Ja, det kan givetvis vara så att problemet ligger hos butikschefen. Då ska man inte tveka att klaga hos dennes chef.
 
AnneFi
mycke_nu skrev:
Om man blir snorkigt behandlad så skall man be att få tala med butikschefen.

Dom som är olämpliga att ta hand om kunder kan jobba på lagret istället.
En gång stod vi på bauhaus och skulle ha hjälp på trädgård. Läste högt och tydligt på skylten som stod där vilka som jobbade på avdelningen. Sa typ HOHO ingen som jobbar här. Stod där säkert en kvart innan vi gick och letade efter någon annan. Hon vi hittade märkte man tydligt hade en högre tjänst och hon verkade klart irriterad. Man märkte att detta inte var en em gångs företeelse att personal inte fanns på plats. När hon ringde efter gubben låg han under disken!
Han skällde ut oss. Att han minsann hade funnits på plats hela tiden. Att vi var dåliga som hade sagt att han inte fanns på plats. Då kände man sig ganska obekväm.
 
Enk Projektet skrev:
En i Småland som inte ber om rabatter?
Det är i och för sig fel...en riktig smålänning frågar...kostar det???
Nej, nej, nej. :D
En smålänning frågar "vad kostar det?". En västgöte frågar "Kostar det nått?"
 
Mexitegel; precis så.. Är det några som prutar och gnyr över kostnader så är det västgöten... Så snåla att dom gråter när dom går på muggen... ;)
 
Japp. Det är ju inte på höga inkomster man blir rik utan på små utgifter :D
 
Det obekväma är oftast att personalen är okunnig. Både om vad de säljer och hur man bemöter kunder. Så man ska inte känna sig mindre värd när man stegar in på bygghandeln. Det är inte ditt fel.
Det finns förstås undantag, men det vanliga är att man ska vara så pass påläst själv så att man inte behöver fråga någon utan bara ta det man behöver (man har lämpligen koll på vart man köper vad för bästa affär), betala och åka hem och fortsätta. Diskutera priser är lönlöst med personal utan befogenhet (och intresse av förhandling).
 
imported_Benno skrev:
Diskutera priser är lönlöst med personal utan befogenhet (och intresse av förhandling).
Och att diskutera priset på dom stora köpladorna är i princip alltid meningslöst.

Idag har jag dock varit inne på xl bygg i Habo och fått suverän hjälp av en trevlig kille. Känns bra. :)
 
whork skrev:
Och att diskutera priset på dom stora köpladorna är i princip alltid meningslöst.
Verkligen inte, jag har många gånger diskuterat priset både på hornbach och bauhaus och det har lönat sig vid flera tillfällen. Det gäller bara att ha bra argument. Häromsistens tio procent på en verktygsvagn på bauhaus för att ett hjul satt lite löst. :)
 
whork skrev:
Mexitegel; precis så.. Är det några som prutar och gnyr över kostnader så är det västgöten... Så snåla att dom gråter när dom går på muggen... ;)
Jag skriker när jag skiter och gråter när jag torkar mig. Är det något fel på det? Varje krona jag betalar går till att någon direktör får en Mercedes. Det är först när personalen blir förbannad som jag fått ett bra pris.

AnneFi: Dom lever på dina pengar så tala om för sådana typer vad som gäller. Dvs att han skall betjäna dig och gillar han inte det kan ni ju prata med hans chef igen. Han kommer ju undan med att gå på knock för många Svenskar undviker gärna konflikt.
 
whork skrev:
Och att diskutera priset på dom stora köpladorna är i princip alltid meningslöst.

Idag har jag dock varit inne på xl bygg i Habo och fått suverän hjälp av en trevlig kille. Känns bra. :)
XL i Habo är bra! Jag får ofta offerter där som matchar Byggmax i Jönköping.
 
  • Gilla
ekblom
  • Laddar…
Anders_Nilsson skrev:
Jag skriker när jag skiter och gråter när jag torkar mig. Är det något fel på det? Varje krona jag betalar går till att någon direktör får en Mercedes. Det är först när personalen blir förbannad som jag fått ett bra pris.

AnneFi: Dom lever på dina pengar så tala om för sådana typer vad som gäller. Dvs att han skall betjäna dig och gillar han inte det kan ni ju prata med hans chef igen. Han kommer ju undan med att gå på knock för många Svenskar undviker gärna konflikt.

Nä, kör du på ditt vis om det får dig att må bra, men att göra personalen förbannad för att få ner priserna låter ju som ett fantastiskt otrevligt sätt att behandla medmänniskor..
 
En del har dålig fantasi, jag menar alltså att det är först när jag prutar så personalen blir förbannad som jag fått det rätta priset. Trodde detta skulle förstås när jag angav hur snål jag är.

Är detta dålig stil? Tja, har aldrig hört någon kritisera en mäklare för att budgivningen drar iväg. Pengar är pengar, antingen får byggfirman dom eller så får jag dom. Vill dom inte sälja kan dom ju tacka nej. Bara det att många blir förbannade när man prutar, kunden är inte kung. Men skall man ha god ekonomi får man ta konflikter, hör aldrig någon klaga över byggvaruhusens påslag. Eller tror ni att Webergrillen som är nedsatt från 1795 till 995 på rean säljs med förlust?
 
  • Gilla
Ingenjören och 2 till
  • Laddar…
Anders_Nilsson skrev:
Han kommer ju undan med att gå på knock för många Svenskar undviker gärna konflikt.
Är man inte lite tokig om man inte undviker konflikter?
 
Korvgubbe
Anders_Nilsson skrev:
Eller tror ni att Webergrillen som är nedsatt från 1795 till 995 på rean säljs med förlust?
När jag i min ungdom jobbade i butik var det inte ovanligt att prylar reades ut med förlustpriser. Säsongsvaror som grillar blir en kostnad för butiken och det är billigare att sälja med förlust än att ta hand om det själv, så jag tror absolut på att vissa priser är förlustpriser och i ditt exempel skulle det inte förvåna mig om slutpriset låg väldigt nära inköpspriset. Dessutom lockar reor in kunder i butiken som kanske köper något mer men framförallt får in en vana av att gå i den butiken. Det behövs inte många besök innan butiken har etsat sig fast i det undermedvetna som ett alternativ nästa gång något ska inhandlas.
 
Min fantasi är det inget fel på, men med andra ord så driver du på dom anställda i ett varuhus, tjatar och prutar så pass mycket att dom tappar humöret. Ger en verkligt bra arbetsmiljö det.

Skillnaden mellan att köpa ett hus och en weber-grill är att prissättning i butiken är fast.
Det är inte en budgivning om allting i ett varuhus, och det finns ju flera olika anledningar till det.

För det första är det en rättvisefråga. Alla kan/vill/vågar/orkar inte pruta på minsta lilla skit, utan man drar ett snittpris, ett utpris.

För det andra är det aldrig (eller oerhört sällan) är det ägaren till prylarna som står i butiken som du försöker pruta på. Hur mycket mandat tror du man har i en köplada över prissättningen på sortimentet?

Jag är aldrig främmande för att släppa ett lite slitet demoex till en charmig trevlig kund som ställer frågan på rätt sätt om rätt produkt. Jag sänker oftast priset drastiskt och kunden blir oftast nöjd, men med kunden som kommer in och smäller upp en spikpistol för 2000 spänn på disken och kräver att få köpa just denna för 499 kr, för det är vad den där helt annorlunda dyckertpistolen kostade på en kampanj i förra månaden.

Men som jag sa anders_nilsson, gör du på ditt sätt. Det blir nog bra ska du se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.