Ja, hur många gånger ordet används är inte relevant. Jag vill påstå att det är mycket sällan någon frågar efter den billigaste hantverkaren, billigaste sågen eller vad det nu utan att väga in kvalitet alls, så därför önskar jag få lite exempel på detta. Det borde vara lätt att hitta?
 
Redigerat:
Inget av dessa var exempel på vad trådskaparen påstår är vanligt.
 
Söker alltid billigaste möjligt.Tar jag in hantverkare läser jag alltid in vad som skall göras och har som krav att det följer
byggnorm.Köper jag mtrl kollar jag på nätet eller i bygghandeln.Köpa kakel eller klinkers i vissa butiker för 600-800kr kvm är ett skämt.Det är som att köpa en Merca eller Bmw enligt undersökningar kvalitets mässigt under genomsnittet
 
A
Det där med dyraste​​ är svårt eftersom att man inte alltid får vad man betalar för, dvs man får alltför ofta betala dyrt för skit när man förväntade sig kvalitet. Köper man det billigaste vet man däremot att man får skit så det handlar ganska mycket om förväntningar.

Själv vill jag ofta ha varken skit, billigt, prisvärt eller bäst. Det ska huvudsakligen vara bra​​ ​och priset kommer in som parameter senare (beroende på vad det handlar om såklart).
 
Annars är clas ohlsons gamla slogan, "rätt kvalitét" en bra utgångpunkt tycker jag. Det beror på vad målsättningen är. Ibland duger det alldeles utmärkt med låg kvalitét, och i många fall så har den kvalitétsaspekt som motiverar ett högre marknadspris inget värde för en själv.
 
MathiasS skrev:
Inget av dessa var exempel på vad trådskaparen påstår är vanligt.


Vad påstår TS är vanligt?
 
ullberg
Enk Projektet skrev:
Vad påstår TS är vanligt?
Från inlägg #1:

RulleBulle skrev:
Är det bara jag som försöker hitta bra saker framför billiga?
Vilket i alla fall jag tolkar som att TS tycker alla söker det absolut billigaste och ger attributet "kvalitet" vikten 0.

Det tycker inte jag är fallet, och som ett av dina exempel ~"var hittar man vitvaror billigt och bra"

Jag tror det är sällan någon vill betala mer än nödvändigt för en specifik produkt exv. 90mm trådspik vfz.

Om det sen egentligen ska vara kamspik 90mm RF så kommer det vara dyrare, men även då är det sannolikt att man inte vill betala mer än nödvändigt.

Typexemplet här på BH är väl verktygsforumet, majoriteten av trådarna där tycker jag handlar om saker som är "onödigt" bra för frågeställaren. Men givet att man nu vill ha superdupersänksänksågen vars kvalitet bara proffs egentligen behöver, var hittar man den billigast? tänk herrHysteres eller Anna1984 (sorry om ni känner er utpekade ;) )

EDIT: Varför pekar jag ut er, jag kan väl ta mig själv som exempel: Bortsett från något enstaka Parkside-verktyg som jag plockat upp på Lidl bara för att jag inte kan avstå den sjuka prisvärdheten har jag idel proffsverktyg. Bortsett från kanske skruvdragaren så lär jag inte kunna slita ut ett enda av mina verktyg med mindre än att jag råkar backa över dem med bilen. Något overkill...

/U
 
Redigerat:
Tror det har att göra med att många här är hemmafixare delvis för att de kanske inte har råd att leja hantverkare eller för att marknadsvärdet på huset inte motiverar det (t.ex. om man bor på landsbygden med fallande priser). Så om man antingen inte har råd med ens medelprissegmentet eller om man vet att man aldrig kommer få tillbaka pengarna man investerar i renoveringen, så ter det sig inte så konstigt att många söker det som är "billigast". Jag kan personligen tycka att det är tröttsamt då jag tycker att hållbarhet är viktigare, men jag kan ändå förstå att andra måste rätta sig efter en annan verklighet.
 
Har ofta tänkt på detta speciellt gällande matbutiker. Där annonseras det i huvudsak med priset istället för kvalitet.
Den normale konsumenten har ingen aning om vad som är bra kvalitet. Sedan är det absolut så att ett högt pris inte alltid är lika med hög kvalitet och vice versa.
Men är lustigt att man generellt efterfrågar lågt pris istället för en bra produkt.
Varför skulle det annars säljas så mycket Billy pizza? :)
 
  • Gilla
RulleBulle
  • Laddar…
Vad det kanske kan tänkas handla om är väl alla som vill go pro, men inte vill betala vad det kostar....

Alt. Renovera hela kåken men inte heller där betala vad det kostar.
 
Därför folk handlar på IKEA, det ska va nytt och fint men sen att det är pressat papper i möbeln istället för trä märker väl ingen.
 
Stefan N skrev:
Därför folk handlar på IKEA, det ska va nytt och fint men sen att det är pressat papper i möbeln istället för trä märker väl ingen.
Lite dum kommentar i mitt tycke!

Jag skriver denna oförskämdhet sittande vid mitt gamla köksbord som jag köpte 1967 på postorder från Älmhult. IKEA-varuhus fanns inte då. Det har hängt med i alla år, men är nu befordrat till arbetsbord.

Samtidigt med detta postorderköp köptes ett "vardagsrumsbord" design Alvar Aalto hos finbutiken Blidners på fina gatan i Göteborg. Jag minns inte när det åkte på sophögen, så länge sedan är det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Stefan N skrev:
Därför folk handlar på IKEA, det ska va nytt och fint men sen att det är pressat papper i möbeln istället för trä märker väl ingen.
IKEA är väl ett lysande exempel på billiga möbler med god kvalitet i förhållande till priset. Jämför med många andra dyrare tillverkare där kvaliteten knappast är bättre och du har precis samma material i möbeln. Ska du köpa möbler av massivt trä så handlar det om helt andra summor och då är det en helt annan målgrupp man får vända sig till om man vill få något sålt.

Själv har jag köpt mycket möbler på IKEA i min ungdom och jag kan inte minnas att jag slängt nån utan de har varit i gott skick när jag enkelt krängt dom vidare på blocket. Numera köper vi mest antika möbler på blocket och på auktion och där kan man verkligen prata om genuint hantverk och kvalitet till lågt pris.
 
Shakula skrev:
Den normale konsumenten har ingen aning om vad som är bra kvalitet.
och vem skulle då bestämma om vad som är bra kvalitet? Konsumenten köper väl det som han/hon uppfattar som rätt kvalitet för sitt behov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.