HenrikP skrev:
Tilläggas kan att arbetskostnaden för grävning är en mycket liten del av den totala kostnaden för fiberanslutning.
För Telia kanske ja, eftersom de gräver med maskiner (där blir då maskinhyran en stor post som man inte kan få ROT för).

Svensk Infrastruktur har t.ex. inhyrda gubbar (ryssar, balter?) som handgräver på tomterna, vilket gör att det blir mer arbetskostnad men mindre maskinkostnad.
 
Nerre skrev:
För Telia kanske ja, eftersom de gräver med maskiner (där blir då maskinhyran en stor post som man inte kan få ROT för).

Svensk Infrastruktur har t.ex. inhyrda gubbar (ryssar, balter?) som handgräver på tomterna, vilket gör att det blir mer arbetskostnad men mindre maskinkostnad.
Hanterar de ROT, minns inte om det fanns tidigare i tråden?
 
Ja, enligt de papper vi beställde på så så fick man skriva under på att man hade koll på att man hade ROT-utrymme, men jag vet att Telia stämde dem för det här med ROT (de hävdade vilseledande marknadsföring) och jag vet inte riktigt hur det gick där.
 
Ok, det var bara marknadsföringen de fälldes på alltså. ROT-avdragen hade de såvitt jag förstått diskuterat med Skatteverket innan så där tror jag de hade torrt på fötterna.
 
Då ROT bara skulle utgå för handgrävning på egen tomt och den utfördes på ca 10minuter för att hitta fram befintligt rör så känns det ju lite onödigt att bråka om den delen. ;)
Vad jag förstått så gräver TeilaÖppenfiber väldigt lite på egen tomt utan använder befintliga rör eller kör i luft så borde detta gälla för de flesta kunder.
 
Jo, Telia gör det som är effektivast (=ger mest vinst) för dem själva, inte det som ger bäst pris för kunden:)

(Det är i alla fall så deras konkurrenter försöker vinkla det, om det stämmer eller inte vet jag inte.)
 
Det är ju lite svårt att se hur det ska bli billigare att handgräva (i snitt) jämfört med att använda befintlig kanalisation (samma jobb minus grävningen) eller spänna upp en kanalisation i luften . Man hinner inte ta många spadtag på tiden det tar att montera luftkanalisation.
 
Luftkanalisation är säkert bra, OM det finns befintliga stolpar att utnyttja.

Och befintlig kanalisation är säkert också bra, OM det finns.
 
Vi har fått öppen fiber installerad av BiGGNet hemma i byn till en kostnad av 8500 kr per hushåll/villa.
BIndningstid 1 månad på bredband, tv och tre på IP-telefonin.
 
Vi bygger för fiber mellan varberg och kungsbacka. Ca 120 fastigheter,egen förening samt att vi har överlåtit driften till varberg energi. Totalkostnad 8000 :- / fastighet. (bidrag 7500 :- från sparbanksstiftelsen)
 
Vi har just blivit erbjudna Öppen Fiber från Telia till vårt radhus i Malmö. Det är priset 19 900 kr som gäller om man anmäler intresse senast mitten av december. Annars är ordinarie pris 34 500 kr (ungefär som jag minns). Så det stressar ju en att bestämma sig. Vi har dock bestämt oss för att anmäla intresse. Jag tror att det kan vara en rimlig anslutningskostnad. Vi betalar ju idag 349 kr/mån för halvdant 4G från Telenor.
 
Ja, 15-25 tusen får man väl anse är en "normal" anslutningskostnad för fiber i dagsläget. I vissa fall går det att komma undan lite billigare, men med tanke på husets förmodade värdeökning så är det inte så himla stor kostnad.

Det viktiga är att tänka på att det antagligen kan dröja flera år innan man eventuellt får nytt erbjudande. Om det ens kommer nån ny chans inom överskådlig framtid. Det har ju i nån av trådarna här berättats om folk som tackat nej, men sen när de ändrar sig efter några år så finns det ingen leverantör som har planer att erbjuda fiber igen de närmsta 4-5 åren i alla fall.
 
Nerre skrev:
Det viktiga är att tänka på att det antagligen kan dröja flera år innan man eventuellt får nytt erbjudande. Om det ens kommer nån ny chans inom överskådlig framtid. Det har ju i nån av trådarna här berättats om folk som tackat nej, men sen när de ändrar sig efter några år så finns det ingen leverantör som har planer att erbjuda fiber igen de närmsta 4-5 åren i alla fall.
Precis. Grannarna på min gata tackade nej 2005/2006. De har kanske, eventuellt fått ett vagt löfte om att det kan komma ett nytt erbjudande vilket år som helst nu... (I mellantiden har det varit blankt "nej, kommer inte att hända").
 
peternicklas skrev:
Har precis anslutet mig till ett öppet nt som drivs av kommunen, 4800:- inkl. tjänstefördelare. De gräder till tomtgräns och man får dukt hela vägen in till där man ska placera tjänstefördelaren i huset. Montering och inblåsning av fiber ingår.
Där har du kanske kommit i närheten av den verkliga kostnaden.
Förstår mig inte på de jyckar som skriver i ett forum att 'faktisk kostnad' skulle kunna uppgå till 15-20000 per fastighet. I ett villaområde?? Rena fantasier, vilka intressen företräder dom??? Visa upp den kalkylen eller tig.
Fiberbranschen är väl ett typexempel på en oreglerad marknad där monopol och karteller blir oundvikliga.
Lägg därtill taktiken:
"anslut dig nu eller det är kört för all framtid"
"normalpris 34900 NU BARA 19900 om du beslutar dig snabbt" (Telia)
"värdeökningen på din villa överstiger kostnaden"
och annat snömos.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.