Tack för snabbt och värdefullt svar!
Jag tänker putsa både ut- och insidan men jag tror ändå att det kan vara bra att täta ordentligt innan, tack!
jag kan se att det finns halvblock som kan vara bra att använda vid tex fönster och dörrar även om det säkert blir en del kapning i blocken ändå. Jag ritar mina fönster efter blocken så långt det är möjligt. Så få öppningsbara som möjligt (utrymning/vädring).
Tack även för synpunkten om golvvärmen. Det är ju tjocka väggar så den fattar jag också.

Såg en annons på en lite större kåk som byggts med Legolit-blocken...
http://www.skeppsholmen.se/stockholm/villor?view=Gallery&guid=412QRQAOJFEOJSNQ&preview=0
den finns väl bara på den här länken tills den är såld. ��
 
Vilken kåk!!
Okej så du anpassar fönster efter blocken, det var ju rätt smart. Ta då typ ett 98 fönster i ett 100 hål. Svårt men skummet när det blir för små springor...
Hur gör du med luftspalten när du pustar? Vad ska ha för värdesystem?
 
Vi har tänkt putsa vårt hus. Vi är inte framme där ännu. Men till våren/början av sommaren bör vi ha fått det gjort, då det inte är bra för cellplastblocken att utsättas för solljuset.
Vi bygger med cellplast direkts legolit.
Vi har i dagsläget bara fått upp stomme och taket. Själva byggandet med klossarna är ganska enkelt. Men i vårat fall valde vi att välja bort metallreglar som skall träs ner i blocken och körde på 2tum2 reglar ist, vilket medförde att vi har fått täcka väggarna allt eftersom vi byggde upp dom. För att de inte skulle bli fuktiga. Och efter denna regniga höst så har det varit lagom besvärligt.
Vi bygger ett tvåvåningshus och har även plustak 500mm.
Vi har inte lagt golvvärme i hela plattan utan bara i hall, tvättstuga samt badrum. Sen tänker vi använda oss av FTX-system. Solpaneler på taket och en vattenmantladkamin. Allt för att försöka få ner driftskostnaderna.

Kan bifoga en bild hur det ser ut i dagsläget.
 
ImageUploadedByByggahus.se1363381126.818296.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
EllEnn
  • Laddar…
Härligt hus Wik83! Antar att plustaket är färdigt med falsplåt och allt. Snyggt. Tänkte du putsa själv? Funderar själv på att hyra putsmaskin och vara två och putsa båda sidorna samtidigt? Kollade med Cten www.cten.se och dom rekommenderar invändig gipsputs och ett system med fiberputs utvändigt. Inga luftspalter eller liknande behövs (empame). Det ger ett fullgott väderskydd.
Mitt hus blir mer en enplans funkislåda med i princip platt tak (3 grader). Jag tänkte runda ytterhörnen med ca 10-15 cm radie så jag behöver nog tillverka ett verktyg som jag kan skära radien med glödgad tråd/blad.
 
EllEnn skrev:
Härligt hus Wik83! Antar att plustaket är färdigt med falsplåt och allt. Snyggt. Tänkte du putsa själv? Funderar själv på att hyra putsmaskin och vara två och putsa båda sidorna samtidigt? Kollade med Cten www.cten.se och dom rekommenderar invändig gipsputs och ett system med fiberputs utvändigt. Inga luftspalter eller liknande behövs (empame). Det ger ett fullgott väderskydd.
Mitt hus blir mer en enplans funkislåda med i princip platt tak (3 grader). Jag tänkte runda ytterhörnen med ca 10-15 cm radie så jag behöver nog tillverka ett verktyg som jag kan skära radien med glödgad tråd/blad.
Ledsen för sent svar :)
Ja taket kom i bitar med färdig plåtbeklädnad. Putsningen blev inte av i somras då det drog ut på tiden. Vi parallelbygger ett 1,5plans garage oxå, så efter att taket kom på förra året så gjorde vi klart garaget så att vi kunde flytta in där medans vi bygger klart huset. Sen fick vi in alla fönster och dörrar och har tätat som galningar.
Det känns som att vi kommer låta någon annan putsa, jag vill ha ganska slät puts och tycker att slutresultatet är viktigt där.
Vi är även inne på att putsa ytterväggarna (invändigt) med gipsputs, det kan bli en häftig känsla.
Har du kommit någon vart? Just ja. Verktyg för att skära cellplasten... vi tog svetstråd och kopplade det till ett bilbatteri. När vi hittade rätt tråd så skar det som smör. Det tar lite tid och man kan inte direkt påskynda utan låta den få smälta plasten i den takt den kan :)
 
hej!
mycket bra information på denna tråd!
men det jag undrar är priset.

vad kostar 1 kvm vägg ink. betong,armering osv.
åter igen tack för all info.
 
Hej Wik 83 .Vi bygger hus med Jackon Thermomur 350. Får jag fråga hur har ni gjort med inner väggarna och eldragningen av slangar och dosor?
Har ni använt OSB+gips skivor på insidan av ytterväggarna ? Blev det bra?
 
Hej. I det system som jag bygger med (legolit) så finns det hål (lodrätt) i cellplastblocken 50x50mm för att kunna stoppa i plastreglar som man kunde köpa från leverantören (väldigt dyrt). Jag valde ist att stoppa i 2tum2 virke och sedan reglade jag på 28-70 cc45 liggande på alla väggar och har gipsskivorna vågrätt. Jag valde bort osb och körde dubbelgips i alla ytterväggar (bättre ljuddämpning då cellplast inte måttar ljud speciellt bra). Framkomlighet med elen vart på så vis väldigt enkelt. Fick karva in dosorna 4-5mm i cellplasten. Det tycker jag fungerade bra för min del. Men i ditt system vet jag inte riktigt hur du har med fästpunkter. Du skulle kunna spåra elen i cellplasten och limma skivorna direkt på, det va ett alternativ som jag valde mellan.
 
Tack för svaret Wik83:)
Jackon har inga förberedda spår för el men det sitter ingjutna plast remsor var 15cm som man kan dra fast reglar och gips i.
OSB skivorna tänkte jag sätta upp för att ha något att dra fast hyllor, tavlor mm. 28x70 reglarna som du har är ju också starka men det är svårt att hitta dem bakom gipsen. Hur funkar det med att sätta upp saker för er? En lösning som jag funderat är att itället för OSB regla som du gjort och dessutom sätta reglar extra tätt i den höjd som tavlor och hyllor brukar hänga dvs ca110-180cm och runt fönster. Vad tror du ni i det här forumet om det?
 
Nästa fråga : Kan man sätta OSB direkt mot EPS om vi använder OSB.. eller behövs en springa med luft mellan OSBn och EPS?
 
Du skulle kunna skära själv i epsen och på så vis dra elen. Men jag skulle nog tycka det vore smartast att regla upp 28-70 och skruva osb'n i.
I mitt fall så blir det kanske ett par stycken tavlor dom kan man sätta med gipsspik, dom väger inte så mkt alt molly om man e osäker. För hyllor alt överskåp har jag kottlat bakom gipsen. Samt vissa innerväggar där jag vet att jag tex ska ha tv på vägg sätter jag plyfa ist. Jag övervägde alt att ja 1st osb och 1st gips. Då föll det på att jag ville ha det lite bättre ljudisolerat och lite bättre brandsäkerhet.

Jag ser inte vad som skulle kunna vara fel eller farligt att gipsa osb mot EPS det är ett dött material.
 
Ok - jag får klura vidare på vilken lösning som kan bli bäst det lutar åt 28x70
regel(+koppling) och enkel gips. Thermomuren har 15cm betong kärna så den lär bli tyst. Räcker 1st gips för brand EI30?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.