Odjuret skrev:
Tja jämförelsen med bilköpet haltar lite från TS sida...
Innan man köper en bil sätter man sig in i just den bilmodellen innan man köper den. Då vet man när kamrem skall bytas och man vet på ett ungefär hur mycket bilen ska kosta Man kollar upp ifall kamrem är bytt eller inte innan köp och innan en besiktning av bilen. Men även om man besiktigar så kan saker gå sönder som man inte räknat med, saker som man missar vid en grundlig genomgång. Man tar även med i kalkylen att saker kan gå sönder.
När man köper hus så vet man ungefär vad ett hus kostar i det området, man vet vad man skall kolla på under visningen. Att lyfta på ett brunnslock är inte så svårt... På så sätt får man reda på hur det ser ut... Man lyfter själv på motorhuven när man köper bil, redan innan man bestämmer sig för att låta en verkstad undersöka bilen. Dåå ser man en del... Om man inte kan något så tar man med en god vän som är lite duktigare än en själv...
Ja jag håller med om att det inte är en perfekt jämförelse. Men säg att du är lekman på ämnet och du inte har någon som kan avgöra skicket? Hur gör du?

Och även om du ha en kompis som kan besiktiga bilen åt dig så är det fullt möjligt denne hittar fel som du som lekman inte tänkt tanken på ens. Ska du prova få ner priset lite eller ska du bara gå ifrån affären? För mig låter det som ett val som bara du kan fatta.
 
Odjuret skrev:
Jag misstänker att TS blev fartblind, vid budgivningen... Det händer rätt ofta det är fördelen med budgivning, om man är säljare...
Men vissa saker skulle man kunnat upptäcka innan budgivning.... Att badrummet är från -88 borde ha framgått....
Att golvbrunnen hade sett bättre dagar är lätt att se innan budgivning....
Men som Hempularen skrev, besiktningen görs för att man skall kunna se att huset är i det skick man misstänkte innan budgivning...
Man använder inte en besiktning för att kunna pruta ner priset.

Men med tanke på den tråd TS skapade om radonrädslan... så bör TS ändå avstå från huset.
Nja, vi uppfattade inte att badrummen behövde någon direkt underhållning. Även om jag lyft på brunnslocken hade jag inte vetat hur det ska se ut, jag är som sagt lekman och det är därför jag anställer en besiktningsman.

Visst kan jag öppna på motorhuven men det finns väldigt mycket under motorhuven som jag som lekman inte kan konstatera om det är bra skick eller inte. Allt men egentligen lär sig är hur man fyller på diverse förbruknings saker.

Att det finns folk som är mer eller MINDRE insatta i olika saker får man helt enkelt leva med.

Visst anställer man en besiktningsman för att se så att man tolkat huset rätt men det är nog inte ovanligt att det kommer upp saker som man missat. Om man inte har mage att förhandla om priset så får man såklart leva med det men för min del ser jag inga konstigheter i det.
 
hempularen skrev:
...
Tror vi får komma överens om att vi helt enkelt inte är överens. Inte vidare lönt att diskutera det vidare.
 
snowjim skrev:
Tror vi får komma överens om att vi helt enkelt inte är överens. Inte vidare lönt att diskutera det vidare.
Men återkom gärna med återkoppling om hur det gick med köpet. Blev det av, lyckades ni pruta?
 
Jag tycker att jämförelsen med att köpa bil kan funka hyfsat OM du slänger in faktorn att det är flera personer som är intresserade av samma bil.
Är det bara du och bilförsäljaren med i bilden så kan ni sätta igång och förhandla tills, förhoppningsvis, ni båda är nöjda med prislappen. Finns det flera som vill köpa samma bil och är beredda att betala det bilförsäljaren begär, ja då behöver ju inte försäljaren ta hänsyn till vad du tycker att bilen egentligen är värd. Då är det bara för dig att betala vad säljaren vill ha eller gå därifrån.

I läget du befinner dig i nu så är det ju faktiskt så att det är du tillsammans med de andra deltagarna vid budgivningen som satt prislappen. Då slutar man kasta in tusenlappar när man tycker att summan är uppe i det man tycker att huset är värt. Om man inte slutar buda utan fortsätter att kasta in pengar så kan man inte förvänta sig att husets skick/standard plötsligt börjar öka bara för det. Skicket är detsamma som när budgivningen startade.

Fine, du är inte ensam om att ha skapat sådana här trådar där köparen börjar få kalla fötter och skyller på att man har dålig koll på hus och inte klarade av att göra en rimlig uppskattning av skicket vid visningen.
Det stör mig dock lite att många verkar ha grundinställningen; "Jag vet inget om hus och antar därför att allt är ok". Är det då inte ärligare mot en själv och alla andra inblandade att ha inställningen "Jag vet inget om hus och antar därför att allt är kaputt och måste göras om"? Då kanske man istället blir positivt överaskad när man får några tusenlappar över på rustkontot.

Som svar på grundfrågan: Ja, du kan försöka förhandla men då vara beredd på att säljaren säger nej. Om du inte vill köpa till det bud du lagt så kan säljaren välja att sälja till någon annan. Hur långt efter var budgivare nr 2?
10 000? 20 000? Isf. kan det bli svettigt för dig att få ner priset 200 000-300 000.

Var också beredd på att alla säljare inte bara väljer med plånboken. Man måste inte sälja till den som har det högsta budet utan kan sälja till vem man vill och kanske då sätter ett värde i att sälja till den man tror kommer strula minst.
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Vi prutade ner priset på vårt hus med 200.000 bara för att det var egenrenoverat badrum, radon och att garagetaket måste bytas plus lite annat.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Stuff skrev:
...
Jag har redan förklarat mig flera gånger hur det ligger till och det är egentligen väldigt enkelt :

1. Hitta rimligt hus på marknaden som grovt passar ens parametrar

2. Samlar in information, dels genom visning men även via mäklaren. Hur pass stabil bilden blir av huset och dess värde beror mycket på hur kunnig man själv är. Har man ägt hus tidigare? Jobbar man inom branschen på ett eller annat vis? Har man ingen erfarenhet så blir bilden mer ostabil och man måste inse att det finns väldigt mycket man måste tänka på vid husköp.

3. Är huset intressant? Verkar skicket okay? Vilket pris kan vara rimligt att ge? Vad har andra hus kostat som man tittat på tidigare? Hur har skicken varit där o.s.v. Hur väl passar de olika parametrarna just mig?

4. Bjud på huset till den gräns man själv satt

5. Vinnande bud går vidare med att inspektera huset närmare. Man har trots allt som köpare kravet att göra en grundlig genomgång av objektet. Detta innebär ofta att man lägger långt många mer timmar på att samla in information jämfört med i steg 2. De flesta kallar dit någon form av besiktningsman som lägger par timmar på att kontrollera huset. Förhoppningen här är att det ska vara i det skick/värde som man förväntat sig.

6. Titta på den tillkomna informationen, hur väl stämmer det med uppfattningen man hade av bostaden när man bjöd? Är värdet fortfarande rimligt? Visar det sig kanske att Tak, Badrum eller något annat behöver göras vid ganska snart? Vilka summor kan man tänkas få lägga ut?

7. Köp huset för budat pris eller avstå. Avstår man har man möjlighet att ge ett lägre bud men självklart kan säljaren gör hur han vill och istället gå till någon annan köpare om han så önskar.


Att vi inte hittade några större problem vid visningen är inte på något sätt konstigt, om ni inte kan acceptera att man kan vara lekman på området så är det inte ens lönt att ni kommenterar tråden.

Att man bjuder på något som sen inte visar sig ha det värde som man förväntat sig så är det självklart inte konstigt om man inte längre är så intresserad av att lägga det bud man lagt tidigare. Bud är inte bindande och det finns anledningar till det.

Jag skulle aldrig någonsin få för mig att betala mer än vad jag anser saker är värda och värdet är självklart individuellt baserat på en massa parametrar. Därför har jag inte häller några problem om jag inte får huset för det pris som jag anser det vara värt för mig, går det till en annan köpare så får det ju bli så. Jag har iallafall fått lära mig lite mer om hur det kan gå till och vad man bör titta efter. Jag kommer dock alltid behöva ta in en besiktningsman som gör en djupare kontroll.
 
asppie skrev:
Vi prutade ner priset på vårt hus med 200.000 bara för att det var egenrenoverat badrum, radon och att garagetaket måste bytas plus lite annat.
Går det så går det, man ska absolut inte betala mer än vad man anser att ett objekt är värt. Värdet baseras på så sjukt många parametrar att det är omöjligt(speciellt för en lekman) att bilda sig en 100% rätt bild. Dessutom behöver inte utgångspriset eller för den delen de andra man bjuder med ha mycket bättre koll på hur det verkligen ligger till.

I mitt fall frågade jag även mäklaren vad man kan tänkas behöva åtgärda på huset och allt man sa då var taket. Det visade sig dock att taket var inte kasst utan man behövde bara byta ut ett par plattor.

Visst man kan sitta och säga att taket är så gammalt att det ska räknas bort, men varför ska man räkna bort ett tak som fungerar väl och som kan fungera väl i 10 år till? Folk stirrar sig blinda på avräkningar av olika investeringar istället för att låta saker som fungera vara. Visst får man ha uppsyn så det inte går över styr men varför byta ut saker som fungerar. Och om man inte behöver byta ut det, ska man ändå räkna med det i budget?

Jag är ganska säker på att vi kommer avstå från detta hus men självklart ge de ett lite lägre bud, vad säljaren gör är såklart upp till honom. Bara för att man prutar på ett pris betyder inte att man tvingar säljaren till något.

Jag har hört många hus affärer där säljaren valt att sälja till andra budgivare eller 3dje budgivare. I bland handlar det om att de vill att en barnfamilj ska in i huset, ibland kommer de på att de är bekanta på långt håll o.s.v. Säljaren säljer till vem han vill och köpare erbjuder det pris som känns rätt för denne.
 
Hur som.... men det är tillgång och efterfrågan som styr. Budet man lägger är ju för att det är vad man är villig att betala förutsatt att det inte visar sig att det finns omfattande skador på fastigheten som endast kan upptäcker vid en riktig besiktning. Går man på husvisning måste man ha klart för sig hur mycket pengar man kan buda med och hur mycket man behöver för reparation och renovering. Man måste även förstå att om huset är gammalt så kommer det med största sannolikhet att behövas bytas både badrum och kök vilket lätt springer iväg med 4-500 000 kr. Då hjälper det inte att man trodde att det skulle funka 5-10 år till bara för att det fungerar idag.

Det handlar helt enkelt att man måste vara påläst om vanliga brister i äldre hus. Även prova funktioner typ värmesystem, vatten, avlopp, maskiner i övrigt, för gör man inte det så står man där med problem som lätt kunnat upptäckas bara man kollat.

Att komma och pruta bara för att man på ett senare skede förstått att det blir dyrt hör inte till god ton att göra på det viset. Är det dessutom så att fastigheten är i ett attraktivt område, så skall man inte vara helt säker på att övriga budgivare gett sig. Dom kanske endast slutade buda för det inte kändes meningsfullt att buda högre, eftersom man själv för betala sitt högsta bud. Detta för att dom tagit höjd för renoveringar etc. i sin budgivning. Så efter avslutad budgivning så vet man var det landar, då kan man slå till med ett högre bud om säljaren är hungrig och det är nog dom flesta.
 
  • Gilla
Sondell
  • Laddar…
snowjim skrev:
...
Att vi inte hittade några större problem vid visningen är inte på något sätt konstigt, om ni inte kan acceptera att man kan vara lekman på området så är det inte ens lönt att ni kommenterar tråden.

Att man bjuder på något som sen inte visar sig ha det värde som man förväntat sig så är det självklart inte konstigt om man inte längre är så intresserad av att lägga det bud man lagt tidigare. Bud är inte bindande och det finns anledningar till det.
Jag håller med dig om nästan allt du skriver. Jag kan visst acceptera att man är lekman. Jag tycker också att det är jättebra omköparen själv accepterar att han eller hon är en lekman och gör något åt det istället för att använda detta som en ursäkt vid prutning.

Vet man att man inte har riktigt koll bör man rådfråga någon med bättre koll innan man börjar buda istället för att bara anta att allt är ok.
Jag anser att besiktningen ska vara en noggrann bedömning av huset och inte en bedömning av köparen.
Frågan som besiktningsmannen ska hjälpa till att besvara bör vara: Är husets i det skick man normalt förvänta sig för ett hus av den typen, årsmodellen, byggstilen etc etc? Inte Är huset vad en lekman med tveksamma förväntningar kan förvänta sig?

Avslutar med ett tips: Lita inte ett dugg på mäklare i sådana frågor! Mäklare är en försäljare som kan läsa lite innantill om juridik, kan göra fina prospekt och ordna fram lite köpedokument men har inte ofta god koll på byggnadsteknik, renoveringskostnader och dylikt.
Igår kväll satt jag i samma vagn som en ung mäklartjej som pratade högt med grannen på tåget. Hon hade tidigare pluggat till mäklare i Gävle och var nu på väg tillbaka till skolan för att rekrytera lite lammkött till firman. Hon fick frågan om Gävle hade den bästa mäklarutbildningen och hon svarade: Absolut! Det finns andra mäklarutbildningar som inriktar sig på byggnadsteknik mm men sånt är inget att ha. I Gävle kan man inrikta sig mot sälj och det är det som är det viktigaste om man ska lyckas som mäklare.
 
Redigerat:
Vi har inte alls olika uppfattning om prissättning/prutning. Ditt inlägg #37, tycker jag är ganska rätt på. Men om vi håller oss till badrummen, så måste det ju rimligen ha framgått att de var ca 25 år gamla?

Och det enda "nya" som kommit fram av bes. protokollet är att brunnen är helt slut i det ena, som jag tolkar det.

Det är en upplysning som jag med viss erfarenhet kanske skulle ha upptäckt innan budgivning, men jag har full respekt för att Många (de flesta?) spekulanter inte upptäcker utan hjälp av en bes. man.

Så där är helt klart en brist som gör att en åtgärd är mer akut än du antog vid budgivningen. Så långt är vi överens.

Sedan är då frågan hur man skall värdera det felet för att få fram en "objektiv" prutning. Badrummet är så gammalt att dess värde är noll.

Å andra sidan så får du som köpare en oväntad utgift, den är inte oväntad, men timingen är oväntad. Och för dig finns det en svårvärderad "extra kostnad" i att behöva lägga ut de pengarna nu, istället för om ex. 3 år i en mer planderad åtgärd.

Och samtidigt så går det antagligen att göra en temporär lösning för ganska lite pengar, så det fungerar till du kan göra den där mer planerade åtgärden.

OM du propsar på ersättning för ett nytt badrum. så får du ju ett hus som är avsevärt mer värt, än det hus du budade på. Det är inte rimligt att säljaren skulle stå för det.
 
hempularen skrev:
...
Vi fortsätter alltså att diskutera?

Vi har redan konstaterat att man samlar in mer information efter vunnet bud, dels genom att man själv kollar upp saker men även att man tar dit besiktningsman.

I detta fallet fann vi en hel del saker som vi verken tänkt på eller ens funderat på att det var möjligt. De punkter jag räknade upp var de som vi uppfattade som mest problematiska(dyrast) men det fanns en hel del andra punkter också som kommer driva upp priset.

När badrummen är ifrån är ovisst, på något säger man förre 88 men samtidigt ser de ganska moderna ut faktiskt. Ingen vet om de är gjort av fackman.

När vi bestämde vårt värde på huset så utgick vi ifrån att inga av dessa problem fanns, nu när vi omvärderar så konstaterar vi att alla punkter som vi stött på lever helt enkelt inte upp till bjudet pris. Om inte säljaren är intresserad av att gå ner så är det inga problem om denne vänder sig till den andra budgivaren.

Summan vi siktar på att dra av är egentligen en total summa på det som hittades. Det skulle kunna vara att trappan behöver muras om, takpapp på garagtak ska bytas o.s.v o.s.v. D.v.s flera små saker och vissa saker som inte ens går att åtgärda utan som man får leva med.

Självklart har tanken varit hela tiden att vi skulle köpa huset, annars lägger man inte ut 10 000 kr på besiktning.
 
Att renovera badrumet borde också öka värdet på fastigheten och hade säljaren gjort det innan försäjning så kanske nte priset hade stannat där det är idag.
 
snowjim skrev:
Vi fortsätter alltså att diskutera?

Vi har redan konstaterat att man samlar in mer information efter vunnet bud, dels genom att man själv kollar upp saker men även att man tar dit besiktningsman.

I detta fallet fann vi en hel del saker som vi verken tänkt på eller ens funderat på att det var möjligt. De punkter jag räknade upp var de som vi uppfattade som mest problematiska(dyrast) men det fanns en hel del andra punkter också som kommer driva upp priset.

När badrummen är ifrån är ovisst, på något säger man förre 88 men samtidigt ser de ganska moderna ut faktiskt. Ingen vet om de är gjort av fackman.

När vi bestämde vårt värde på huset så utgick vi ifrån att inga av dessa problem fanns, nu när vi omvärderar så konstaterar vi att alla punkter som vi stött på lever helt enkelt inte upp till bjudet pris. Om inte säljaren är intresserad av att gå ner så är det inga problem om denne vänder sig till den andra budgivaren.

Summan vi siktar på att dra av är egentligen en total summa på det som hittades. Det skulle kunna vara att trappan behöver muras om, takpapp på garagtak ska bytas o.s.v o.s.v. D.v.s flera små saker och vissa saker som inte ens går att åtgärda utan som man får leva med.

Självklart har tanken varit hela tiden att vi skulle köpa huset, annars lägger man inte ut 10 000 kr på besiktning.
Ja diskussionen fortsätter tills alla är överens eller att alla har tröttnat :)
Du ha konstaterat saker och flera har konstaterat att de inte håller med dig på alla punkter.

Jag anser fortfarande att ni borde vara lite mer realistiska i er grundinställning och att ni har skev bild av vad besiktningen är till för. Ett begagnat hus har alltid saker som måste åtgärdas/underhållas/renoveras det borde man alltid ta med i beräkningen.
Jag tycker att endast större och oväntade fel som upptäcks vid besiktningen kan vara till grund för prutning. Med oväntade fel menar jag oväntade för en person som är hyfsat påläst och oväntat för ett hus av den årsmodellen.

Om man bara antar att allt är tipptopp för sedan använda hela besiktningsprotokollet som en prutningslista så anser jag att man är helt ute och cyklar. Med den inställningen borde ju rimligtvis erat ursprungsbud ha motsvarat värdet för ett totalrenoverat eller sprillans nytt hus och den efterföljande prutningen sedan gör att priset ramlar ner på en rimlig nivå.
Detta känns som ett grovt missbrukande av besiktningsklausulen.
 
Vad är det som säger att utgångspriset inte är satt efter husets skick, tycka vad man vill om mäklare men någon slags erfarenhet och referens bör det finnas till prissättningen.
Då återstår frågan varför budar man då på en fastighet som man inte har kunskap om. Enkelt kan man säga att lyfter man på en golvbrunns sil och hittar en gjutjärnsbrunn så är den förmodligen senast från 1960-talet för sedan börjar man använda plast i bostäder. det är bara ett exempel. Bara av att titta på elcentralen och bla. antal säkringar så ser man om någon överhuvud taget har ändrats. Man behöver inte vara elektriker för att avgöra om centralen är 30-40 år det ser man på storleken. Man har ju en egen där man bor som referens, kollar man i pannrum så ser man både skicket och kan avläsa ålder på pannan, så även med inkommande vatten så syns det om det är gammalt eller nyare. Fönster är också en sådan sak som syns om det är isolerglas för då står det i glaskassetten mellan glasen prod.datum. Det finns hundratals saker som indikerar husets status, bara man lärt sig att kolla. Vet man detta så vet man också i allmänhet om det är lönt att ens deltaga i en budgivning.

Detta är nu inte menat åt TS utan det är viktigt i allmänhet för kunskapen om hus är i allmänhet alldeles för låg bland förstagångsköparna. Det ställer ofta till problem mellan köpare och säljare men värre är att det alldeles för ofta även leder till familjeproblem som följd och därmed ofta skilsmässa på grund av ekonomiska problem och ännu värre ekonomiska konsekvenser som följd. Så det handlar inte om att vinna en budgivning det gäller att ha råd med den.

För det krävs både kunskap och pengar.(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.