@Qunaki
Går det inte lägga in en custom ROM då?
 
Clabbefix skrev:
Min veralite har börjat boota om sig en gång per dygn.
Troligen för att det börjar bli slut på minne i den.
Jag har 37 device och 2 appar (system monitor och datamine)
Jag hittade en sida om swap på usb.
[länk]
Jag provar det och ser om den slutar boota om.
Du har ju inte jättemånga enheter. Dubbelkolla du verkligen loggar till ditt USB och inte till flashet.
 
dhanjel skrev:
Försöker koppla in en binärsensor till en klockradio, strömmen är inga problem men lyckats inte hitta rätt punkt för att få signal när larmet går. Några tips?
Jag hade nog försökt använda högtalarutgången för att trigga (om du inte orkar mäta runt på kortet).
Lite beroende på vad den skickar ut (mät när larmet går) så kan du kanske skicka signalen till ett 5volts-relä så du får en potentialfri "brytare" som du sedan använder till din Arduino eller Universal binary sensor.
 
hek skrev:
Du har ju inte jättemånga enheter. Dubbelkolla du verkligen loggar till ditt USB och inte till flashet.
Den loggar till usb...

usb_log.png
 
hek skrev:
Jag hade nog försökt använda högtalarutgången för att trigga (om du inte orkar mäta runt på kortet).
Lite beroende på vad den skickar ut (mät när larmet går) så kan du kanske skicka signalen till ett 5volts-relä så du får en potentialfri "brytare" som du sedan använder till din Arduino eller Universal binary sensor.
Riktigt konstigt det här, första röda har jag kopplat till ström, andra blåa är kopplat till jord, gula kopplad till högtalaren. då får jag spänning direkt om jag mäter på gula och jord, trots att högtalaren bara har ström när den är igång.
ideer?

Mäter jag spänningen mellan högtalaren och jorden så är den alltid spänningsatt, oavsett vilken jordpunkt jag använder mig av.
 
Redigerat:
jocke4u skrev:
@Qunaki
Går det inte lägga in en custom ROM då?
Jag började kolla på det, men ROMen jag hittade fungerade inte.
Nu har jag inte lagt så mycket pulver på det (jobb, barn, hus + anda projekt). Allt går nog att lösa men jag finner aldrig tid.
Det är därför sådana här forum är obetalbara - vissa verkar fatta allt på en gång och bara gör.
Jag kanske börjar bli för gammal för att syssla med moderna saker :) En digital rullator känns det som ibland att man har och släpar på....
 
@Qunaki
Det är väl klart enklare att hitta en CustomROM för en mer etablerad plattform såsom Samsung. Så ditt inlägg är bra, för billigt är inte alltid bra.
Har samma problem som dig...tiden..., många projekt och allt annat i livet :)
 
  • Gilla
Qunaki
  • Laddar…
Freddan101 skrev:
Samma här, en liten på 20 mån och en på väg i höst. Tiden är i stort sett obefintlig. Samtidigt frustrerande att inte komma iaf. I delmål med sin lösning.

Hade gärna bytt till HC2 om jag visste att den fixade allt jag ville ha men är rädd för att jag blir besviken.
Om du inte uppmärksammat det så finns det en tidigare uppfinning som kallas kondom! Men å andra sidan är Vera inte lika sexig (och gummi funkar inte bra), Men du hade iaf. fått mer tid till hemautomation :)
 
vilpi skrev:
Jodå
Om ett år märker du hur mycket tid du hade nu... :)
Det är ingen fara. Det lättar om 5-6 år.
 
Hehe, ja som man bäddar får man ligga som det heter... Fast när man sitter där som åldring är är det nog något mer givande att ha sina barn och barnbarn istället för att sitta och slå på och av lampan med sin telefon. :D

Men inget säger att man inte kan ha både och och nu tänker jag bygga ut mitt nät ordentligt, åtminstone med 10 dimmers och lite annat. Jag har idag 50 devices (enheter samt plugins) i min Vera Lite och frågan är om jag sänker den totalt med ytterligare last? Tycker redan LUUP startar om oregelbundet. Har dock 21 MB ledigt enligt System Monitor.
 
  • Gilla
Snablis
  • Laddar…
dhanjel skrev:
Riktigt konstigt det här, första röda har jag kopplat till ström, andra blåa är kopplat till jord, gula kopplad till högtalaren. då får jag spänning direkt om jag mäter på gula och jord, trots att högtalaren bara har ström när den är igång.
ideer?

Mäter jag spänningen mellan högtalaren och jorden så är den alltid spänningsatt, oavsett vilken jordpunkt jag använder mig av.
Högtalarutgången har troligen ingen referens mot "jord" här (lokal jord i klockradion), möjligen någon form av mittpunktsjord Du behöver alltså koppla tvåpolig på högtalarutgången för att driva din sensor. Det beror sedan på hur sensorn fungerar. Den måste klara av en extern spänning, tvåpolig utan referens till något annat i klockradion eller sensorn, typ att högtalarutgången driver ett relä.
 
Jag har köpt dessa: http://www.ebay.com.au/itm/231120264540?redirect=mobile

Är det någon som vet vilken färg som ska kopplas mot respektive färg på Fibaros Universalsensor?

Nu har jag kopplat såhär tempprob - universalsensor
Röd - Brun
Svart - Vit
Gul - Blå

Jag har fått upp US i HC2:an men ingen temperatur. Tar det en stund innan den dyker upp eller har jag kopplat fel?
 
iSnobben skrev:
Jag har köpt dessa: [länk]

Är det någon som vet vilken färg som ska kopplas mot respektive färg på Fibaros Universalsensor?

Nu har jag kopplat såhär tempprob - universalsensor
Röd - Brun
Svart - Vit
Gul - Blå

Jag har fått upp US i HC2:an men ingen temperatur. Tar det en stund innan den dyker upp eller har jag kopplat fel?
La du till sensorn efter du kopplat in alla temp i HC2?
 
Henke-el skrev:
La du till sensorn efter du kopplat in alla temp i HC2?
Ja det gjorde jag fast jag hade vänt på två kablar. Fick detta till svar i en annan tråd:

Röd - power

Svart - ground

Gul - data



Sedan måste givarna vara inkopplade innan du lär in universalsensorn för att tempgivare skall fungera.
 
iSnobben skrev:
Sedan måste givarna vara inkopplade innan du lär in universalsensorn för att tempgivare skall fungera.
Gör en reset av universalsensorn efter att du kopplat in givarna.

Gjorde den lärdomen när jag kopplade två tempgivare till en Universalsensor och skulle flytta den från "labb-bordet" till dess rätta plats.
 
  • Gilla
power650
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.