Akahigi
Går det att styra en EC-fläkt, typ en takfläkt, med t.ex en rgbw-controller? Något annat smart sätt att styra den via z-wave? Är till ventilationen. De har väl styrning 0-10V. Tänker jag fel?
 
Akahigi skrev:
Går det att styra en EC-fläkt, typ en takfläkt, med t.ex en rgbw-controller? Något annat smart sätt att styra den via z-wave? Är till ventilationen. De har väl styrning 0-10V. Tänker jag fel?
rgbw enheten har bara ingång på 0-10 v, inte att den kan skicka ut 0-10v. Och sen är den gjord för att dimmra tex LED lister på 12 eller 24V
 
Akahigi
Henke-el skrev:
rgbw enheten har bara ingång på 0-10 v, inte att den kan skicka ut 0-10v. Och sen är den gjord för att dimmra tex LED lister på 12 eller 24V
Såg just det i manualen...

Jag kan välja en AC eller EC-takfläkt, men jag vill styra den från en controller, typ ett Homecenter. Kan dra kablar tom men vet inte riktigt vad jag ska stoppa in för att kunna få någon varvtalsstyrning. En trafo till AC-fläkt med två steg kunde man kanske styra via kabel men går det inte att styra en EC-fläkt på något enkelt sätt?

Sedan verkar EC-fläktarna bättre...
 
Snablis
Hej.
Är det ngn som testat dörrsensorn från "Vision"?
Behöver ganska många och har Fibaros sen tidigare.
Det är endast öppen/stängd-funktionen som är intressant och inte det extra som kommer med Fibaros (typ Dallas-sensorn)
Gör den jobbet lika bra?

PS. Eller Philiotechen för den delen, den har ju lite annat "godis" också....?!
 
Redigerat:
Vad är bästa lösningen för att öppna/stänga en garageport samt hålla koll på om den är öppen/stängd?

Styr idag manuellt med en återfjädrande väggbrytare (impuls) alt fjärr. Ett tryck öppnar, ett tryck stänger. Trycker man innan porten är helt öppen/stängd stannar den. Nästa tryck skickar den åt motsatt håll.
 
Akahigi skrev:
Såg just det i manualen...

Jag kan välja en AC eller EC-takfläkt, men jag vill styra den från en controller, typ ett Homecenter. Kan dra kablar tom men vet inte riktigt vad jag ska stoppa in för att kunna få någon varvtalsstyrning. En trafo till AC-fläkt med två steg kunde man kanske styra via kabel men går det inte att styra en EC-fläkt på något enkelt sätt?

Sedan verkar EC-fläktarna bättre...
Skriv gärna mer om du få någon rätsida på det där, jag har också en del funderingar på att styra ventilation och luftflöden i huset mha z-wave.

Köksfläkten skall troligen kompletteras eller ersättas av en takfläkt, den är för dålig och högljud som det är nu. Dessutom vill jag styra den normala frånluften bättre. Vi har en tillbyggnad där jag vill att luften skall passera på väg ut för att få ut lite värme där. Detta kräver ju dock varvtalsregulering och gott om tempgivare för att få full koll. Man tycker ju att det borde gå att få till 0-10v styrning
 
Freddan101 skrev:
Vad är bästa lösningen för att öppna/stänga en garageport samt hålla koll på om den är öppen/stängd?

Styr idag manuellt med en återfjädrande väggbrytare (impuls) alt fjärr. Ett tryck öppnar, ett tryck stänger. Trycker man innan porten är helt öppen/stängd stannar den. Nästa tryck skickar den åt motsatt håll.
Låter som ett enkelt jobb för en Arduino sensor. Kostnad ca 100 kr.
http://forum.micasaverde.com/index.php/topic,22334.0.html
 
Akahigi
jan_banan skrev:
Skriv gärna mer om du få någon rätsida på det där, jag har också en del funderingar på att styra ventilation och luftflöden i huset mha z-wave.

Köksfläkten skall troligen kompletteras eller ersättas av en takfläkt, den är för dålig och högljud som det är nu. Dessutom vill jag styra den normala frånluften bättre. Vi har en tillbyggnad där jag vill att luften skall passera på väg ut för att få ut lite värme där. Detta kräver ju dock varvtalsregulering och gott om tempgivare för att få full koll. Man tycker ju att det borde gå att få till 0-10v styrning
Jag undrar hur styrningen i en EC-fläkt reagerar om man tar en fibaro RBGW och tar de 10V in som fläkten lämnar ut in i den och sedan dimmar mot fläkten som kontroll. En EC-fläkt har ju bara 10v som styrning, går på 230v. Det borde inte döda fläkten som det skulle göra att köra en AC-fläkt direkt på en lampdimmer, men skulle den ändra hastighet? Skulle det bli 0-10V beroende på dimning eller vad sjutton händer med signalen?
 
hek skrev:
Låter som ett enkelt jobb för en Arduino sensor. Kostnad ca 100 kr.
[länk]
Det hade ju varit grymt kul att testa Arduinu. Motorn ser ungefär ut som den jag har (Crawford). Får se om jag hittar lite tid framöver för att sätta mig in i detta.

Om man vill gå på en färdig lösning antar jag att det är en vanlig brytare, ex. Aeon eller Fibaro som man enklast monterar vid motorn? Med tanke på att den jobbar med impuls finns det väl ingen möjlighet att veta i vilket läge porten befinner sig i, ex. går det väl inte att använda Fibaros rullgardingsbrytare för detta ändamål?
 
För att få till samma funktionalitet med z-wave enheter antar jag du skulle behöva både ett fibaro relä (styrning/impuls) samt en dörrsensor (för portläge).
 
hek skrev:
För att få till samma funktionalitet med z-wave enheter antar jag du skulle behöva både ett fibaro relä (styrning/impuls) samt en dörrsensor (för portläge).
Arduino-bygget som du länkat fixar endast öppna/stäng som jag förstår det eller hur läser den av dörrens läge?
 
Freddan101 skrev:
Arduino-bygget som du länkat fixar endast öppna/stäng som jag förstår det eller hur läser den av dörrens läge?
Om du kompletterar med en (eller två) magnetbrytare kan du veta om dörren är stängd eller fullt öppen.
 
Freddan101 skrev:
Vad är bästa lösningen för att öppna/stänga en garageport samt hålla koll på om den är öppen/stängd?

Styr idag manuellt med en återfjädrande väggbrytare (impuls) alt fjärr. Ett tryck öppnar, ett tryck stänger. Trycker man innan porten är helt öppen/stängd stannar den. Nästa tryck skickar den åt motsatt håll.
Fibaros binary sensor har två ingångar och två utgångar. Kompletterat med magnetbrytare borde den reda ut allt du vill, i en enda enhet.
 
Syversen skrev:
Fibaros binary sensor har två ingångar och två utgångar. Kompletterat med magnetbrytare borde den reda ut allt du vill, i en enda enhet.
Tyvärr kan man inte styra utgångarna oberoende av ingångarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.