Hej.
Funderar på att bygga en vedbod/friggebod/förråd på min tomt.
Jag vet att man får bygga upp till 15m2 men bara innanför 4,5m från tomtgränsen.
Nu vill jag bygga den i hörnan på min tomt. (Vanlig 15m2 friggebod)
Det gränsar mot 1 granne och mot vägen nedanför min tomt.
Om jag får tillåtelse av granne 2 (se bild), räcker de då?
Hur funkar det med tomtgränsen mot vägen?
Är de kommunen som bestämmer då eller ska man fråga granne 4?
Kostnaden för en en vedbod ökar ju ganska rejält om man behöver söka bygglov för en ny byggnad.
Tacksam för svar
ImageUploadedByByggahus.se1391748134.267655.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är inte helt säker att det är samma i ditt fall, men när jag ansökte om bygglov för ett hus som skulle stå 4m från en kommunal väg så fick alla grannar utskick om grannhöran, även kommunens exploateringsenhet fick ett utskick eftersom de representerade marken som vägen ligger på.
 
Du ska fråga den "granne" som ligger närmast - gissningsvis kommunen i ditt fall (även gångbanor, vägar, allmänningar och liknande är grannar) Förr var man tvungen att söka bygglov för att få placera en friggebod närmare än 4, 5 m ftån kommunal mark, det behövs inte längre. Det är detta som är lite av vitsen med friggebodar - de enda som nånsin kan ha synpunkter som påverkar uppförandet är närmaste grannarna och då endast om boden ska placeras närmare deras tomtgräns än 4.5 meter :)
 
sunqan skrev:
Du ska fråga den "granne" som ligger närmast - gissningsvis kommunen i ditt fall (även gångbanor, vägar, allmänningar och liknande är grannar) Förr var man tvungen att söka bygglov för att få placera en friggebod närmare än 4, 5 m ftån kommunal mark, det behövs inte längre. Det är detta som är lite av vitsen med friggebodar - de enda som nånsin kan ha synpunkter som påverkar uppförandet är närmaste grannarna och då endast om boden ska placeras närmare deras tomtgräns än 4.5 meter :)
Jag skulle vara oerhört tacksam om du ville visa underlaget för detta påstående. Jag undersökte saken förra året och boverkets regler ger inte utrymme för kommunen att tillåta friggor i tomtgräns mot gator eller grönområden. Stort problem här för jag har bara nytta av friggan på ett ställe på tomten och det är längs en tomtgräns. Något bygglov kan jag ej heller söka pga maxad byggarea enligt detaljplan.
 
Redigerat:
Även jag har fått samma svar som MathiasS av byggnasdkontoret - är det mot en allmänning, grönområde, gångväg etc så sa kommunen åt mig att de säger i princip NEJ rakt av på om friggebodar får byggas närmre tomtgäns än 4,5m mot kommunens mark.

Motiveringen löd att eftersom friggebodar kan se ut som helst så är risken överhängande att estetiken inte blir bra i området, något man har sett hända innan man ändrade svaret till nej.

Granne 2 måste du fråga och få det godkänt av (skriftligt!!)
Granne 4 behöver du inte blanda in så länge det är längre än 4,5m mellan era tomter. Däremot måste du fråga kommunen och du kan hoppas att din kommun har andra riktlinjer, annars blir det ett tvär-nej.
 
Redigerat:
Info från stadsbyggnadskontoret i stockholm, saxat från stockholm.se:

Avstånd till gata och park ska alltid vara minst 4,5 meter. Där finns inga undantag, enligt riktlinjer från Boverket.
 
MathiasS skrev:
Info från stadsbyggnadskontoret i stockholm, saxat från stockholm.se:

Avstånd till gata och park ska alltid vara minst 4,5 meter. Där finns inga undantag, enligt riktlinjer från Boverket.
Märkligt då jag fick skriftlig tillåtelse från Mark & Bostadschefen i vår kommun. Friggan står 1 meter in från tomtgräns som vetter mot en kommunal väg (visserligen dike och cykelbana emellan också).
 
Tack för svaren.
Då får jag kolla med kommunen.
Granne 2 har jag inga problem med så det hår bra.
Där friggan är ritad står de 2 st 10-15m björkar så jag tror de blir nöjda av att de kommer ner.
Inte för att kommunen kommer ta mig på ordet, men friggan ska se hur som huset. Samma panel, tak och färg.
ImageUploadedByByggahus.se1391768658.163590.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ramnemark skrev:
Tack för svaren.
Då får jag kolla med kommunen.
Granne 2 har jag inga problem med så det hår bra.
Där friggan är ritad står de 2 st 10-15m björkar så jag tror de blir nöjda av att de kommer ner.
Inte för att kommunen kommer ta mig på ordet, men friggan ska se hur som huset. Samma panel, tak och färg.
[bild]
Lustigt vad lika förhållanden, jag hade också 2 björkar som jag tog ner där jag skulle bygga friggeboden, de var dock ännu större än dina. Byggde min också väldigt lik huset, enda som skiljer är storleken och takvinkeln.
 
Jasså va roligt :).
Ja det blir ju samma här.
Definitivt storleken då vi har 112+112+44. Tänkte köpa en färdig stomme och sen köra likadan panel som på huset. Och ska man ändå gräva upp rötterna så kan man ju lägga sand och singel samtidigt :)
 
Ramnemark skrev:
Jasså va roligt :).
Ja det blir ju samma här.
Definitivt storleken då vi har 112+112+44. Tänkte köpa en färdig stomme och sen köra likadan panel som på huset. Och ska man ändå gräva upp rötterna så kan man ju lägga sand och singel samtidigt :)
Ett tips är ju att bygga stommen själv. Dels får du en otroligt mycket stabilare konstruktion och dels kan du bygga exakt som du vill. Priset blir ungefär samma men lite mer arbete. Mycket roligare att ha gjort det själv!
 
Kanske blir så :). Ska kolla med kommunen först om jag får bygga där :)
 
Nu ser det ju ut som att friggan får bli 25kvm. Kan jag bara få tillstånd att bygga längs med tomtgräns kan det bli ett jäkligt fräckt poolhus.....
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Jag har varit i kontakt med min kommun (Borås) om ett liknande ärende. Vill bygga friggebod 15 kvm och använda som förråd. Den plats jag tänker mig på min tomt ligger precis jämte en kommunal väg med tillhörande trotoar. Det svaret jag fick var att jag får skicka in en bygglovsansökan där tekniska förvaltningen ska se över så byggnaden inte blir siktskymmande för trafiken (vilket den inte kommer bli). Jag ska även höra min rå-granne, dvs personen mitt emot mig på gatan och få dennes medgivande av någon anledning.
 
Okej.
Min blir absolut inte skymmande då min tomt ligger 2 m över vägen med en 2m mur. Och jämfört med mina hängbjörkar så blir de nog bättre sikt. Jag har ingen trottoar heller. Och det är en gränd så det är bara bilar som ska till ett hus som kommer köra förbi. Får ringa och kolla. Tack för svaret :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.