Ska bli intressant att se vad jag får för svar och om man hamnar på "jobbiga kund listan".
Fri marknad är det också därav min undran om alternativ. Men till sist får man väl krypa till korset och bli inkopplad i "The Matrix".

Intressant debatt med åsikter från både branschfolk och ofrälsta.
Någon som har koll på vilken operatör man borde anlita för själva tjänsten?
 
ullberg
Steinlager skrev:
Någon som har koll på vilken operatör man borde anlita för själva tjänsten?
Jag är själv inte överförtjust i Telia men deras introerbjudande var så bra att jag inte kunde avstå, 100/100, hyggligt stort tv-paket och fast telefoni för 299kr/mån i 12 månader (ingen bindning, bara 3mån uppsägning)

Ingen av de andra tjänsteleverantörerna i Telia öppen fiber är ens i närheten, till och med så att bara 100/100 kostar mer hos alla andra.

När erbjudandet är slut kommer jag kanske att byta, sannolikt till något "integritetsmärkt", men nu har jag i alla fall fått testa IP-TV, så jag inte dömer på förhand...

/U
 
Steinlager skrev:
Ska bli intressant att se vad jag får för svar och om man hamnar på "jobbiga kund listan".
Fri marknad är det också därav min undran om alternativ. Men till sist får man väl krypa till korset och bli inkopplad i "The Matrix".

Intressant debatt med åsikter från både branschfolk och ofrälsta.
Någon som har koll på vilken operatör man borde anlita för själva tjänsten?
Ja, dvs det är ingen *riktig* fri marknad. Trösklarna för att ta sig in på marknaden är alldeles för höga. Att dra fiber är ett infrastrukturåtagande dvs ett naturligt monopol pss som vatten, avlopp, vägar, eller el osv. Det finns ingen som helst ekonomi i att gräva ner en massa olika fiber till varje abonnent, varken ur ett företagsekonomiskt eller samhällsekonomiskt perspektiv. Men nu är det ju "öppen" fiber och därför inte alls så illa, dvs du har valet där det gör störst nytta. Telia kan driva nät, det är inte tu tal om den saken, så bara man slipper att ha med dem att göra i övrigt så skulle jag inte hålla det emot dem.

Vad gäller ISP så är jag mycket nöjd med Bahnhof, och de brukar ligga högt i omdöme när frågan dyker upp här (googla så hittar du en massa gamla trådar om det). Jag skulle inte jaga den sista tian i månaden, många av de som ligger någon tia under är riktiga "fly-by-night"-företag, som är tråkiga att ha att göra med. Nu är fiber generellt underhållsfritt, dvs det bara går och går (om folk kan hålla sina grävmaskiner i styr då...) men om det krånglar så är det trevligt att ha med någon att göra som kan och förstår problemet.
 
ullberg
lars_stefan_axelsson skrev:
Jag skulle inte jaga den sista tian i månaden, många av de som ligger någon tia under är riktiga "fly-by-night"-företag, som är tråkiga att ha att göra med.
Det håller jag med om, jag ringde runt till alla när det var dags för mig att välja, och några av företagen jag kontaktade kändes riktigt tveksamma att ha att göra med, någon fick ringa tillbaka två gånger för att överhuvudtaget kunna ge ett pris, tog dessutom dryga veckan innan jag fick det, och någon annan blev nästan förbannad när jag inte beställde omedelbart utan bara tackade för informationen och sa att jag skulle återkomma om det var intressant (vilket det för övrigt inte var av andra anledningar också)

/U
 
Vi har beställt Öppen Fiber för 16000 (16700?) som ska installeras i vår.

Mailade precis och frågade hur det blir med ROT-avdrag på den delen av installationen som utförs i fastigheten.

Återkommer.
 
ullberg skrev:
Det håller jag med om, jag ringde runt till alla när det var dags för mig att välja, och några av företagen jag kontaktade kändes riktigt tveksamma att ha att göra med, någon fick ringa tillbaka två gånger för att överhuvudtaget kunna ge ett pris, tog dessutom dryga veckan innan jag fick det, och någon annan blev nästan förbannad när jag inte beställde omedelbart utan bara tackade för informationen och sa att jag skulle återkomma om det var intressant (vilket det för övrigt inte var av andra anledningar också)

/U
Ja det tål kanske att gräva lite djupare i. Som marginalerna i branschen ser ut så är det kundsupport som kostar. Om du ringer (och kommer fram...) så har din operatör inte gått plus på dig den månaden. Så det som skiljer är till stor del support, om man tror att man kommer att använda någon sådan, så är det helt klart värt en extra tia i månaden. (Och det är också skälet till att Google inte har någon. Man sparar ohyggligt med pengar på att inte ha någon support).

Nu är det som sagt ganska sällan man behöver support, fiber är det mest stabila man kan ha, men om det händer något så är det ju trevligt att kunna komma fram och få någon på tråden som iaf vet att det är nätverk man pratar om... (Sedan så är det inte alla av småskuttarna som ens kan driva nätverk, men då går det inte heller att komma fram till dem, eftersom man sparat in på allt, så bästa sättet är att undvika dem helt och hållet).
 
Bor i Angered i Göteborg, fick påhälsning igår av Telia. Givetvis väntar gräshoppor och översvämning om man inte skaffar fiber. Men husen där jag bor kostar bara 2-2.5 millar. Är jag en idiot ekonomiskt sett om jag passar?

Bör nämna att jag skiter i fiber, kommer att köra vidare med Frank 3G och Boxer men undrar bara om huset åker upp 20 papp och blir mer lättsålt med fiber även i ett socioekonomiskt svagare område som Angered?
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Nu är det som sagt ganska sällan man behöver support, fiber är det mest stabila man kan ha, men om det händer något så är det ju trevligt att kunna komma fram och få någon på tråden som iaf vet att det är nätverk man pratar om... (Sedan så är det inte alla av småskuttarna som ens kan driva nätverk, men då går det inte heller att komma fram till dem, eftersom man sparat in på allt, så bästa sättet är att undvika dem helt och hållet).
Dilemmat här blir ju att du som kund har din kontakt hos din ISP, och den kan vara aldrig så bra, men om felet ligger i "last mile" så skall ju din ISP i sin tur felanmäla dit och där kan det vara amatörernas afton. Har själv Bahnhof som ISP, inte världens bästa telefontider eller svarstider men generellt kompetenta, men när de hyrt in sig på ett ADSL-nätet från helvetet där det bolaget periodvis inte ens tar emot felanmälningar är det ju inte mycket att göra. Här kan vi med visst fog säga att Telia är tämligen kompetenta och stabila så länge vi snackar fibernät, kopparsidan har de redan avvecklat så där skall man ha tur om de ens klarar att hålla ångtelefoni igång.
 
Anders_Nilsson skrev:
Bor i Angered i Göteborg, fick påhälsning igår av Telia. Givetvis väntar gräshoppor och översvämning om man inte skaffar fiber. Men husen där jag bor kostar bara 2-2.5 millar. Är jag en idiot ekonomiskt sett om jag passar?
Det där är svårt att spekulera i. Man kan nog säga att om två hus på din gata är till salu och ett är med fiber och det andra utan så kanske det kan avgöra. Sen är det nog omöjligt att säga att du får 20k till på försäljningen.
Regeringen beslutat att målet är att 90 procent av befolkningen ska ha tillgång till minst 100 megabit per sekund senast år 2020.

Min far kopplade inte in fjärrvärme när den drogs på hans gata och det kanske både är positivt och negativt för nästa köpare. Hus är unika säljobjekt som många faktorer samspelar på.
 
Anders_Nilsson skrev:
Är jag en idiot ekonomiskt sett om jag passar?
Inte nödvändigtvis om du med säkerhet vet att du aldrig kommer behöva fiber. De flesta som tror så har sannolikt fel sett till hur utvecklingen går.

Anders_Nilsson skrev:
Bör nämna att jag skiter i fiber, kommer att köra vidare med Frank 3G och Boxer men undrar bara om huset åker upp 20 papp och blir mer lättsålt med fiber även i ett socioekonomiskt svagare område som Angered?
Att det nämnvärt skulle påverka priset ser jag som svårt att belägga, se det snarare som att det på sikt kan ta längre tid att sälja. Att området skulle ha någon större betydelse i den ekvationen tvivlar jag på.
 
@Anders_Nilsson

På de flesta mindre orter i landet kostar husen under en miljon, men det hindrar inte suget efter fiber.

Snarast skulle jag vilja hävda att ju svagare rent ekonomiskt ett område är, desto större är behovet av fiber. Här på landet har vi ju inte precis tillgång till något större utbud när det gäller nöjen eller service.
 
alfista skrev:
Här kan vi med visst fog säga att Telia är tämligen kompetenta och stabila så länge vi snackar fibernät,
Ja och det var ju det tråden handlade om, fiber alltså, så det känns väl naturligt? ;) (Jag har iofs hyfsad erfarenhet från Skanovas underleverantörer vad gäller kopparaccessen på den tiden det begav sig; men bara hyfsad. Och det kan ju ha ändrats.)
 
Anders_Nilsson skrev:
Bor i Angered i Göteborg, fick påhälsning igår av Telia. Givetvis väntar gräshoppor och översvämning om man inte skaffar fiber. Men husen där jag bor kostar bara 2-2.5 millar. Är jag en idiot ekonomiskt sett om jag passar?

Bör nämna att jag skiter i fiber, kommer att köra vidare med Frank 3G och Boxer men undrar bara om huset åker upp 20 papp och blir mer lättsålt med fiber även i ett socioekonomiskt svagare område som Angered?
Ja du är nog en idiot... Smärtar mig att säga det om någon jag inte känner, men tecknen är där. ;)

Mina grannar "sket" också i fiber, det gick ju så bra det de hade och nu kan de inte få fiber hur mycket de än försöker. Så det är nog redan vad gäller din egen bedömning av ditt eget intresse som det fallerar. När du väl använt fiber så kommer du inte att förstå hur du klarat dig utan; 3G är ingen match öht. Och då förutsätter jag ändå att du har vuxna barn som redan flugit ut och du bara talar för egen del. (Om det inte är så så är du rökt...) Jag är villig att betala dig 100:- rakt av om du prövar fiber i ett år och sedan säger att "Nej, det var inget för mig, det duger bra med 3G".

Jag tror inte att det kommer att bli som att försöka sälja ett hus utan fiber som det var att sälja ett hus utan el, eller dass inne när det begav sig, men bra nära. Som andra sagt så kommer sådana hus helt enkelt inte att vara "intressanta". Särskilt i storstadsområdena där allt fler kommer att ha växt upp med stadsnät i lägenheter.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja och det var ju det tråden handlade om, fiber alltså, så det känns väl naturligt?
Förvisso, varför jag halkade in på kopparn var för att peka på att ADSL inte är något att förlita sig på i ett lite längre perspektiv och inte skall ses som ett alternativ till fiberanslutning.
Telia har fortfarande duktigt folk som driftar prylarna centralt såvitt jag kan bedöma, men reparationer och underhåll av trådarna är på ett minimum, kundtjänst är okunnig på tekniken och installationsbolagen man anlitar går bet på sånt som gamla tiders "kabeltattare" hade fixat på fem minuter.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Såhär svarar Telia på frågan om ROT-avdrag på fiberinstallation:

Tack för ditt mail.
Vi erbjuder inte ROT-avdrag på installationen alls.

Nedgrävning av ledningar för bredband ger under vissa förutsättningar kunden rätt till skattereduktion, s.k. ROT-avdrag. ROT-avdraget är en rättighet som kunden kan utnyttja förutsatt att säljaren administrerar avdraget i förhållande till Skatteverket. Det finns ingen skyldighet för säljaren att administrera ROT-avdrag. Telia har valt att inte administrera ROT-avdrag för installation av Öppen Fiber , vilket bl.a. innebär att kostnaden för Öppen Fiber inte kan användas som grund för ROT-avdrag.

När Telia sluter avtal om Öppen Fiber sker det ofta med ägare till ett större antal fastigheter. Genom att Telia samordnar olika aktiviteter för installation av Öppen Fiber medför det ett förmånligt pris för den enskilde fastighetsägaren. Avtal om Öppen Fiber inkluderar kostnader för bland annat fiber fram till området, grävning på tomtmark, hårdvaror och leverans. Eftersom det endast är arbetskostnaden för grävning som ger rätt till ROT-avdrag är det inte möjligt att lägga hela kostnaden för Öppen Fiber som grund för yrkande av ROT-avdrag. Tilläggas kan att arbetskostnaden för grävning är en mycket liten del av den totala kostnaden för fiberanslutning.

Som framgått offererar Telia ett paketpris för Öppen Fiber som inte kan användas för ansökan av ROT-avdrag. Med all sannolikt är paketpriset betydligt lägre än det pris som Telia skulle kunna offerera om vi skulle hantera ROT-avdrag för varje enskild fastighetsägare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.