Lilla funkis.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, blir det inga stordåd utvändigt, den stora skillnaden blir planlösningen. Jag ska skissa upp den ordentligt i veckan. Men jag börjar bli helt inne på denna lösning, möjligen då med pulpettakt.
 
Najs! Prova att göra samma vy men utan att bredda altanen. Funderar på om inte huset kan få ett smäckrare utseende om det är en liten breddskillnad på uteplatserna och själva huskroppen. Badrum under trappen låter som om det skulle kunna bli litet. Då är det bättre att använda befintligt kök tror jag. Vore dumt att snåla med storleken på ett badrum om det ska betjäna tre sovrum. Dock kan det kanske vara en idé med en liten WC under trappen om plats finnes.

Men vad tror du om att glasa in den nedre altanen? Med isolerglas och isolerat golv till den övre uteplatsen så kan det bli ett riktigt trevligt uterum. Det skulle kunna göra det yttre skalet lite mer spektakulärt också.

Taket tror jag definitivt på pulpettak!
zeltber skrev:
[bild]Ja, blir det inga stordåd utvändigt, den stora skillnaden blir planlösningen. Jag ska skissa upp den ordentligt i veckan. Men jag börjar bli helt inne på denna lösning, möjligen då med pulpettakt.
 
Såg att skissen är missvisande. Sovrummets högra sida har två väggar. På planlösningen ser det ut som om det är den vänstra väggen som är bärande. Det är sen högra. Den vänstra är endast garderobsvägg och kan rivas vilket gör att sovrummet blir betydligt större. Dessutom ger det oss möjlighet att förlänga huset i framtiden om den mindre ambitionen inte håller. Tex om det blir många barn.

Ang altanen +1 till båda idéerna. Ska prova att skida upp det.
 
Har lagt lite tid i veckan på att hitta en lösning med invändig trappa, vi börjar helt klart landa in i funkislösningen med extra balkong samt pulpettak. Frågan som kvarstår är om vi får bygglov för en utbyggnad vid befintlig entre som kan rymma trapp och WC på nedervåningen. Jag har kontakt med kommunen i frågan och hoppas på positivt besked. Annars är jag ganska nöjd med denna lösning, enda problemet är att vi kommer att få riva vårt WC när vi bygger trappen. Här är favoritförslaget (dock med fula balkongräcken) :
Lilla Funkis NW.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sparris
  • Laddar…
Lilla Funkis Planlösning EP.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lilla Funkis SV.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lilla Funkis ÖV Planlösning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Trevligt! Jag gillar formspråket på denna variant, bortsett från den del som sticker ut frihängande. Mycket tack vare att det känns som två balkonger som hänger samman med en smal gång. Tror att det hade blir bättre att antingen skippa den frihängande eller skippa den smala gången och sammankoppla de yttre hörnen i stället. Då blir balkongen större. Vad tror du om att flytta toalettdörren på övre plan mot trappan i stället. och flytta ut dörren in till sovrummet i liv med skorstenen. Då flyttas den lilla korridorsdelen in i somrummet i stället. Tror den stora öppna ytan på övervåningen får ett renare intryck då. Dessutom slipper man titta rakt in i toalettdörren när man sitter och äter eller så. :)

zeltber skrev:
[bild]
 
  • Gilla
zeltber
  • Laddar…
Tror dock verkligen att det bästa för planlösningen nere är om ni får göra en utbyggnad med trapphus vid entrén.
 
Jo, jag instämmer. Fördelen med fyra sovrum (helt öppen planlösning på övervåning) och ett helt nybyggt WC på nedervåningen (inga omdragningar av befintlig VVS) tror jag blir en prisvärd utbyggnad.
 
Tror att det hade blir bättre att antingen skippa den frihängande eller skippa den smala gången och sammankoppla de yttre hörnen i stället.
Mycket bra idé att skippa den lilla gången. Ursprungstanken var att bygga övervåningen med fasta glaspartier i syfte att få ned kostnaden. Efter att ha haft en arkitekt på besök har jag insett att den idén är idiotisk då övervåningen kommer att kräva ordentligt med vädringsmöjligheter då stora fönsterpartier kommer att ge mycket varma sommardagar.
Men jag tror att två balkonger kan bli snygga, dock med lite enklare räcken.

Ang att flytta dörren i liv med skorsten så var tanken att få plats med en soffa till höger om WC. Men en tanke är att bygga ut sovrum i liv och ge tillträde till WC genom sovrummet. Sedan skulle man kunna ha en skjutdörr som står öppen över tiden. Sovrummet är endast tänkt att nyttjas som gästrum.
 
zeltber skrev:
Mycket bra idé att skippa den lilla gången. Ursprungstanken var att bygga övervåningen med fasta glaspartier i syfte att få ned kostnaden. Efter att ha haft en arkitekt på besök har jag insett att den idén är idiotisk då övervåningen kommer att kräva ordentligt med vädringsmöjligheter då stora fönsterpartier kommer att ge mycket varma sommardagar.
Men jag tror att två balkonger kan bli snygga, dock med lite enklare räcken.

Ang att flytta dörren i liv med skorsten så var tanken att få plats med en soffa till höger om WC. Men en tanke är att bygga ut sovrum i liv och ge tillträde till WC genom sovrummet. Sedan skulle man kunna ha en skjutdörr som står öppen över tiden. Sovrummet är endast tänkt att nyttjas som gästrum.
Aha! Ja, vädringsmöjligheter är garanterat bra. Skulle vara riktigt nice med ett större öppningsbart glasparti rakt ut från köket. Kanske inte skjutdörrar utan snarare vikdörrar så det går att öppna helt och få ännu mer volym. Största nackdelen är att de väger en del (typ 300 kg) och måste lyftas dit med kranbil. Dock bör ni ha åtminstone en valg altandörr åt andra hållet. En billigare lösning är att köra med dubbeldörrar, men då tror jag att ni ska köra med det åt båda hållen. Dubbeldörrar plus ett lika högt fast glasparti kan fungera rätt bra också.

Skulle ni få bygga trapphusdelen så går det kanske att ha WC-dörren på övervåningen där i stället? Då kan man bygga sovrummet i liv med skorstenen. Ingång till wc via gästrum kan vara en bra idé annars. Eller går det att byta rum på sovrum och WC? Jag skulle känna att det var trevligare att "gömma" undan toaletten lite mer i så fall.
 
Hur går det?
 
Jo, tack för att du fråga Steffo!

Jag arbetar till sjöss så jag försvinner iväg under längre perioder ibland. Men det betyder ingalunda att arbetet står stilla då jag har en driven fru.

Detta har hänt: Jag fick en kalldusch då jag insåg att alla planer som involverade ny entre hamnade för nära tomtgränsen. Vår tomt är avstyckad för en skaftväg, och jag hade misstolkat reglerna då jag trott att vi inte fick hamna närmare grannens tomtgräns än 4mtr, då det visat sig att det gällde skaftvägen så har jag hört av mig till byggnads kontoret och fått ett positivt preliminärt bygglovsbesked. Detta innefattar även alla funderingar kring handikappanpassning gällande kök på övervåning etc.

Jag har nu beställt en nybyggnadskarta som kommer om ca två veckor. När jag fått den så kommer jag att rita klart bygglovsansökan för att skicka in den. I dagsläget ser det ut som att vår tillbyggnad kommer att bli ca 230cm, dvs ganska smal. Funderar på om jag kan gå ner till tunnare väggar där (runt 20cm?) så vi får mer utrymme.

Sedan har vi haft en entreprenör på besök som är mycket seriös, planen är att jag bygger utbyggnad och grund själv under sommaren. I september kommer han och reser övervåning samt tak.

Han hjälpte mig att räkna lite på dimensionen på takbalkar (Kerto) och det verkar som om mina 10m som jag ritat på blir väl grova. Så nu ska jag försöka bära av dem genom att bygga någon enklare hjärtvägg, vet inte riktigt hur jag ska lösa planlösningen än.

Jag ska försöka rita upp alla nya ingångsvärden under helgen.
 
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
zeltber skrev:
Jo, tack för att du fråga Steffo!

Jag arbetar till sjöss så jag försvinner iväg under längre perioder ibland. Men det betyder ingalunda att arbetet står stilla då jag har en driven fru.

Detta har hänt: Jag fick en kalldusch då jag insåg att alla planer som involverade ny entre hamnade för nära tomtgränsen. Vår tomt är avstyckad för en skaftväg, och jag hade misstolkat reglerna då jag trott att vi inte fick hamna närmare grannens tomtgräns än 4mtr, då det visat sig att det gällde skaftvägen så har jag hört av mig till byggnads kontoret och fått ett positivt preliminärt bygglovsbesked. Detta innefattar även alla funderingar kring handikappanpassning gällande kök på övervåning etc.

Jag har nu beställt en nybyggnadskarta som kommer om ca två veckor. När jag fått den så kommer jag att rita klart bygglovsansökan för att skicka in den. I dagsläget ser det ut som att vår tillbyggnad kommer att bli ca 230cm, dvs ganska smal. Funderar på om jag kan gå ner till tunnare väggar där (runt 20cm?) så vi får mer utrymme.

Sedan har vi haft en entreprenör på besök som är mycket seriös, planen är att jag bygger utbyggnad och grund själv under sommaren. I september kommer han och reser övervåning samt tak.

Han hjälpte mig att räkna lite på dimensionen på takbalkar (Kerto) och det verkar som om mina 10m som jag ritat på blir väl grova. Så nu ska jag försöka bära av dem genom att bygga någon enklare hjärtvägg, vet inte riktigt hur jag ska lösa planlösningen än.

Jag ska försöka rita upp alla nya ingångsvärden under helgen.
Aha! Jag reser en del i jobbet också, men är sällan borta längre än en vecka i stöten. Trots det så är det svårt att hinna med det som är tänkt emellanåt.

Tråkigt med den typen av nederlag... Spontant så bör 45+170 mm isolering i en liten utbyggnad inte vara helt omöjligt att få igenom en bygglovsprocess om inte handläggaren är en allt för stor petimeter. Om resten av utbyggnaden har väl tilltagen isolering så bör man kunna räkna hem det också ur energiförlustsynpunkt.

Om du inte vill ha en hjärtvägg så är det kanske möjligt att lösa med fackverkstakstolar? De kan konstrueras tämligen slanka och är mycket prisvärda. Kolla med en takstolstillverkare och be om offert. Det brukar de alltid göra gratis om det inte är allt för krångliga historier, men traditionella fackverkstakstolar för pulpettak är i sammanhanget enkla saker. Tio meter bör vara lätta att dimensionera upp som fribärande. Det beror iofs på den erforderliga/maximala höjden....

Lycka till!

Jag ska till och slutföra en bygglovsanmälan själv, men den är betydligt blygsammare. Den blir på fem kvm för att bygga ut befintlig hall där farstukvisten är idag. Det gör att vi skulle gå från en liten till lagom stor hall och en mer optimal planlösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.