Nimajneb skrev:
och vem skulle då bestämma om vad som är bra kvalitet? Konsumenten köper väl det som han/hon uppfattar som rätt kvalitet för sitt behov.
Inte enbart skulle jag tro.
 
A
anthill skrev:
Tror det har att göra med att många här är hemmafixare delvis för att de kanske inte har råd att leja hantverkare eller för att marknadsvärdet på huset inte motiverar det (t.ex. om man bor på landsbygden med fallande priser). Så om man antingen inte har råd med ens medelprissegmentet eller om man vet att man aldrig kommer få tillbaka pengarna man investerar i renoveringen, så ter det sig inte så konstigt att många söker det som är "billigast". Jag kan personligen tycka att det är tröttsamt då jag tycker att hållbarhet är viktigare, men jag kan ändå förstå att andra måste rätta sig efter en annan verklighet.
Intressant tanke. Själv tänker jag att eftersom jag sparar pengar på att inte anlita hantverkare kan jag köpa dyrare (bättre) material och verktyg. Lite tvärtom mot ditt resonemang m.a.o.
 
Tack vare ett omfattande hemmafixande kan jag hålla en betydligt högre renoveringstakt än om jag anlitat hantverkare till allt. Tar man våra löner och drar bort levnadskostnaderna så blir det en summa över. Det blir mycket mer renovering per månad om jag satsar de pengarna på material och gör jobbet själv och än om jag köper tjänsten av hantverkare.
 
bra-byggare skrev:
Intressant tanke. Själv tänker jag att eftersom jag sparar pengar på att inte anlita hantverkare kan jag köpa dyrare (bättre) material och verktyg. Lite tvärtom mot ditt resonemang m.a.o.
Tänkte inte på den vinkeln när jag skrev inlägget men det är också givetvis en väl så god anledning att inte anlita hantverkare, dock uppfyller du ju i sådana fall inte kategorin som alltid söker "billigast". Kul med folk som fixar långsiktigt hållbara lösningar! :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.