jonaslatt skrev:
Köpte det för att det va billigt. Plus att min gravida sambo skulle få lite skönt.
Vi letar hus. Men det kan ju ta allt från 3 månader till något år.
Och köpa en beredare är inga större utgifter. Men det kostar ju att Få hit en rörmokare som drar in allt .

Varför skulle det inte funka med doppvärmare?
Om du med doppvärmare menar en sådan man har i akvarier så funkar det högst troligen inte. Det är alldeles för låg effekt i en sådan. Du behöver säkert minst 1kW bara för att varmhålla vattnet. Skall det värmas så behövs således ännu mer. Men det finns kanske sådana doppvärmare?

Men börja med att vrida upp termostaten på din befintliga beredare. Normalts står nog en sådan på 60 grader (från fabrik). Du kan vrida upp till 85-90 tycker jag. Det blir visserligen lite större förluster, men det är marginellt.
 
Du Kanske har rätt. Men idag inhandlades tre st Vattenkokare 2000w st. Jag monterade isär alla och imorgon ska en låda byggas i aluminium. Så ska dessa monteras i. 300kr chansning det kan jag leva med .
 
thomasx skrev:
Jaha, å varför skulle en x kw platta på spisen ge bättre värme än en x kw doppvärmare? Snarare tvärtom då doppvärmaren ger 100% verkningsgrad, vilket spisen inte ger.
haha, självklart så kan en doppvärmare "fungera". men dom jag sett ligger inte på 2-3 tusen W som en spisplatta som förövrigt va lite på skoj. sen vet jag inte om det är så lämpligt att leka med doppvärmare på flera tusen watt i ett badkar / badrum. finns massor med anledningar varför det är en dålig ide.
 
jonaslatt skrev:
Du Kanske har rätt. Men idag inhandlades tre st Vattenkokare 2000w st. Jag monterade isär alla och imorgon ska en låda byggas i aluminium. Så ska dessa monteras i. 300kr chansning det kan jag leva med .
då blir det 3-fas matning till värmaren då? hoppas du inte tänker ha den i badkaret när frun badar:)
 
Skall du leda in badvattnet in i värmaren med hjälp av befintliga bubbelpumpen ?

Glöm inte att lägga upp en bild på uppfinningen.

mvh
 
Du får ur ganska mycket vatten ur beredaren om den står på 90 grader och badkaret rymmer inte så mycket om ni badar tillsammans :)
 
Verkar som max på min är 75-80 grader.
Min idé är att fylla badet med ljummet vatten. Lägga i Dropp värmaren till önskad temp.
Och lyfta ur den när man ska Bada och sedan använda varmvatten i beredare för att kunna få lite varmare när man har badat en stund. Min 'låda' ska bara få flyta runt och alltså inte dra runt vattnet. blir en enkel variant. Åker kommer med bilder.
 
daugaard skrev:
haha, självklart så kan en doppvärmare "fungera". men dom jag sett ligger inte på 2-3 tusen W som en spisplatta som förövrigt va lite på skoj. sen vet jag inte om det är så lämpligt att leka med doppvärmare på flera tusen watt i ett badkar / badrum. finns massor med anledningar varför det är en dålig ide.
Tja, alla badkarsvärmare funkar ju så och ligger på 1,5-3kw. Sen finns massvis med olika modeller doppvärmare för alla möjliga syften i 2-3kw klassen. Googla lite kan vara en bra ide. Kan inte låta bli att bli upprörd för det är så ofta här på byggahus som folk påstår att saker inte går eller finns bara för att de själva har noll koll.
 
jonaslatt skrev:
Du Kanske har rätt. Men idag inhandlades tre st Vattenkokare 2000w st. Jag monterade isär alla och imorgon ska en låda byggas i aluminium. Så ska dessa monteras i. 300kr chansning det kan jag leva med .
Kom ihåg att jorda allt ordentligt och att använda jordfelsbrytare, samt att en elektriker kopplar in allt i slutändan, så klart. El i badrum är inte att leka med.
 
Låt den simma omkring när du badar så får du lite TENS stimulation i musklerna samtidigt :wow:

6 kW ger nog lite avslappning tror jag, tralala............;)


PS mest på skoj är väl bäst att tillägga DS
 
thomasx skrev:
Kom ihåg att jorda allt ordentligt och att använda jordfelsbrytare, samt att en elektriker kopplar in allt i slutändan, så klart. El i badrum är inte att leka med.
Tror du att en elektriker kopplar in ett sådant hembygge utan CE märkning. Han kan väl antagligen sträcka sig till att montera ett trefas uttag som TS själv får koppla sin egenhändigt tillverkade och ej CE godkända utrustning i.
 
Verkar enklare att koppla in en till/större beredare än att hålla på med doppvärmare men vi har ju olika åsikter tydligen.
 
  • Gilla
southpark
  • Laddar…
oceanis skrev:
Tror du att en elektriker kopplar in ett sådant hembygge utan CE märkning. Han kan väl antagligen sträcka sig till att montera ett trefas uttag som TS själv får koppla sin egenhändigt tillverkade och ej CE godkända utrustning i.
Jag kan inte tänka mig att uppmana någon att göra något dylikt på egen hand, särskilt inte i ett öppet forum på internet.
 
thomasx skrev:
Jag kan inte tänka mig att uppmana någon att göra något dylikt på egen hand, särskilt inte i ett öppet forum på internet.
Men vi får anta och hoppas att ingen elektriker kopplar in den i alla fall !
Sen vad TS gör är ju hans problem....
 
oceanis skrev:
Men vi får anta och hoppas att ingen elektriker kopplar in den i alla fall !
Sen vad TS gör är ju hans problem....
Jo, men om han nu blir uppmanad av, tex, dig här att göra så, åsså göra han så, åsså blir hans gravida fru kokt, åsså säger han att han blivit uppmanad att göra så och pekar på dig. Inge skoj då, tycker jag, om jag hade vart du ;)
I min värld har man ändå själv ett visst ansvar för vad man säger åt folk att de kan göra. I detta fallet är det TS själv som hittat på det hela, men nu skriver han om det här och då tycker jag det minsta vi kan göra är att upplysa honom om vilka säkerhetsaspektar han bör ha med samt att en elektriker ska koppla in det. Sen är det TS problem om han skiter i det. Men då har i alla fall jag gjort vad jag kunnat för att rädda hans gravida fru ;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.