Hej på er allihop.

Är det bara jag som får känslan ibland att man känner sig osäker och lite obekväm när man går in på ett byggvaruhus? att man nästan liksom inkräktar lite på snickarnas och plåtslagarnas domäner på nåt vis?

Är alltid så fruktansvärt medveten om att man liksom blir granskad, att "här kommer det en sån där hempulare igen..."? Står inför ett köp av nivellgolv som jag installerar själv, och det handlar om typ 10.000 kr affär, men ändå känner jag mig som om jag är helt borta när jag går in på Beijers..

Får inte alls samma känsla när jag går in på Ikea eller Biltema, men bygghandeln är känslig minst sagt..
 
whork skrev:
Hej på er allihop.

Är det bara jag som får känslan ibland att man känner sig osäker och lite obekväm när man går in på ett byggvaruhus? att man nästan liksom inkräktar lite på snickarnas och plåtslagarnas domäner på nåt vis?

Är alltid så fruktansvärt medveten om att man liksom blir granskad, att "här kommer det en sån där hempulare igen..."? Står inför ett köp av nivellgolv som jag installerar själv, och det handlar om typ 10.000 kr affär, men ändå känner jag mig som om jag är helt borta när jag går in på Beijers..

Får inte alls samma känsla när jag går in på Ikea eller Biltema, men bygghandeln är känslig minst sagt..
Fast beijer är inte ikea eller biltema. Eller har du sett biltema ordna frukost-träffar för bilmekarproffs;)

Förstår din känsla, registrera ett kundnummer och känn dig som hemma :) eller åk till hornbach och kolla snett på hantverkarna där istället ;)
 
Ta en kaffe när ni kommer in. Snacka lite skit med säljarna.

Sen är ni bästa hantverkarna. Ingen märker skillnad.
 
D09
Så kände jag mig när jag skulle ta offert på material till ett helt hus.

Svängde förbi en lokal bygghandel och frågade om han kunde lämna pris på ritningarna men det var inte intressant, frågade då vad som skulle vara deras styrkor om jag valde dom och fick till svar att jag ställde fel frågor.

Åkte stället till beijer, öppna konto och dom räknade med nöje på det och fick det. Skitbra bemötande.

Jag är gärna en "korkad" nybörjare som ställer dumma frågor ( ibland spelar man lite dum, ibland vet man inte ) men drar gärna nytta av deras kunnande.

Bemöts jag av översittare så spenderar jag mina pengar någon annanstans :)
 
  • Gilla
Kromo och 6 till
  • Laddar…
Jag får inte den känslan där jag handlar, men jag handlar inte på Beijer och det kanske är specifikt där du upplever det så?


Mina slantar för material går i princip till 2 olika lokala brädgårdar varav en får klart mest besök och pengar och förutom att dom är trevliga och hjälpsamma så brukar priserna vara lika eller bättre än hos de stora drakarna, kanske inte på hyllkanten, men väl på kvittot ;) Får jag ett tråkigt bemötande någonstans är jag inte sämre än att någon annan får mina pengar istället, varför gynna handlare som är otrevliga etc?
 
Nja, jag har inte fått den känslan.

Handlar mest på en rätt liten, lokal brädgård.
De är bara 5 - 10 anställda och efter ett tag känner man dem till namnet.
Och när de märker att man lägger varje sparad krona där tycker jag att jag känner mig uppskattad som kund.

Så handlar jag en del på närmaste Cheapy, som har bra priser och riktigt bra kvalitet på allt.
Och de ställde upp och köpte den längd på panel jag ville ha när de beställde från Södra,
och ringde när den var hemma.

Nej, jag tror mycket på Claesk's recept: Var personlig och lär känna folket.
De flesta människor är trots allt rätt hyggliga, även i brädgårdar.
 
hahalj
Undviker Beijers så långt det går, personalen servar hantverkare i butiken men är ointresserade av privatkunder, mycket är beställningsvaror och dessutom stänger de kl 17, hur sjutton ska man hinna med att svänga in där på vägen hem från jobbet? Så är det iaf i min närmaste Beijers.

Handlade tidigare virke på Byggmax, men har upptäckt en mindre lokal brädgård närmare hemmet som säljer virke till samma priser med bättre kvalitet. Dessutom alltid trevligare att handla lokalt, han svarar alltid på email och kan tala om när han får in leveranser av specifika dimensioner av viss virkesklass, bara en sån sak...
 
Det handlar väl även om självförtroende skulle jag tro. På Ikea tex är man ju på "samma nivå". Alla är ute efter möbler eller liknande. Och inga är proffs.
På ett byggvaruhus kan det bli lite så ibland att man är inne och vet inte ens vad man är ute efter. Man behöver en sån där mojäng som skruvas fast i en sak som hör till elementet. Och sen möter man någon säljare som säger
-Element? Jaha du menar en radiator... Det förbättrar ju inte saken direkt.
Dock har jag lärt mig en sak. Ju mer jag lär mig själv, desto mer märker jag hur okunniga vissa personer är på byggvauhusen. Nu pratar jag främst om Bauhuas och Hornbach mer än renodlade brädgårdar.

Så bär huvudet högt. Dom enda som försöker trycka dit dig eller tittar snett på dig är dom som förmodligen inte kan ett dyft mer än du själv.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Jag gillar inte den affärsmodell som bygghandel, vvs- och elgrossister har med en "officiell" prislista och sen ett verkligt pris till hantverkarna. Så jag gynnar hellre byggmax som kör med samma pris till alla, och dessutom alla priser på nätet. Dessutom har byggmax öppet när jag har tid att åka dit.
 
  • Gilla
Agorazo
  • Laddar…
Jag har möjlighet att handla på Byggmax, XL-bygg, Karl Hedin och Bolist...även en mindre lokal brädgård....när jag byggde om mitt första hus 2002 fanns dock inte Byggmax här men då mängdade jag upp det mesta av matrl och tog in offerter....
Fick offert av 2....dom andra brydde sig inte ens om att svara....efter det får dom inte ens chansen.....har mitt 3e hus nu och säker köpt matrl för över 1 000 000:- till husen....
Kunskapen på dom som jobbar på staden brädgårdar är knappt högre än vilken hemmapulare som helst.....
 
Det roliga är att personalen ofta inte vet mer än jag, men när jag svänger förbi efter jobbet med kavaj behandlas jag som en idiot.

Senast i onsdags ville jag veta om det fanns någon diffusionsöppen färg för källare förutom silikatfärg. Den första snubben ville ge mig en vanlig tät plastfärg av det dyraste märket och den andra frågade i tio minuter ut mig om vad, hur, när och varför jag skulle måla. Jag tror att han visade rätt sorts färg men jag måste dubbelkolla först.

Då är jag ändå en 40-årig man. Kvinnor jag känner har blivit ännu mer idiotförklarade.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Köp ett par riktiga arbetsbyxor av samma märke och utseende som "proffsen" använder. Iklä dig sedan dessa byxor och addera lite lämpliga attribut som tumstockar och knivhölster. Åk sedan till byggvaruhuset och njut av det trevliga bemötandet du får ;)
 
  • Gilla
palun
  • Laddar…
Jo man har ju fått krångla ur sig kostymbyxorna i bilen och dragit på sig byggbyxorna för att kunna bli behandlad som folk på många bygghandlare ... helt sjukt när man tänker efter.

Däremot blir min fru jättebra behandlad hos lokala järnhandeln av alla anställda där, de har även anställt hälften kvinnor. De är inte billiga men det är det värt, och det enda stället min fru sätter sin fot på numera efter tidigare motgångar.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
hahalj
Om vi nu snackar olika bemötande beroende på hur man ser ut, är klädd eller vilket kön man är, är det inte diskriminering?
En irriterande sak jag råkat ut för när jag skulle handla en större mängd färg inför ett måleriarbete hemma, besöker då stora byggvaruhuset väl medveten om vilka rabatter hantverkare och storkunder får vid färginköp. Vill ha nån form av rabatt men får nobben på det, "du kan få 25% men då måste du skaffa vårt kundkort med MasterCard". F.U. sade jag (tyst för mig själv) och åkte till lokala färg- och tapetaffären, fick 30% på färgen samt 15% på penslar och tillbehör utan att ens fråga efter det.
 
Tidigare handlade jag det mesta på byggmax, en del på Hornbach (det som inte fanns på byggmax). Numera handlar jag nästan uteslutande på det lokala byggbaruhuset (en del av Woody). Förutom att det är betydligt närmare (2km) så är dom otroligt välsorterade. Svindyra dock, och det var därför jag inte handlade där i början. Sen skaffade jag konto där, då fick jag automatiskt rabatt på allt, mellan 10-40%, beroende på produkt. Nu var vissa grejer fortfarande dyra och vissa grejer OK pris.
Efter mer besök och telefonsamtal så har jag nu en "personlig säljare". Har hans direktnummer och mail. Sjukt smidigt, mailar och frågar om saker, får nästan alltid svar inom 20 minuter, oftast med bifogad offert. Dessa priser är nästan alltid 10-30% under byggmax/hornbach. Lånar släp gratis, behöver jag så får jag ha det över natt då jag brukar komma strax innan dom stänger.

Handlar numera endast i undantagsfall någon annanstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.