Jag har inte ens beställt spottarna än men gjort färdigt med drivare och kabeldragning :) Har för mig att jag läst att man måste belasta varje kanal lika men hittar inget om det i bruksanvisningen. Det måste ha varit nån annan drivare jag sett.
http://www.elbutik.se/product.html/xerolight-led-driver-203-dimmerconverter?category_id=15142

Alltså har jag fel och det går att köra med olika antal leds.

MD-99 är så vitt jag kan se exakt samma spot som Xerolight ledpuck
 
Har i princip bestämt mig för MD-99 i mitt blivande badrum, det är bara en sak jag oroar mig för. MD-99 har ju inga vanliga "spot-fjädrar" som håller fast den, utan den verkar spännas i gipsen. Håller gipsen för detta/sitter spotten kvar? Frågar i tråden eftersom det verkar vara några som provat. Jag har inte tänkt sätta dosor utan pottor för att framtidssäkra, så spotten kommer bara hänga i fjädrarna på sidan.
 
Jag har min MD-99 utanpåliggande i förhöjningsringar (under väggskåp i köket) så jag vet inte hur gips håller. Men dom sitter kvar där.
 
Floppman skrev:
Har i princip bestämt mig för MD-99 i mitt blivande badrum, det är bara en sak jag oroar mig för. MD-99 har ju inga vanliga "spot-fjädrar" som håller fast den, utan den verkar spännas i gipsen. Håller gipsen för detta/sitter spotten kvar? Frågar i tråden eftersom det verkar vara några som provat. Jag har inte tänkt sätta dosor utan pottor för att framtidssäkra, så spotten kommer bara hänga i fjädrarna på sidan.
Jag han mina MD-99 i källaren direkt i gips, de sitter bra. Har plockat de fram och till baka några gånget utan problem. Tror att jag har kört med Ø64mm el. Ø68mm dosfräs, inte helt säker.
 
ja73 skrev:
Jag har min MD-99 utanpåliggande i förhöjningsringar (under väggskåp i köket) så jag vet inte hur gips håller. Men dom sitter kvar där.
Vad har ni för avstånd, bakom, till brännbart material?
Jag funderar på att köpa dessa eller MD-350. Men enligt specifikationerna så står det bara avstånd till brännbart material framför spotten, inte bakom. Ska sänka ner en ram runt taket och sätta dem där istället för att sänka hela taket.
 
Floppman skrev:
Har i princip bestämt mig för MD-99 i mitt blivande badrum, det är bara en sak jag oroar mig för. MD-99 har ju inga vanliga "spot-fjädrar" som håller fast den, utan den verkar spännas i gipsen. Håller gipsen för detta/sitter spotten kvar? Frågar i tråden eftersom det verkar vara några som provat. Jag har inte tänkt sätta dosor utan pottor för att framtidssäkra, så spotten kommer bara hänga i fjädrarna på sidan.
En grovgängad skruv i vardera hål avsedd för gips så trillar den aldrig
CAM00050.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ja73 skrev:
Jag har dessa: [länk] och de är 30 mm.
Är inte dom till för utanpåliggande montage?
 
Anna1984 skrev:
Är inte dom till för utanpåliggande montage?
Ja, jag skrev ju såhär.

ja73 skrev:
Jag har mina MD-99 utanpåliggande i förhöjningsringar (under väggskåp i köket) så jag vet inte hur gips håller. Men dom sitter kvar där.
Men utrymmet "bakom", från kanten till spånskivan ovanför blir ju 30 mm i det fallet.
 
MB77 skrev:
Design mässigt är de lika, men specen skiljer ganska mycket, MD-99 har bättre ljusstyrka, större spridningsvinkel, minder inbyggnads mått mm.

[länk]
[länk]
Malmbergs har enligt mig inte mer ljusstyrka, den är dock varmare i färgen, mer spridning och jämnare spridning. Jag upplever också det som om Malmbergs har bättre finish på sin.
 
Malmbergs har ju sämre ljusstyrka enligt specen. Detta tillsammans med en alltför bred spridning gör att de går helt bort för mig.
 
jeppeknaster skrev:
Malmbergs har ju sämre ljusstyrka enligt specen. Detta tillsammans med en alltför bred spridning gör att de går helt bort för mig.
Sant, MD-99 har inte bättre lm än Xerolight.
 
Svar till samthemans inlägg:
Ja det låter ju inte dumt, om man lyckas få den att dra (det kan inte vara många mm till hålet). Hörde med malmbergs och de tipsade om nån lösning med farexband och mutter ovan gips om man var osälker. Håller det att bara trycka upp dem så är det ju helt klart enklast. Det står mellan a-collections (Ahlsell) Aled5i eller aled 7i och dessa md99, ingen här som jämfört dessa två? Jag hoppas det ska räcka med 5st i mitt 7,5m2 badrum för att slippa spottar i snedtaket, så jag vill ju ha bra klipp i dem.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.