Utan någon förvarning har min granne idag börjat borra för bergvärme på sin tomt.

Han har redan ett (underdimensionerat?) hål invid min tomtgräns, och nu inleder han borrningen av ytterligare ett hål nära (=enstaka meter) vår tomtgräns.

Tomterna I vårt område är på ca 1000 m2, och området ligger I en svag sluttning, och med en älv längs ena gränsen.

Jag undrar dels om man får borra på sin tomt så nära tomtgränsen utan att först diskutera detta med grannen.

Min tomt ligger så att värmebärande grundvatten löper från hans tomt och via min tomt ned till älven.

Jag hamnar då på "kallsidan" av hans båda borrhål, och detta påverkar mina möjligheter att själv installera lönsam bergvärme, och därmed även fastighetsvärdet.

Vad göra?

Ringde kommunen men fick inget vettigt svar, endast en indoktrinerad miljömupp som upprepade att markvärme var sååååå bra !
 
Grannen måste väl ändå få bestämma själv vad han gör på sin tomt?
 
  • Gilla
RulleBulle och 2 till
  • Laddar…
Är det grundvattenvärme eller bergvärme? Bergvärme med håldjup på 100-150 meter påverkar nog inte grundvattnet vid ytan speciellt mycket.

Är det sedan så att grundvattnet från grannens tomt innehåller någon värdeful värme, så tillhör väl denna snarast grannen?
 
  • Gilla
bett
  • Laddar…
Hej Hantverkaren!

Förvisso får naturligtvis var och en göra vad man vill på sin egen tomt, så länge det inte påverkar grannarna!

Men, som jag skrev, hans båda borrhål försämrar mina möjligheter att själv få lönsam mark/bergvärme.

Enl. andra diskussioner I ämnet på detta forum måste (alt. bör) man ha grannens medgivande om man borrar mindre än tio meter från tomtgräns.

För borrhål rekommenderas dessutom att de borras minst 20 meter från varandra.

Och då är min avlånga tomt för liten för att over huvud taget borra.......
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
10 meter innanför tomtgräns var det förr utan lov har jag för mig. Finns att läsa på din kommuns sida sök på energibrunnar.

Man skall även tala om för sina närmaste grannar vilken dag de skall borra om man skall var ordentlig av sig. Stod skrivet i mitt bygglov för energibrunn.

Mvh
 
Itaka skrev:
Hej Hantverkaren!

Förvisso får naturligtvis var och en göra vad man vill på sin egen tomt, så länge det inte påverkar grannarna!

Men, som jag skrev, hans båda borrhål försämrar mina möjligheter att själv få lönsam mark/bergvärme.

Enl. andra diskussioner I ämnet på detta forum måste (alt. bör) man ha grannens medgivande om man borrar mindre än tio meter från tomtgräns.

För borrhål rekommenderas dessutom att de borras minst 20 meter från varandra.

Och då är min avlånga tomt för liten för att over huvud taget borra.......
Men ska han avstå att borra efter bergvärme på sin tomt för att du kanske vill borra i framtiden?

Då blir det ju samma sak fast tvärtom när du vill borra.


Obs: Jag har inte en aning om det juridiska!
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 4 till
  • Laddar…
Hej myckenu!

Vi har minst 50 meter sand där det flödar grundvatten I riktning mot älven.

Så det handlar om grundvattenvärme.

Värmen I grundvattnet kan inte "tillhöra" endast en fastighet I villaområdet.

Det är en gemensam resurs!
 
Jag vill påstå att oron är till stor del obefogad.
För grundvattenvärme måste man ha 2 brunnar;
en för upptagning och en för återföring av vattnet.
Min granne återför sitt vatten ca 4 m från där jag har min upptagningsbrunn.
Jag har inte märkt någon negativ inverkan och anläggningen har varit i drift ca 8 år nu.
 
  • Gilla
bett
  • Laddar…
Jag skulle inte tro att det finns något stöd i lagen för anspråk på energi i grundvatten som kommer från annans mark, men vi kan ju lämna detta därhän tills vidare.

Hur mycket kyler grannens borrhål flödet?
 
peternicklas
Är väl t.o.m. så att man kan bli nekad bygglov för energibrunn om det finns för många på för liten area.
 
Det är inte överallt som energibrunnar är bygglovspliktiga.
 
Nedkylningen kommer inte att vara märkbar om man inte tar upp vattnet till sin pump i omedelbar närhet av återvattnet. Det tillförs nytt "varmt" vatten hela tiden, det är lite skillnad om man har stillastående vatten och berg då sprider sig kylan runt borrhålet och temperaturen sänks under hela vintersäsongen för att återställas först på sommaren. Med rörligt grundvatten har man inte det "problemet".
 
För att ta det där med brunnar och bygglov: Det krävs ALDRIG bygglov för att borra en brunn. Däremot kan det krävas tillstånd av annan sort. Tex från miljöavdelningen.
 
Hej alla glada!

Tack för alla svar och synpunkter!

Ledsen att jag virrade till det I början, men det handlar om grundvattenvärme. Sorry!

Det verkar som jag inte behöver vara oroad för dålig funktion I min (framtida) grundvattenbaserade värmepump!

Men jag är fortfarande sur på grannen för att han inte kunde prata om det här I förväg!
 
När vi borrade för bergvärme var vi tvungna att få ett skriftligt godkännande av grannen som skickades in till kommunen innan vi började borra. Borran ligger tre-fyra meter från tomtgränsen. Jag tror att det har att göra med om han senare vill borra så kan han inte klaga på att vår borra ligger för nära hans markgräns eftersom han godkänt det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.