Jag håller med Suhagg
Jag har dubbla ljuddämpare på huvudstammen direkt efter FTXen, sedan en liten ljuddämpare precis innan varje tilluftsdon. Jag har även ljuddämpare på kanalerna mellan FTX och in/utsug ur huset.
Jag upplever mitt system som mycket tyst.
 
Gabbe1 skrev:
Jag håller med Suhagg
Jag har dubbla ljuddämpare på huvudstammen direkt efter FTXen, sedan en liten ljuddämpare precis innan varje tilluftsdon. Jag har även ljuddämpare på kanalerna mellan FTX och in/utsug ur huset.
Jag upplever mitt system som mycket tyst.

Känns det som om jag skulle behöva ljuddämpare på frånluften oxå?
Vilken nytta gör ljuddämparen på inluften i aggregatet? Jag har inte någon direkt koll :)
 
Suhagg skrev:
Tänk på var tilluft och frånluft kommer ut ur huset. Så det inte har ett sovrumsönster precis bredvid eller så då det låter lite.

Jag satte ljuddämpare innan alla tilluftsdon och det blev riktigt bra. Även på själva huvudstammen från FTXen. Snåla inte för vem vill ha ett nybyggt hus som brummar som en Ålandsfärja.

Men sen är det olika hur känslig man är. Det är betydligt lättare att göra rätt från början :)
Nä inget sovrum kommer direkt vara nära insuget utifrån eller avluften då den kommer ut i en huv på taket.
Jag är dock nyfiken på om man ska ljuddämpa frånluften lika mkt som tilluften? Borde väl inte behövas kan jag tycka.


Vad säger ni om dimensionen, ska man gå längre med 160mm?
 
Wik83 skrev:
Känns det som om jag skulle behöva ljuddämpare på frånluften oxå?
Vilken nytta gör ljuddämparen på inluften i aggregatet? Jag har inte någon direkt koll :)
Vid frånluftsdonen i huset behövs normalt inga ljuddämpare.
Men på frånluftkanal från FTX och ut ur huset är det bra med en ljuddämpare för att minimera störande ljud på utsidan.

Det är alltid en god ide att sätta flexibla ljuddämpare på samtliga fyra anslutningar på FTX för att minimera risken att överföra störande vibrationer eller resonansljud till kanalsystem eller husets stomme.
 
Gabbe1 skrev:
Vid frånluftsdonen i huset behövs normalt inga ljuddämpare.
Jo om man vill ha ett riktigt tyst system :)
 
Sen är det oftast bäst att har lite överkapacitet på FTX aggregatet.
När jag valde till mitt hus fanns det en modell som precis täckte mitt behov. Valde då modellen över och kan nu köra den på absolut lägsta hastighet och ändå få tillräckligt flöde. Hade jag tagit den andra modellen hade den gått på högre varvtal och bullrat mer.

Körde 160mm så långt det gick i själva huvudstammen och ju längre ut och med färre avgreningar gick jag ner till 125 resp 100 vid tilluftdonen.
 
Redigerat:
Mitt hus är på 105kvm/plan..alltså 210kvm med en volym på ca 600 kubik. 2.60 takhöjd på undervåningen och öppet till nock på övervåningen förutom i badrum, gästrum/kontor och i walk in closet, där blir takhöjden ca 2.30-2.40.
Jag har tänkt köra med Heru 160t EC... borde väl fungera bra. ..
 
Jag byggde även in min FTX i ett dolt skåp ovan en garderob i tvättstugan. Snyggt och det dämpar ljud från den också. Det brummar en del om den i sig.
 
Suhagg skrev:
Jag byggde även in min FTX i ett dolt skåp ovan en garderob i tvättstugan. Snyggt och det dämpar ljud från den också. Det brummar en del om den i sig.
Hade du ett Heru 140 eller hur va det nu?
Jag skulle i princip kunna gå med 160mm rör hela vägen fram till donen.. om det skulle göra någon skillnad dvs.
 
Wik83 skrev:
...Jag skulle i princip kunna gå med 160mm rör hela vägen fram till donen.. om det skulle göra någon skillnad dvs.
Jag har för mig att det finns ett gränsvärde för hur stort flöde man kan ha i ett rör utan att det blir brus, men kan inte detta själv.
Intuitivt "tror" jag att 100 mm skall räcka för ett tilluftdon (så har jag det i mitt hus), men här finns nog någon som vet bättre.
 
Wik83 skrev:
Hade du ett Heru 140 eller hur va det nu?
Jag skulle i princip kunna gå med 160mm rör hela vägen fram till donen.. om det skulle göra någon skillnad dvs.
Fläktwoods.
Att gå med 160 till donen är ingen vits. Men ta hjälp av en vent tekniker. Jag ritade upp hur jag ville ha det och så kikade teknikern på det. Det är ju ändå han som måste besiktiga och justera det sen också.
 
Jag vill ju försöka att lösa så mkt själv och höra mig för så att jag har lite kött på benen och veta lite så jag kan planera trummor och hur jag ska gå med kanaler i bjälklag osv.
Jag vet att jag kommer behöva ha någon som ställer in och räknar ut. Men all info om hur andra gjort och vad dom känner kunna gjort annorlunda för att göra mitt system så pass bra som möjligt.
Jag har skickat in ritningar och begärt offert.
Men jag vill nog eg bara ha en kunnig person som kan göra ritning och beräkna. Allt inköp gör jag på egenhand.
Så är det någon som vet om någon asbra FTX person så är det bara att hojta till :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.