna1984 skrev:
Det ser definitivt smidigt ut. Har dom några nackdelar mot de med separat drivdon, som verkar vara vanligare?
Jag är ingen expert i ämnet.
Får jag gissa så är detta en utveckling för att man vill slippa just separata drivdon, och ha möjlighet att dimra (utan specialdimrar).

För att avgöra om de är rätt för dig behöver vi mer information om hur du tänkt använda dem.
 
Aha..

De jag länkade till är på 8 W LED. Det är ganska mycket. Men kan ju dimras.
Men de kräver 90 mm inbyggnadsdjup enligt bruksanvisningen.

Men det finns säkert andra varianter. Denna verkade dock prisvärd.
 
GoForIt skrev:
Jag är ingen expert i ämnet.
Får jag gissa så är detta en utveckling för att man vill slippa just separata drivdon, och ha möjlighet att dimra (utan specialdimrar).

För att avgöra om de är rätt för dig behöver vi mer information om hur du tänkt använda dem.
Två stora nackdelar som jag ser det. Den första är just att du får ett drivdon per spot. Större chans att något går sönder eftersom det finns fler "points of failure".

Den andra nackdelen är just fördelen som GoForIt skrev om, dimring. Visst, det går troligen att dimra dessa med en vanlig 230V dimmer. Problemen är dock flera. Vissa dimmers kanske det börjar surra om. Minsta dimnivå brukar vara ganska hög. "Dimningskurvan" stämmer inte, alltså mängden ljus minskar inte linjärt. Det mest "elektriskt korrekta" är att ha dimmern på sekundärsidan, alternativt inbyggt i själva drivdonet (den dimrar då på sekundärsidan).

"Specialdimmers" behövs sällan då nästan alla moderna drivdon har dimning inbyggt. Denna kan styras med en kontrollsignal antingen från en helt vanlig återfjädrande tryckknapp, alternativt en 1-10V vriddimmer.
 
vectrex skrev:
Två stora nackdelar som jag ser det. Den första är just att du får ett drivdon per spot. Större chans att något går sönder eftersom det finns fler "points of failure".

Den andra nackdelen är just fördelen som GoForIt skrev om, dimring. Visst, det går troligen att dimra dessa med en vanlig 230V dimmer. Problemen är dock flera. Vissa dimmers kanske det börjar surra om. Minsta dimnivå brukar vara ganska hög. "Dimningskurvan" stämmer inte, alltså mängden ljus minskar inte linjärt. Det mest "elektriskt korrekta" är att ha dimmern på sekundärsidan, alternativt inbyggt i själva drivdonet (den dimrar då på sekundärsidan).

"Specialdimmers" behövs sällan då nästan alla moderna drivdon har dimning inbyggt. Denna kan styras med en kontrollsignal antingen från en helt vanlig återfjädrande tryckknapp, alternativt en 1-10V vriddimmer.
Jag är ju som sagt bara vanlig brukare, men jag skulle föredra att ha ett drivdon per armatur istället för en massa krångel med lösa drivdon. Går spoten sönder, så byter man hela kitet. Bara att dra ner armaturen. Inget krångel med gömda drivdon och inspektionsluckor etc.

Hittills har ju dimbara LED varit väldigt dyra, och som jag uppfattat det i många fall krävt byte av dimmer.
Men även här går väl utvecklingen framåt.
 
GoForIt skrev:
Jag är ju som sagt bara vanlig brukare, men jag skulle föredra att ha ett drivdon per armatur istället för en massa krångel med lösa drivdon. Går spoten sönder, så byter man hela kitet. Bara att dra ner armaturen. Inget krångel med gömda drivdon och inspektionsluckor etc.

Hittills har ju dimbara LED varit väldigt dyra, och som jag uppfattat det i många fall krävt byte av dimmer.
Men även här går väl utvecklingen framåt.
Alla LED:s är dimbara. Sen kan eventuell drivelektronik (inbyggd eller ej) sätta stopp för dimbarheten.
 
Anna1984 skrev:
Jag tänkte köra med led spottar. Vad gäller då?
Kolla tillverkarens specar! Ofta har de standradkablage i olika längder. De brukar vara en bra hänvisning till hur lånha kablar du kan ha till dess don.
Jag har LED i taket i garaget och där satte jag drivern i ena boxen på var sida.
 
En sak man ska vara nog med är att går en spottsönder med eget drivdon så kan det vara svårt att köra vidare på samma modell efter ett par år om de har utgått. Går ett separat drivdon sönder så byter man det snabbt. Led håller rätt länge förövrigt. Drivdonen hinner ofta gå sönder 2-3 gånger innan led'en slocknar.
 
Jag hade en massa drivdon (10st, ett till varje fönster). Jag byggde om apparatdosor med 75mm avloppsrör så dom blev ca 15cm djupa och placerade en sådan bredvid varje fönster. Där fick jag plats med mina drivdon.
 
Ska man använda "riktiga" LED-spottar på 5-8 W osv. så är det bästa att använda spottar där drivdon ingår till varje spott. Då är placeringen löst och man kan enkelt dimra med en vanlig vriddimmer eller dosdimmer. Sy FK mellan pottorna utan att behöva tänka på ledningslängder.

T.ex Hide-a-lite Comfort 8W och A-collection aLED7i.

Det finns även speciella drivdon att köpa löst att sätta vid varje spott.

//Patrik
 
Redigerat:
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
empame skrev:
Jag hade en massa drivdon (10st, ett till varje fönster). Jag byggde om apparatdosor med 75mm avloppsrör så dom blev ca 15cm djupa och placerade en sådan bredvid varje fönster. Där fick jag plats med mina drivdon.
Omständig lösning. Det finns runda drivdon att montera i kopplingsdosa.

//Patrik
 
Det smidigaste och bla de billigaste enligt min mening är att man sätter pottor och trä slang imellan och U-56 Skarvmuff mellan pottorna och slangen så får man både en tät anslutning och slangen riskerar ej att tryckas bort om man skulle behöva dra om tråd i framtiden eller när man drar i tråden den första gången dvs.

Sen köper man faktiskt 230V vanliga GU10 hållare och "dyra" 200kr och uppåt GU10 led spottar med dimmer funktion.
Det kan vara en väldigt bra idee att man kör på RHH som kablage mellan alla pottor. Det kan bli varmt snabbt! Någon FK inte är gjord för.
 
"Experterna" säger att riktiga LED-armaturer är bättre än GU10-LED. Möjligheten till bättre kylning kan tänkas vara en anledning. Plus måste man liksom förbereda för att någon KAN sätta i en halogenlampa även om det kanske inte är så troligt. Onödigt arbete. Då är det bättre att satsa på lite finare LED-armatur med drivdon så att man kan göra en riktig LED-installation.
Men det är ju vad jag tycker. :)

Men visst, det är ju en dyrare lösning. Några tusenlappar extra jämfört med halogenarmatur och GU10-LED.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.