Gjorde en liknande tråd för ett tag sedan, tyvärr kom den att handla mer om spottarna än om byggteknik. Gör därför ett nytt försök.

Jag vill ha spottar i mitt tak, men jag vill inte behöva riva ner det befintliga taket. Därför har jag tänkt bygga en nedsänkt ram, liknande den här:

0b9626ec6814f661ace20ba24077bc84.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spottarna jag har tänkt använda är Malmbergs MD-350 eller motsvarande.

Min ide är att skruva upp 45x45 reglar i taket och sedan klä dem i gips. Precis som på bilden tänkte jag att ramen ska vara lite bredare än djup. Kanske 20 cm bred och ca 5 cm djup (45 regel + gipsskiva).

Det jag funderar på är om det blir svårt att sätta upp 5 cm tunna gipsremsor på sidan och fästa dem utan att de går sönder?

Hur skulle ni göra med skarven mellan gipsskivorna? Tänkte för att skarven ska synas så lite som möjligt så gör jag den under ramen. Så här:

Untitled.jpg
Skulle ni lägga en pappremsa undertill, eller lägga den så att den överlappar kanten?
Eller skulle ni skita i pappremsa och bara spackla?
Eller skulle ni sätta en hörnlist, likt den här:
ResizeImage.png

Eller har ni andra förslag på hur man ska bygga en sån här ram?
Jag har tänkt och tänkt, men kommer inte fram till vilken lösning som är bäst. därför vore jag tacksam om jag kunde få lite hjälp.
 
Redigerat:
Jag har samma konstruktion i min källare.. Inga problem med gipset om du inte skär så långa remsor. Lägg in en hörnlist typ dom man har i badrum när man gör hörn och spackla sedan in den innan du målar.
 
ullberg
Jag gjorde en sådan i mitt förra boende, det var iof. ingen ram utan ett avlångt kök och matplats där jag skiljde på köksdel och matplats genom att byta nivå (58mm) på taket (hade spottar i den lägre köksdelen och tanken var att sätta typ en ledlist som indirekt lös upp matplatsdelen, dock sålde vi innan jag fick upp listen).

Jag provade aldrig med gips så kanske hade det funkat utmärkt, men för att inte riskera något körde jag istället MDF.

För att inte heller behöva hantera skarven så lät jag MDF:en ha rundade kanter (mycket liten radie, bara precis avbruten) och släppte ner rundningen nedanför gipset samt satte mjukfog i den lilla lilla springa som blev. Bild kommer i nästa inlägg (skriver på dator och fotar med mobil), här har jag överdrivit nedsläppet lite, det var bara 1 eller max 2 mm, tyckte det såg bra ut, nästan snyggare än att ha en slät kant.

Vill man ändå ha slätt skulle jag sätta hörnskydd i metall så man får något att spackla mot.

/U
 
ullberg
Skissen:
ImageUploadedByTapatalk1391600527.005284.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade kört gips på rubbet.
 
ullberg skrev:
Skissen:
[bild]
Vad använde du för MDF?
 
lapower skrev:
Jag har samma konstruktion i min källare.. Inga problem med gipset om du inte skär så långa remsor. Lägg in en hörnlist typ dom man har i badrum när man gör hörn och spackla sedan in den innan du målar.
Vilken hörnlist är det du syftar på?
 
ullberg
Anna1984 skrev:
Vad använde du för MDF?
Tjocklek? tja 10 el. 12 mm skulle jag tro. Kommer inte riktigt ihåg om jag sågade den ur en skiva eller om jag hade någon passbit jag kunde såga den ur (vet dock att jag fräste minst en kant så kanske var det en vanlig skiva). Man kunde kolla om det finns lämpliga salningsbitar (typ lösa fönster- och dörrsmygar) som man kan använda om man inte vill stå och remsa MDF.

Men som sagt, jag har ingen anledning att tvivla på lapowers utsaga att det funkar bra med gips, så om du känner dig mer bekväm med den lösningen kan du ju köra på det.
 
ullberg
Anna1984 skrev:
Vilken hörnlist är det du syftar på?
nu vet jag ju inte om jag och lapower tänker på samma men personligen skulle jag köra med ett "vanligt" hörnskydd, sånt som man har på ytterhörn på väggar. Typ ett sånt här:

http://www.bauhaus.se/norgips-hornskydd-29.html

/U
 
ullberg skrev:
nu vet jag ju inte om jag och lapower tänker på samma men personligen skulle jag köra med ett "vanligt" hörnskydd, sånt som man har på ytterhörn på väggar. Typ ett sånt här:

[länk]

/U
Ah ok, jag förstår. Är det svårt att spackla över ett sånt? Gör det också att kanten mellan gipsskivorna inte spricker?
 
Det finns plåtförstärkta pappremsor som passar utmärkt för dina hörn! Borde finnas på de flesta bygg/färgbutiker.
Till frågan så tror jag däremot inte att det behövs, dom är mest till för att skydda hörnen på utsatta områden i ett hus.
Jag hade kört gips på rubbet och sedan bara satt en pappremsa i skarven som du behagligast sätter på undersidan som i ditt första exempel! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.