Hur ofta är det rimligt att byta ut köket?

  • Antal röster
    440
jävla_hus skrev:
Japp.
Mjölken fungerar kanon, den köper vi på lidl och den håller månader i rumstemp ;)



Övriga varor handlar man ju dagligen för dagsbehovet.
Å äter gör ni på engånstallrikar med engångsbestick och UHT mjölken drickes ur engångsglas? Eller dubblar mikron som diskmaskin, men då måste ju den kopplas in, och porslinet förvarars och.... ja, vips så har du ett kök i bokhyllan. Å ska du handla alla matvaror på dagsbehov och slänga allt istället för att spara i skåp och skaffer, så har du snart måltider i 70:-klassen i alla fall. Cirkeln sluten igen.

Nej, som redan konstaterats, hur ofta man kan byta kök ur et ekonomiskt försvarbart perspektiv handlar inte om hur business caset för ett kök ser ut, utan om hur den personliga ekonomin ser ut, och eftersom den är olika för olika familjer finns inget rakt svar på antal år. Möjligen skulle man kunna göra en kalkyl som säger något om hur stor del av inkomsten som kan/borde/skulle kunna försvaras läggas på ett kök, men återigen kan det variera med den personliga ekonomin, så det blir nog ingen linjär funktion med bara ett procentuellt värde.
Någon annan får göra den kalkylen :)

Sorry om jag råkade dra igång ett tramsigt off-topic-spår, det var inte mitt syfte med mitt ursprungliga inlägg. Bara som ett annorlunda inlägg i debatten :) Jag blev själv förvånad över resultatet, trodde det skulle bli mer tvärtom faktiskt :eek:

:)
 
  • Gilla
jävla_hus
  • Laddar…
AnneFi
Kallebo skrev:
Tycker att det känns oförsvarbart att byta hela köket oftare än MAX vart 20:e år. Däremot tycker jag att man kan byta luckor oftare. Efter 15 år har man ofta tröttnat på sina luckor och det är inte speciellt dyrt att byta ut.

Av denna anledning ser jag en poäng med att välja "de billigare" köksleverantörerna. IKEA och Marbodal har fortfarande samma mått på skåp och luckor idag som för 15 år sedan. Hade man valt någon exklusiv specialtillverkare för köket så är man säkert tvungen att byta allt redan efter ett par år antingen leverantören gått i konkurs eller ändrat hela sin kollektion :/

Edit: Skåpsstommar och inredningar håller ofta längre än 20 år och bör av miljöskäl inte bytas ut förrän de är utslitna. Men byter man ut köket ändå så kan man ju skänka bort stommarna på blocket!
Köket i vårt hus sattes upp 2004. När vi flyttade in 2007 bytte vi överskåpen till ikea skåp för att de hade gjort sitt helt enkelt.
Helt sjukt att kök kan vara i så dålig kvalitet.
Bänkskåpen står än så länge kvar men min sambo har fått byta ut alla lådbottnar efterhand som de delat sig på mitten och förstärkt bottnarna på skåpen som hängde i mitten.
Våra ikeaskåp är likafina idag som för sju år sedan när vi satte upp dem.

Så försvarbart. Jo. :)
 
önskar att man kunde vänta längre, men dagens kök har väl helt enkelt inte den kvaliten.
har ett ett år gammalt kök från Marbodal/sentens och undrar om det kommer hålla i 10 år ens ( undantaget granitskivan)
 
AnneFi skrev:
Köket i vårt hus sattes upp 2004. När vi flyttade in 2007 bytte vi överskåpen till ikea skåp för att de hade gjort sitt helt enkelt.
Helt sjukt att kök kan vara i så dålig kvalitet.
Bänkskåpen står än så länge kvar men min sambo har fått byta ut alla lådbottnar efterhand som de delat sig på mitten och förstärkt bottnarna på skåpen som hängde i mitten.
Våra ikeaskåp är likafina idag som för sju år sedan när vi satte upp dem.

Så försvarbart. Jo. :)
Vad var det för märke på köket som sattes upp 2004?
 
Hemmakatten
Vi har definitivt inga planer på att byta kök. Köket är integrerat i en hel vägg i valnöt, 18m lång som går igenom hela huset. Ritat för huset, platsbyggt, omöjligt att byta, får hoppas att det är tidlöst och åldras med behag. En del av köket, köksö och vita skåp, också platsbyggda skåp med udda mått, kan man nog kanske byta om så krävs.

Bifogar två bilder. Bilderna är från när vi byggde och möbler mm var inte på plats. Den ena bilden tagen från hallen (där väggen är i valnöt) in mot den öppna delen av huset. Först två köks(skafferi)skåp, sedan ugn o kombiugn,därefter två skåp med kylar och frysar. Efter det "matsalsdel" med sidobord/bänk och sedan bokhyllor för vardagsrumsdelen. Den andra bilden visar köksön och de vita skåpen med gasolhäll mm. Båda bilderna är från bygg-tiden och möbler mm fattas. Matbordet är specialritat för huset, stolarna som syns är våra trädgårdsstolar då vi inte hade bestämt vilka stolar vi ville ha. (Orkar inte ta nya bilder.)

IM000921.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • IM000930.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
AnneFi
thomasx skrev:
Vad var det för märke på köket som sattes upp 2004?
Jag vet faktiskt inte.
Typ sånna kök som de brukar ha på marknader i utställningtrailers
Här är en bild på det
IMG_0694.jpg

Kan tillägga att jag inte längre har lucka på vaskskåpet. Gånggärnen vek sig en dag så jag blev förbannad och slet av hela luckan..
Sambon kämpar med att limma ihop allt som går sönder så att köket ska överleva några år till.
 
Redigerat:
30 år ungefär, men man kanske inte behöver skämmas efter 20.

Mina föräldrars kök är orginal från -76, med nya luckor. Känns helt ok.

Våra egna stommar är antagligen från -70 med påstådda Poggenpohl luckor från -00. Känns risigt, beslag börjar ge sig/kärva och luckorna är riktigt fula.

Så det är helt klart stor skillnad!
 
Vi har ett platsbyggt originalkök från 1953 o jag är så glad o lycklig att ingen rivit ut det. För kvalitetsmässigt finns det inget bättre!! Visst ena bänken är lägre, men som tur är, är jag kort ;-) så det gör inget. Haha.
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
Var på väg att skriva att mitt kök fyller 80 år i år. Men så insåg jag att en viss renovering bör ju skett -69 när de drog in vatten. Diskbänken satt väl antagligen inte där innan, lite osäker på ifall det fanns en ändå för vattnet som bars in från brunnen eller om det blev en helt ny installation. Hur som helst, längtar otroligt mycket efter när jag kommer få råd att byta ut det! Tänk att få en riktig ugn och spis! :)
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
Köket är integrerat i en hel vägg i valnöt, 18m lång som går igenom hela huset. Ritat för huset, platsbyggt, omöjligt att byta, får hoppas att det är tidlöst och åldras med behag.


[bild]
Grymt kök, Katten, Den som ens funderar på att byta ut det förtjänar ett kok stryk.
 
Kattens kök ser väldigt trevligt ut, så skulle jag me vilja ha det... Synd att det köket verkar större än hela vårt hus :(

Ruskigt fint iallafall (y)

Att byta från det man har till ett sådant kan man aldrig göra för ofta, men å andra sidan gör man det bara en gång i livet ;)
 
Redigerat:
Hemmakatten skrev:
[bild]
Så snyggt!
 
Inbillar mig att man hittar betydligt större resursslöseri på andra ställen än hos de som byter kök ofta. Föredrar kvalitet som håller, något som tyvärr inte är norm varken hos de billiga eller dyra kökstillverkarna.

Har själv ett standardkök från Ballingslöv Träindustri anno 1968 som förvisso är slitet men ändå fullt dugligt. Ljusblåa luckor och gula plasthandtag, gedigen rostfri diskbänk samt bänkskivor i teakfanér. När vi flyttade in i huset för drygt sju år sedan var vi helt eniga om att köket skulle bli det första att bytas. Icke! I stället låter vi barnen härja sönder det tills de är stora nog och vi har haft tid att klura ut exakt hur vi vill ha det. Dessutom är pris-prestanda ganska dåligt på kök. Finns betydligt bättre ställen att stoppa pengarna än i ett finfint kök. Får väl se om det blir en renovering de närmsta åren, tror att vi börjar hinna ikapp den efter att ha klarat av ungefär halva huset =/
 
Hemmakatten skrev:
Vi har definitivt inga planer på att byta kök.
[bild]
Vissa kök VILL man aldrig byta! (y)
 
Hemmakatten
jävla_hus skrev:
Kattens kök ser väldigt trevligt ut, så skulle jag me vilja ha det... Synd att det köket verkar större än hela vårt hus :(
Det är en öppen planlösning, 60kvm, med kök, matsalsdel och vardagsrum allt-i-ett. Hela huset är 115kvm inkl. teknik/pannrum, så det är inte jättestort precis.

Tack alla ni som gillat vårt kök.

Fördelen med denna inbyggda förvaringsvägg är att inga andra lösa garderober, byråer eller andra förvaringsmöbler behövs köpas. Vi har även en klädkammare (på nysvenska;) walk-in closet) i sovrummet. Blir billigt i längden och försvarbart miljömässigt. De i princip enda lösa möbler vi har är matbord, soffgrupp och sängar. Även garderober i hallen och skrivbord i arbetsrummet/gästrummet är integrerat i valnötsväggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.