Frhog skrev:
Hej,

Vet du hur stolparna fästes i golvet
Jo, på ett ungefär. De sänktes ner i golvet kanske 10-20 cm och skruvades fast med stora skruvar i en "golvbjälke".
 
Danne12345 skrev:
Trappan är nu målad. Det blev oerhört mycket bättre än original tycker jag. Vi funderar dock på om man ska måla trappstegen också. Kanske i någon grå färg. Fast det kommer vi i så fall göra själva längre fram
Snyggt med trappan! Vi har samma trä trappa som ni hade och vill med måla, slipade ni delarna något innan eller funkade det att bara måle på?
Vilken typ av färg använde ni?
 
blygarn skrev:
Snyggt med trappan! Vi har samma trä trappa som ni hade och vill med måla, slipade ni delarna något innan eller funkade det att bara måle på?
Vilken typ av färg använde ni?
Hej,

Tackar. Vi gjorde det inte själva utan företaget som gjorde övervåningen målade. Jag tror bara att de slipade lite och sedan målade. Tyvärr så syns nu kvistarna genom så jag tror att de slarvade eller använde fel färg. Jag tycker ni ska gå till en färgbutik och fråga hur ni ska göra för att inte få kvistgenomslag.
 
Hej, Jag är väldigt imponerad av ditt trappräcke. Jag undrar vart du köpt stolparna och glaset?

Fridens! =)
 
Hej och tack.

Det är gjort på "fri hand" och är specialbeställt eller vad man nu kan kalla det. Men det borde du kunna få hjälp med på nåt snickeri eller liknande som fräser ut spår i stolpar och sen in till en glasmästare som skär ut glas i rätt storlek.
 
Hej,
Instämmer med många andra här över det fina trappräcket!
Jag är lite nyfiken på hur ni har inrett garderoben som ligger mellan trappan och badrummet, vi har flyttat in i ett likadant hus och funderar på att bygga något liknande men är osäkra på hur mycket plats det blir kvar och hur bra det går att utnyttja utrymmet med tanke på snedtaket. Hur har ni gjort?
 
Hej Danne,

Jag och min sambo ska bygga en villa Kalmar, är mitt uppe i all planering just nu. Är ni nöjda med huset so far? Du nämnde att ni valde bort takkupa, gavelfönster och takfönster eftersom ni ändå inte skulle inreda övervåningen på några år, men varför valde ni då trappan (som ju är ett tillval) kostar massa pengar. Vi ska inte heller utnyttja övervåningen på ett par år så tänkte skippa trappan men däremot vill vi ha gavelfönster eftersom det blir estetiskt snyggt från utsidan.
 
Det är ett väldigt stort förråd man får om man väljer till trappan! Dessutom är de svårt att hitta en trappa inkl montering så värst mycket billigare (snyggare och dyrare finns det dock gott om).
 
Utan takkupa blir övervåningen väldigt trist. Visst kan man montera en sådan i efterhand till kanske ett något lägre pris. Däremot är SMVs väldigt gedigen och kraftiga dimensioner och man slipper bygglovskrånglet med en ombyggnad av takkonstruktionen. Om ni vill ha en annan storlek så kan de vara värt att bygga senare, men det gick inte att bygga större för oss enligt detaljplanen.
 
Aha, du menar att om man väljer trappan kan man på egen hand sedan bygga ett förråd under den? För det ingår ju inget förråd från SM oavsett trappa eller inte? Jo vi vill helst såklart ha takkupan direkt, men den är så jäkla dyr, och eftersom vi ändå inte ska bo på övervåningen på ett par år vill vi hellre lägga de pengarna på trägolv, klinker/kakel, braskamin osv. Det handlar ju lite om att prioritera tyvärr : (
 
Nej, men övervåningen är ett bra förråd tills man börjar inreda den.
 
Jo men övervåningen kommer man ju åt ändå. Man är tvungen att köpa en lucka med utfällbar stege om man väljer bort trappan. Den luckan kostar ca 2 000 kr.
 
Men man kan ju sätta in en liten vindstrappa (1500 kr) själv om man vill ha en "vindsuppgång", det kanske ingår iofs när man inte har någon vanlig trappa, för på något sätt måste man ju kunna ta sig upp och ner (inte minst vid bygget)
 
Blygarn: Jo precis, se mitt inlägg precis innan :p
 
Fast du lär inte bära upp och ner större grejer där. Tänk på att det inte heller finns någon klädkammare att stoppa grejer i. Vi byggde garage först efter 9 mån och det tog nog ytterligare 5 mån innan förrådsdelen där var isolerad och inkopplad, så var mycket användbart. Luckan till stegen kommer dumt nog inte var man skall ha trappan sen [sa SMV till oss] så man måste fixa hålet för stegen sen (fast stegen och luckan borde gå att återanvända till hanvinden).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.