Hej!

har haft en tråd tidigare men tror jag ska skapa en ny då det tidigare inte varit klart att det är hussvamp

timmerhus från sent 1800, ca 100 m2 med murstock i mitten.

hussvamp upptäckt i anslutning till murstocken i timmervägg efter man rivit bort spånskiva och sedan även i bjälklaget samt bärande timmer under golvnivå när jag rivit upp kring muren, svamp finns även under putsen på en fläck på muren när man knackat lite.

hussvampen har avstannat enligt Anticimex och är åldersbestämd till 3-5 år gammal, de trodde svampen kunnat uppstått efter tidigare vattenskada.
krypgrunden är bara besiktningsbar till 1/4 del men där kan man inte se något enl Anticimex men försäkringen kommer inte hjälpa ändå eftersom krypgrunden inte varit besiktningsbar i sin helhet.

vad gör man?
tanken nu är att man river ut alla golv på nedervåning? (kök, hall, + 2 rum) för att se hur det ser ut

och har det inte spridit sig till ytterväggar kanske det är värt ett räddningsförsök?

jag har försökt lista ut vad tidigare ägare haft för försäkringsbolag men inte hittat något, han kanske inte haft någon försäkring så där verkar det vara kört, (hittade dock vart han har bil försäkrat men inte haft huset)
funderar även på att åberopa dolda fel men det verkar heller inte vara en väg att gå så man står väl nu med grisen i säcken :)

råd och tips är såklart uppskattat och anledningen till denna tråd

MVH/T
 
Redigerat:
Det försäkringsjuridiska vet jag inget om men sök på "fukt i väst" eller något liknande på youtube.

Finns en film där dom beskriver hur dom gjuter med EPS-betong i grunden till ett skadat hus. Kanske vore en lämplig metod?
 
Hej,

börja riva själv och se hur långt svampen har kommit. Du har ju läst hur det gick för oss, låt gärna en jurist titta på ditt fall (i mitt fall hade besikningsmannen i princip friskrivit sig från allt och dolda fel på hus från 1800-talet är svårt att få igenom)

Vi befarda det värsta men fick sedan "bara" byta ut trossbotten och bjälkar på en yta av 4x4m plus syll och två timmerstockar. Sanering med Boracol gjordes. ACTEC PD-250 installerades, samt att jag jobbade en hel sommar med att rensa ut grunden från organisk material och lägga plast på backen.

Kostnader i mitt fall:

Rivning, sanering, återuppbyggnad av trossbotten, bjälkar, 1 innervägg: 120.000:-

Avfuktare och material i krypgrunden: 15.000:-

Montering av nytt kök: 25000:-

plus nytt kök (men detta kan inte räknas...)

Hanterbara summor, men mycket eget arbete med städning i krypgrunden (en hel sommar försvann:(! )


MVH

Michael
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Locke skrev:
Det försäkringsjuridiska vet jag inget om men sök på "fukt i väst" eller något liknande på youtube.

Finns en film där dom beskriver hur dom gjuter med EPS-betong i grunden till ett skadat hus. Kanske vore en lämplig metod?
ska kika på detta ikväll,
betong har jag väl nästan tänkt utesluta men finns det fördelar så kommer jag kika på det
 
Hej ! Du bör frilägga runt hela murstocken så att verkligen kan se hela utbredningen av svampskadan. Sitter den "bara" i anslutning till murstocken kanske du kan från isolera murstocken från övrigt organiskt material så som trä för att tillsammans med Boracol 20% samt säkerställande av klimat i grunden kommer att kunna "svälta ut" svampen.
Min erfarenhet är:
1, Ta bort orsaken till svampstarten "laga läckaget" eller ta bort ev material som har orsakat starten.
2, Riv bort angripet material inom rimliga gränser.
3, Se till att du har koll på hela utbredningen.
4, Behandla med Boracol 20 i omgångar när du återlagar.
5, Säkerställ klimatet.
Hussvampen är ganska bortskämd och kräver bra förhållanden för att kunna leva så om man förpestar tillvaron för svampen så brukar den kapitulera.
Men börja inte använda tryckimpregnerat virke osv eller andra gifter för det brukar bara förvärra det hela utan riv noggrant, sanera och säkerställ klimatet så löser du detta.
Lycka till !
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Michimakaha skrev:
Hej,

börja riva själv och se hur långt svampen har kommit. Du har ju läst hur det gick för oss, låt gärna en jurist titta på ditt fall (i mitt fall hade besikningsmannen i princip friskrivit sig från allt och dolda fel på hus från 1800-talet är svårt att få igenom)

Vi befarda det värsta men fick sedan "bara" byta ut trossbotten och bjälkar på en yta av 4x4m plus syll och två timmerstockar. Sanering med Boracol gjordes. ACTEC PD-250 installerades, samt att jag jobbade en hel sommar med att rensa ut grunden från organisk material och lägga plast på backen.

Kostnader i mitt fall:

Rivning, sanering, återuppbyggnad av trossbotten, bjälkar, 1 innervägg: 120.000:-

Avfuktare och material i krypgrunden: 15.000:-

Montering av nytt kök: 25000:-

plus nytt kök (men detta kan inte räknas...)

Hanterbara summor, men mycket eget arbete med städning i krypgrunden (en hel sommar försvann:(! )


MVH

Michael
när ni rev 4x4 meter, tog ni till någon säkerhetsson från synlig svamp?

hur pass illa åtgånget var det? i mitt fall har hela rätt grova stockar multnat sönder i anslutning till murstocken

har du någon mer specifik siffra på vad själva saneringen kostade, eller tog ni en offert på hela arbetet med rivning sanering återuppbyggnad? tänkte på att det ser ut som du jobbat med det hela sommaren.

MVH
 
Fuktkunnig skrev:
Hej ! Du bör frilägga runt hela murstocken så att verkligen kan se hela utbredningen av svampskadan. Sitter den "bara" i anslutning till murstocken kanske du kan från isolera murstocken från övrigt organiskt material så som trä för att tillsammans med Boracol 20% samt säkerställande av klimat i grunden kommer att kunna "svälta ut" svampen.
Min erfarenhet är:
1, Ta bort orsaken till svampstarten "laga läckaget" eller ta bort ev material som har orsakat starten.
2, Riv bort angripet material inom rimliga gränser.
3, Se till att du har koll på hela utbredningen.
4, Behandla med Boracol 20 i omgångar när du återlagar.
5, Säkerställ klimatet.
Hussvampen är ganska bortskämd och kräver bra förhållanden för att kunna leva så om man förpestar tillvaron för svampen så brukar den kapitulera.
Men börja inte använda tryckimpregnerat virke osv eller andra gifter för det brukar bara förvärra det hela utan riv noggrant, sanera och säkerställ klimatet så löser du detta.
Lycka till !
1 orsaken till svampstarten är ju svår att veta om man inte kan komma åt hela krypgrunden, får nog riva alla golv, skall ju ändå isoleras om, och det kan ju underlätta utgrävningen av krypgrunden så slipper man krypa å ha sig...

2 eftersom det är runt muren och det är centrum i huset så är det säkerligen flera bärande väggar som kan vålla problem, kanske riva allt som inte är bärande för att få en överblick

3 ja riva ut alla golv + väggbeklädnader på innerväggar så borde man få en bra överblick

4, här kan man få ta hjälp av någon firma för att få kvittens som kan vara bra att ha om svampen skulle återuppstå

5, ja med avfuktare då kanske,

men det är nog rivning som står på schemat nudå för att kunna bilda sig en uppfattning om hur allvarligt det är.
finns några risker med rivningen? sprida sporer ska ju inte vara nån fara vad jag förstått

ska även kontakta försäkringsbolaget igen så man får nå rakt svar om den täcker eller inte täcker (troligast) och ska även kräva det skriftligt om man sedan ska göra något av det, överklaga, domstol etc.


materialet tänkte jag kasta ut och elda direkt, risk för
 
Lite bilder på eländet
ImageUploadedByByggahus.se1392295455.911425.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1392295482.305084.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1392295493.551006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1392056265.322393.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har jag vänt en planka som låg på en bärande timmerbjälke

ImageUploadedByByggahus.se1392295514.773659.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Försök att ta bild under med mobilen
ImageUploadedByByggahus.se1392295575.662281.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1392295609.662260.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Syns lite av murken bärande timmerstock
ImageUploadedByByggahus.se1392056293.951340.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Riv ur allt golv så du ser hur det ser ut....tror vissa försäkringsbolag kräver att 1m friskt trä ska bort.....
 
ingen som har en uppfattning utifrån bilderna hur pass allvarligt det är? hur har ni andra haft det när ni börjat riva?
 
thestrut skrev:
ingen som har en uppfattning utifrån bilderna hur pass allvarligt det är? hur har ni andra haft det när ni börjat riva?
Omöjligt att gissa utan att öppna golvet....går det att krypa under huset så kan du såga upp ett hål i ett av rummen till att börja med...
 
Är det konstaterat att det är äkta hussvamp? Om det är det bör du nog se till att få professionell hjälp. Självklart kan du riva själv, men du bör nog få hjälp med hur saneringen skall gå till. T.ex. har jag fått lära mig att svampen kan ha mycel vilande i murstocken, och dessa kan vara långa. Behandlas som jag förstår det med värme (gasol mot stocken).

Kanske inte uppmuntrande men mitt tips....
 
jo det är äkta hussvamp tyvärr.. och som sagt försäkringen täcker inte heller :(

jo det blir riva, sedan får man se hur mycket det spridit sig om det är värt att fortsätta

ang murstocken har jag läst att man ska knacka bort all puts där det finns spår + 1 meter, sedan gröpa ur fogarna ca 3 cm,sedan på med gasolbrännare. sedan behandla med boracol20 sedan tillbaka med bruk i fogarna och ny puts.

man kanske kunde värma hela mursocken till en 60 grader eller något med hjälp av tex dieselkanoner i grunden riktat mot muren? har ju läst att man kan värma ihjäl svampen.

annars får man plocka ner muren och mura upp den igen låter drygt men..
 
Uuuääää... Har rivit upp ca 1m2 parkett i rummet brevid.. Mer svamp:( stor klump i magen:(
 
Åh jag är ledsen för din skull! Hur mycket har du rivit nu? Fem kvadrat? Jag kan ingenting om hussvamp, men jag känner med dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.