dennistennis skrev:
Då sätter man 52 meter foderrör, du kommer inte märka ett skit. Tror knappast ens du kan mäta upp en skillnad utan fruktansvärt känslig utrustning.
Varför ska man ha 52 m foderrör när sandlagret är vattengivande för grundvattenvärme ? :confused:
 
Talar vi inte bergvärme här?
 
hempularen skrev:
har för mig att det var 4500 kr här i Stockholm. De meddelade också att de tänkte komma och spola dagvattenledningarna i gatan på min bekostnad efter borrningen. Tydligen vanligt att borrkax hamnar i brunnarna. Borrfirman tog över den frågan. Så vitt jag vet spolades det aldrig (allt borrkax höll sig i containern) och jag såg aldrig något krav på betalning av den kostnaden.
Tattare i branschen kör kaxslangen rätt ner i dagvattenbrunnar men det handlar mest om att kommunen vill pungslå folk.
 
dennistennis skrev:
Talar vi inte bergvärme här?
Nej, se inlägg # 7. Rubriken i inlägg # 1 var tydligen felaktig. ;)
 
Även om det nu inte handlar om bergvärme, så borde antalet installationer påverka energin oavsett vad det gäller.
Sen hur mycket beror nog mest på vem man frågar.
Tror bergvärme påverkar om det är 1000 kvm tomter, borde väl finnas fakta på det någonstans.
Är ju bara borra 10 hål, använda en bergvärmepump av de 10 och sedan slå på de andra 9 o se om det händer något. Finns väl forskning om det mesta?
Klart det påverkar energin i grundvattnet också.
Däremot skulle jag själv inte diskutera något med en granne som han inte har med att göra.
Regler är till för att följas, och finns det inga regler så är det ju bara bygga.
Min granne borrade djupvattenbrunn lite väl nära min tomtgräns vad jag tyckte.
När det sedan visade sig att han ville stycka av sin tomt i ytterligare två tomter fick jag kommentera det till kommunen.
Skrev då att han bör lägga vattenbrunnar så det möjliggör för mig att borra på min tomt i framtiden.
Kommunen skrev då in det i papperna, men granen har ju lik förbannat redan borrat sin första brunn.
Så troligen om jag själv ska borra, måste jag lägga det så långt bort på min tomt jag kan, för att klara avståndskraven.
Hade han sagt till innan hade jag föreslagit att han borrade 20 meter längre bort på sin stora tomt.
Nu är det ju kommuns problem att lösa, eftersom jag är markägare har jag ju ändå rätt till en lösning för vatten.
Så problemet är väl snarare att kommun inte har tydligare regler!
 
mikaelbe skrev:
ville bara prata lite om ovidkommande och dela med mig av erfarenheter, kan väl aldrig skada :)
Det var trevligt men i detta fall, så kan det ju skapa förvirring då era fall inte är lika, de har sina likheter, men de skiljer sig och därför, när det kommer till regler, bör inte jämföras/tas upp som exempel.
 
Hemmakatten
patriklarsson; Det är inte så att du som markägare har en automatisk rätt till vatten och det är inte kommunens skyldighet.

Idag behöver man inte något tillstånd för att borra en färskvattenbrunn. Det enda som görs är att brunnsborraren rapporterar brunnen till SGU så att den kommer med i det rikstäckande brunnsregistret.

Man har på departementsnivå diskuterat om att kommuner ska kunna begära tillstånd för färskvattenbrunnar i särskilt utsatta områden med dålig tillgång på färskvatten, t.ex. i skärgården. Men såvitt jag vet har det inte skett ännu.
 
Hemmakatten, nej, men de kan ju heller inte sätta regler som omöjliggör mina möjligheter att borra om jag nu vill det.
Jag tror kommunerna ofta är ganska bra att ha att göra med om man sköter det på rätt sätt!
Men som i mitt fall så har ju grannen teoretiskt köpt tomten efter mig, borrat sitt hål så nära min tomtgräns han kan, och därmed omöjliggjort för mig att borra på närliggande sida min tomtgräns.
Jag tycker också han borde tänkt längre när han själv har flera hundra meter tomt åt andra hållet.
Men han kanske inte vill att jag ska bygga bostadshus på min tomt, vad vet jag.
Jag tror inte det är omöjligt med en lösning med kommunen iaf, och ett bostadshus är ändå inte intressant just nu.
Det jag var inne på är att kommunerna har konstiga regler.
Det vore bättre om man fick göra en anmälan om borrning.
 
Hemmakatten
Självklart har du sämre möjlighet att borra brunn nu när grannen borrat så nära dig. Men det finns ingen lag som reglerar detta. Till skillnad från bergvärmebrunnar där det oftast krävs tillstånd. Att borra eller gräva en brunn för färskvatten är en rätt på statlig nivå och kommunerna har (än så länge) inte möjlighet att reglera detta själva.

Du får borra så nära du vill men du riskerar då att hamna i samma sprickzon och i värsta fall räcker det vattnet inte för två fastigheter. Man kan också riskera att grannens brunn sina vilket det lär bli en konflikt om. Det bästa för dig är att borra så långt bort det går. Man kan också borra ett snett hål bort från grannbrunnen.
 
Som vanligt på BH verkar ideologin "skit i vad din granne gör" härska. Jag tycker dock att det hör till god sed att prata med sina grannar när man gör något på sin tomt som kan påverka dem. Oavsett om man måste eller inte i ren juridisk mening. Tex kan man ju gemensamt planera lutningen på borrhål (bergvärme) så att så många grannar som möjligt får bra effekt. Och om det är är grundvattenvärme och det tydligen finns gott om energi för alla - ja då hade ju TS blivit glad för den informationen och sluppit posta sin oro här. Har man inställningen att grannen på andra sidan häcken skall hålla käft och sköta sig själv, så skall man själv bosätta sig mer ensligt ..
 
Redigerat:
  • Gilla
Tobbe87
  • Laddar…
Hemmakatten där har du fel för vad som gäller i min gällande kommun, 25 meter mellan enskilda vattenbrunnar och 50 meter mellan gemensamma vattenbrunnar gäller här.
Det är självklart olika regler mellan olika kommuner..
 
roland53 skrev:
Nej, se inlägg # 7. Rubriken i inlägg # 1 var tydligen felaktig. ;)
Ah! mittåt!
Talar vi om ett öppet system? Alltså upp ur ett hål och ner igen i ett annat?
 
dennistennis skrev:
Ah! mittåt!
Talar vi om ett öppet system? Alltså upp ur ett hål och ner igen i ett annat?
Ja, det är idén med grundvattenvärme :)
Sedan är det inte så bra att det är ett "öppet" system. Om vattnet utsätts för syre så kan järn och annat fällas ut och sätta igen i återföringsbrunnen.
Det bästa är att systemet är slutet.
 
Hemmakatten
patriklarsson skrev:
Hemmakatten där har du fel för vad som gäller i min gällande kommun, 25 meter mellan enskilda vattenbrunnar och 50 meter mellan gemensamma vattenbrunnar gäller här.
Det är självklart olika regler mellan olika kommuner..
Det hade jag ingen aning om. Trodde att det fortfarande var på skrivbordsstadiet. När jag tidigare läste om dricksvattenbrunnar så ansågs det vara en rättighet för alla att borra brunn. OCH att kommunerna inte kunde begränsa borrandet av dricksvattenbrunnar med mindre än att det kom en ny lag som tillät kommunerna att sätta upp regler och/eller ha tillståndskrav för borrande brunnar. Undrar om det finns en ny lag eller om din kommun självsvådligt har satt dessa regler?
 
Där jag bor så bör man skicka med ett intyg ifrån grannen om man borrar närmre tomt gräns än 10m (Dock inte ett måste). En ansökan skall alltid skickas in. Det är rätt konstigt att han väljer att borra ett nytt hål? Med tanken på att ni har ca 40m till berg. Det som är dyrt när man borrar är ju foder röret. Eller är grannens hus ett väldigt stort hus? När vi borrade så kostade 50m 13kkr utan ROT, när man var i berg. Så vi borrade djupt och har nu 195m aktivt hål och en halverad elräkning. Elpatronen går aldrig in. Temperaturen upp ur hålet är normalt +5- +7grader. Om jag kommer ihåg rätt så bör man inte borra närmre än 5m i mellan hålen. Men skall du borra så borra så djupt borrhål som pumpen klarar. Det är nog lite så att djupast vinner... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.