Nu har jag testat att fejka mono-stabil brytare genom att trycka snabbt på den bi-stabila. Detta verkar funka som det ska. Ett tryck tänder släcker, "håller jag ned" så dimmas det upp/ner varannan gång (verkar inte gå till dimmerns ändläge utan växlar uppåt/nedåt vid varannat tryck - kanske är en inställningsfråga)
Dock så funkar appen som jag beskrev tidigare. Känns ju väldigt konstigt om man inte ska kunna tända lampan dimmad från app/schema. Jag hade ju planerat en simulering av soluppgång i sovrummet...
 
Ang. radiokommunikationen så strömsätter jag alltid min modul i anslutning till HC2 enheten, har en kort elkabel som jag kopplar in tillfälligt. Sen så installerar jag den på sin rätta plats.
Har endast testat mono stabila brytare.
Styr man via mobil appen så kommer den inte ihåg inställningen. :( Tyvärr, har skapat ett långt dokument med "buggar" som jag skall skicka till Polen, denna sitter på listan.
 
Jo, det är så jag gör också, men jag också en förbrukare så att jag direkt kan testa hur allt funkar.
Hursom, tack för infon, då är det inte jag som gör nåt fel då. Men detta måste ju fixas, det är ju till och med ett av säljargumenten dom kör med i sin folder.
 
Jag har mailat supporten och fått veta hur det funkar. Man kan inte slå av och på med iOS appen genom att trycka på ON om man vill starta på sparat dimmerläge men man kan undvika 100% ljus genom att använda slidern istället, då smyger ljusstyrkan upp. Jag har påpekat att jag tycker detta bör fixas

Fick också veta hur man kan simulera soluppgång med dimmern.. man ska fylla i ett dimmer värde (%) i det gröna fältet. Så med schemat nedan går man från 10%-80% med en ökning av typ 10 %-enheter var 5:e min
 
  • Screen Shot 2012-11-02 at 09.24.49.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
PaBe skrev:
Ang. radiokommunikationen så strömsätter jag alltid min modul i anslutning till HC2 enheten, har en kort elkabel som jag kopplar in tillfälligt. Sen så installerar jag den på sin rätta plats.
Har endast testat mono stabila brytare.
Styr man via mobil appen så kommer den inte ihåg inställningen. :( Tyvärr, har skapat ett långt dokument med "buggar" som jag skall skicka till Polen, denna sitter på listan.
Hej,

Du bör associera enheten med HC2 enheten när enheten befinner sig på sin tilltänkta plats. Annars kan väl det leda till sämre routingfunktion eftersom den byggs upp när den associeras med kontrollerna första gången.
 
Vad är det för typ av kabel som ska användas ? Tjocklek, är det en tråd eller flera trådar i kabeln?
 
Hej Shad,
Kabel? Nu förstår jag inte riktigt vad du menar.
 
För att koppla in dimmer så måste du dra trådar, vilken typ tjocklek på tråden
Jag menar de bruna, svarta, blåa kablar
 
Då förstår jag, har använt de trådar som redan var dragna. I min lägenhet är FK 1.5
 
Den FK1.5 kabeln , är det flera trådar i kabeln eller är det en tråd?
För jag har svårt att koppla in två kablar med flera trådar i O , det får inte plats
Hur gör man i det läget?
 
Jag kopplar en "ubåt" "topklämma" mellan dimmer och de två kablarna.

Titta på Helag.se

Art.nr HE1101 använder jag.
 
Tjena. Jag är ute efter ytterligare en lösning på ett av mina kommande problem. Min hall i huset kommer ha trapp med kors. Alltså 3 punkter det ska gå att tända ifrån. Min fråga är då, kan man koppla likadant som trapp att allas brytares tändtråd ska in på s1?
 
Jag hänger inte med på din beskrivning, glöm begreppen trapp och tändtråd. Du ska ha potentialfria strömbrytare här inkopplade över Sx-S1. Om du tittar på bilderna i #2 och #30 så tror jag det framgår tydligt hur flera strömbrytare ska kopplas till denna dimmer. De behöver också vara monostabila, dvs du behöver montera en fjäder i strömbrytarna. Sedan behöver det trådas om i väggarna eller kopplas om så att varje strömbrytare ger denna funktion, beroende på vad som är enklast. Om du kan dra i en tråd till så ska helt enkelt de "yttersta ändarna" på trappkopplingen anslutas till Sx-S1.

Trapp -_ puls.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag bygger nytt, jag har inskaffat mig monostabila brytare. Jag ville bara kolla fall det räckte med fas och 1 "tändtråd" till brytaren.
Jag vill optimera dragningen och inte dra massa onödig tråd. Men jag tror jag är på det gröna nu. Att jag kan koppla ihop alla trådar och bygla dom till pucken som sköter alla brytare som jag vill skall kunna tända/dimmra den.
Det vart kanske onödigt att jag köpte trapp brytare som va monostabila 2 poliga. För det funkar väl lika bra med vanliga brytare, jag skulle helst vilja ha 3 poliga brytare.
Pucken kommer inte ligga i apparatdosan utan tänkte samla dom vid drivdonen och dra allt därifrån. Så då skulle jag kunna byta dom till 3poliga brytare ist?
 
När du säger trepolig tänker jag på en vippa som påverkar tre strömbanor. Du menar nog 3 x enpolig (kallas också trevägs) med tre vippor och tre strömbanor. Nu är jag inte så hemma på materielutbudet, men jag tror inte det finns 3-vägs med tre separata matningar, utan det är 1 ingång och tre utgångar. Det ställer nog till det lite. Dessutom tror jag inte att trevägs kan kompletteras med impulsfjäder.
Tvåvägs finns dock i form av dubbeltrapp, och impulsfjäder. Och en "vanlig" strömbrytare idag är en trapp - har inte sett några enpoliga med en utgång, utan det är växlande utgång som gäller. Någon korsomkopplare behöver du däremot inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.