Detta med att grannen på andra sidan gatan skall uttala sig är väl att iom. att du söker bygglov, så är det inte en friggebod, utan en vanlig komplementbyggnad.

Att då bygga nära gatan är ett brott mot detaljplanen, kommunen kan bevilja det som en mindre avvikelse, men då måste berörda grannar få yttra sig om avvikelsen.

Det är ett helt annat regelverk än friggebodsreglerna.
 
Det beror ju helt på om jag behöver söka bygglov. Det verkar vara olika från kommun till kommun. Vet inte om de blir av om jag behöver söka bygglov för de gör kalaset mycket dyrare.
 
Från regeringens förslag om att få bygga utan bygglov:

När det gäller kravet på att det ska vara minst 4,5 meter till gränsen så är det inte ovanligt att en villa eller ett radhus gränsar till en väg, en gata eller en park, s.k. allmän plats. I sådana fall finns det enligt nuvarande regler ingen granne som kan medge att huset placeras närmare gränsen än 4,5 meter. Regeringen anser därför att Boverket bör ges i uppdrag att se över reglerna för avstånd till gräns för allmän plats.
 
Då får man se när de kommer besked från Boverket då ;)
 
Hej några år senare.... Undrar hur det gått?
Attefallarna har ju förändrat saken lite vad gäller frihet i storlek men placeringsförutsättningar verkar kvarstå.

Jag har samma problem, vill lägga en attefallare 1 m från granne o 1 m från kommunal allmänning(ska dock läggas detaljplan för denna och bebyggas inom 5 år). Inga problem med att få skriftligt OK fr granne men enligt telesamtal kommer kommunen inte att bevilja mig närmre än 4,5 m från deras mark. 4,5 m ger att det är helt ointressant för mig att bygga då det förstör min tomt i övrigt. Bor i Nacka kommun.

Input någon?
/C
 
Nej det är vad som gäller. Kommunen kan inte bevilja bygget oavsett om de hade haft en vilja att göra det.

Däremot så kan du söka bygglov, då behöver placeringen inte vara ngt. problem. Men då kanske det stupar på max. byggyta på tomten?
 
Redigerat:
R
> Men då kanske det stupar på max. byggyta på tomten?

Det kan också finnas begränsningar i antal byggnader.
 
Tack!
har tomtyta kvar o bara ett skjul (tak med spaljeväggar) utöver boendehuset så då får det bli bygglovsansökan.
Lät dock på kommunen som att de inte tänker bevilja bygglov heller för just attefall, garage var OK men inte attefall...
/C
 
När du begär bygglov, så är det ju inte ett attefallshus, utan en vanlig komplementbyggnad, kanske en gäststuga. Det kan säkert påverka en del hur du beskriver syftet. kanske går att kalla det "skrivarstuga" och eftersom du tänker skriva kokböcker måste du ha ett kök, och en dusch på toan, som en ren säkerhetsfråga, ifall du skulle råka bränna dig under dina kulinariska experiment.
 
Gillar skrivarstugeidén för självklart är det för min kommande kokbok;)

Tänker också att man initialt kan bygga huset och sedan i efterhand ändra ändamålet från skrivarstuga till uthyrningsdel (bygglov eller anmälan, kostand?)...o då först koppla på vatten o avlopp. Skulle kosta oss ca 47 000 kr bara för vatten/avlopp i nuläget (påkopplat på huvudhuset ej eget).

En ursprunglig tanke var att lösvirkesbygga denna attefallare och ev. hyra ut den i väntan på att barnen ska kunna använda den som sitt första egna boende. Det talas ju så mycket om bostadsbrist, men till den kostnad som detta askulle sluta på känns det inte av intresse att satsa på nu för att kunna hyra ut till student eller dyl. tyvärr.

Trist med höga administrativa fast kostnader då det inte står i proportion alltid till nyttan.
/C
 
Jag tror att med lämplig beskrivning från början så behöver du inget bygglov för att sedan hyra ut. Det är mer om du ex. har ett garage som du vill börja använda som bostad.
 
  • Gilla
caroline2014
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.