Status
Inte öppen för fler kommentarer.
nizzehult skrev:
Jag är ingen IKEA-evangelist men tycker att dom gör bra och framför allt prisvärda kök.
Stommarna är rejäla, bänkskivorna är dokumenterat bra och luckorna i MDF är likvärdiga med andra märken. Går man däremot upp på massiva luckor kan det nog se annorlunda ut men då är prisbilden också rätt annorlunda.

Den här kritiken mot socklarna i plast begriper jag fortfarande inte. En plastsockel är homogen och får inga repor som en spånskivesockel kan få. Den är också helt okänslig för fukt och har en smart klick-fastsättning som gör den enkel att ta bort. Som grädde på moset så har den en tätande list under. Visst, har man vågigt golv så får man problem - men det gäller alla socklar. Har sedan rörmokaren slarvat och dragit rören >8cm höjd så kan det också bli en del extra arbete. "På köpet" så får man rymligare lådor.

Upphängningsskenan är det bästa med hela köket och inget problem som många anser. Efterjustering? En rak vägg behöver inga efterjusteringar och då är det bättre att lägga tid och energi på att få den rak innan man börjar. Gäller oavsett hur man hade tänkt sätta upp skåpen och på alla fabrikat.

Jag har hört att många andra tillverkare använder exakt samma stommar som IKEA men att lägga på en lack i efterhand är dyrt, mycket dyrare än man tror. Däremot så kanske man kan erbjuda mera udda mått (IKEA har bara 20/40/60/80/100). Tycker att Skoda och Audijämförelsen är bra. Det är kök men det finns skillnader, men i grunden är många delar identiska. Tänk också på slutpriset. Har man en utökad budget så tycker man kanske att IKEA är för streamline, man vill sticka ut.
Nog får ju jag den känslan i alla fall. ;)

Det är nog INGEN här som inte håller med om att det är prisvärda kök, men man ska ändå ha i åtanke att det finns många andra leverantörer med prisvärda kök idag så man behöver inte vara tvingad till ett märke.

Kvalitén på stommarna har jag inga siffror att peka på, men det jag själv upplevt är att det vita melaminet är tunnare i Ikeas skåp än i vissa andra vilket gör att jag upplever dem mer grå än andra.
En annan sak jag upplevt som skillnad är när man skruvar samman stommarna med träskruv 3,5x30mm så får man vara försiktigare med skruvdragaren bl.a på Ikeas skåp.
Jag har alltså en känsla av att densiteten är lite lägre i deras skåp.

MEN... fortfarande är de prisvärda... inget snack om det. ;)

Vad gäller socklarna så känns det som att du bara läser dina egna inlägg... ;)
Varför skulle en laminerad spånskivesockel bli mer repig än en plastsockel ?
Ingen skillnad på hur man sätter fast spånskivesockeln mer än att det finns ännu enklare lösningar för detta än för plastsockeln.
Tätande list går fortfarande att sätta på spånskivesockeln och följer med från de flesta leverantörer.
Man har fortfarande INTE problem med vågiga golv om man kör med spånskivesockeln som är kapningsbar, men det har man med Ikeas plastsockel som inte är kapningsbar på höjden !

Upphängningsskenan känns slutdiskuterad när det lagts fram åtskilliga försök från olika håll för att få vissa här inne att förstå vad "problemet" är, så det känns menlöst att fortsätta. :)
Men fortfarande så är det i verkligheten 1 av 100 kunder som är intresserad av att bygga om väggarna så de blir helt raka innan man kan påbörja köksmontaget.
Jag vet... för jag pratar om hur det fungerar i det verkliga livet. ;)

Har hört ???
Var har du hört och vem använder samma stommar som Ikea...
Mig veterligen absolut inga andra... :rolleyes:
 
Paul-Staffanstorp skrev:
MEN man ser annorlunda på saker om man jobbar kontinuerligt med det eller om man någon enstaka gång i sitt liv gör någonting.
Jag har förståelse och respekt för dina åsikter Paul, även om jag kanske inte delar riktigt alla just när det gäller de nya Ikeaköken.

Men jag tror din senaste mening, som jag citerar ovan, är lite av nyckeln för att förstå varandra i den här diskussionen.
Självklart måste man förstå att vi (efter att de första missförstånden/felaktigheterna i tråden retts ut) diskuterar saken ur lite olika infallsviklar. Det som kanske inte är ett problem för en "gör det självare" kan vara till stort besvär på daglig basis för ett proffs, och vice versa.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Lisa_72 skrev:
Nu har jag skummat igenom tråden och jag fattar poängen!
Jag är tacksam för alla tips då jag annars hade gått rätt i fällan och hantverkarna hade fått problem när de ska montera köket från IKEA och bänkskivor från annat håll.
Våra hantverkare vill inte montera med skenan vilket innebär att skåpen, inkl lucka bli 609mm (har även hört 610mm men det spelar mindre roll för min del).
Jag vill inte ha mer överhäng än 10mm, tar alltså en bänkskiva som är 620mm djup.
Nu till frågan - Ikeas dubbla porslinsho, DOMSJÖ, mät 660 djup. Jag är medveten om att den kommer att sticka ut ännu mer i framkant än vad som är tänkt. Det är jag OK med. MEN min undran är om någon vet hur det blir om man alltså monterar den i skåp som står dikt mot vägg? Antar att den då hamnar 1 cm (som är skenans djup som vi alltså inte ska ha) längre fram i skåpet än annars?
Funkar det? Någon som monterat Domsjö på detta vis i nya köket?
Såååå märkligt.... förstår jag inte alls efter alla höjningar till skyarna härinne om hur himla bra skenan är... ;) ;)

Vad gäller porslinsvask så tänk bara på att ska den ligga mellan två bänkskivor så blir det ganska rejäla ojämna springor där som måste fyllas med Silicon som i sin tur är ett skit att ha för mycket av då det drar till sig smuts och möglar.
 
Videonisse skrev:
Stämmer inte, stommarna är 59 cm djupa och Veddinge-luckor är 1,6 cm tjocka. Sedan som nämnts tar hängskenorna ytterligare 1 cm, om man använder dessa (vilket jag själv inte tänker göra).

Dvs med en 63 cm djup bänkskiva har du 1,4 till 2,4 cm till förfogande för överhäng, det borde väl räcka mer än väl? :)


När det gäller sockelhöjd så beror den ju på vilken höjd man vill ha ovansida bänkskiva till golv, tar man en tunnare bänkskiva så kan/bör man ju höja sockeln annars blir ju bänkhöjden lägre.

Ikeas bänkskivor är 3,8 cm tjocka. Väljer man en 2 cm granit- eller corian-skiva så kan ju sockeln bli 9,8 cm med samma bänkhöjd. Bänkhöjden med standard Ikea borde vara 8+80+3,8 cm, dvs 91,8 cm. Det finns ju ingen höjd man måste hålla sig till och om jag förstått rätt så väljer de flesta en höjd mellan 90-95 cm.

"Rätt" höjd beror du dessutom på längden hos de som skall nyttja köket. Jag är 197 cm och frugan 168 cm, jag hade gärna haft 95 cm högt men lär knappast få igenom det (har försökt med att hon skall börja med högklackat i köket men hon har inte köpt det än... ;-) )

Så höjden 8 cm sockel är inte skriven i sten utan blir vad man själv gör det till :)
Är inte 59+1 = 60cm då ? ;)

Luckan är ointresserad i sammanhanget när man diskuterar överhäng på bänkskivan eftersom man i branschen då alltid diskuterar hur mycket som hänger över framför stommens framkant.
(Och detta är i normalfallen 35mm, men visst kan man ha det som man vill.)
Mest ett tips så ni inte råkar strula till det vid en eventuell beställning på något ställe. ;)
 
Gabbe1 skrev:
Om vi pratar laminat så har Ikea bland de bättre bänkskivorna.
Detta uttalande bygger jag på att de fick näst bäst i test här: [länk]

Så de som tidigare rekommenderat "ikeaköksköpare" att handla bänkskivan någon annan stans får tänka om, snarare borde de som köper från andra kökstillverkare välja att köpa bänkskivorna från Ikea, i alla fall om man vill ha laminat.
Ja IKEA köpte upp en fabrik som tillverkade bänkskivor så de äger tillverkningen helt och hållet.
 
Tycker det är komiskt att en del yrkesmän tycker IKEA's kök är problematiska att montera, medans hobbysnickrarna ej tycker detta.

För det första, man bygger en vägg rak, annars är man duktigt dålig på att regla väggar.
Om man nu ej lyckas med detta, så går det ju att montera utan skenan. Så vad är problemet?

En snabb sökning på nätet hittar man flertalet missnöjda kunder som köpt kök hos stora kökstillverkare i Sverige. Så det är nog svårt att finna det absolut felfria, bästa köket.
 
FreddaP skrev:
För det första, man bygger en vägg rak, annars är man duktigt dålig på att regla väggar.
Om man nu ej lyckas med detta, så går det ju att montera utan skenan. Så vad är problemet?
Vilken liten instängd värld du måste leva i ;)

1. Alla väggar är inte byggda av reglar och gips
2. Alla väggar är inte nybyggda när man ska sätta ett kök

Massor av kök sätts på gamla väggar som har byggts på och byggts om och kan vara krokiga och vinda.
Vissa hus är faktiskt byggda av tex tegel med puts som inte alltid är helt rak.
Och de som vill ha ett nytt kök brukar inte vilja att det skall ingå att man river deras väggar för att bygga nya innan köket sätts upp.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Diskussionen avseende skena eller inte är lite intressant. Jag tar inte ställning till för eller emot i detta inlägg men....

Skenmontage har funnits länge på bla tyska s.k "dyra" kök typ SieMatic och GeBa (finns nog inte längre) dom hade det redan på sent 80-tal men skenan var lite kraftigare än IKEAs.
Det finns också på andra kontinenter som i Australien.

Orsaken är ganska intressant för här handlade det inte om att underlätta montage utan om att köksinredningen ingick normalt inte i den fasta inredningen utan kunde tas ner när man sålde sitt hus och flyttas med till nästa. (vet inte om det fortfarande är så men hela 90-talet var det så iaf)

Så detta var orsaken till att man satte en skena på väggen och hängde upp sina skåp som vilken möbel som helst. Problemet med skenan är ju att den även här måste hänga rätt så att sen skåpen lätt kunde hängas upp.
 
Redigerat:
Paul-Staffanstorp skrev:
Är inte 59+1 = 60cm då ? ;)
Tyckte det var viktigt att att rätt info kommer fram om bänkskåpets faktiska djup, det spekuleras och tros så mycket här ändå så det säkert förvillar många. 59 cm är 59 cm och inget annat, jag får hur jag än räknar inte bänkskåpets djup till 60 cm ;-)

Sedan att man skall lägga till 1 cm om man använder skenorna är väl viktigt att känna till, speciellt eftersom dess existens/kvalité ifrågasätts. Håller du inte med?

Luckan är ointresserad i sammanhanget när man diskuterar överhäng på bänkskivan eftersom man i branschen då alltid diskuterar hur mycket som hänger över framför stommens framkant.
(Och detta är i normalfallen 35mm, men visst kan man ha det som man vill.)
Återigen tycker jag att det är viktigt att förstå varje mått då faktiskt inte alla skåpsluckor är lika tjocka. I praktiken är det ju hur stort överhänget är från utsida lucka som syns.

Smaken är ju givetvis olika och alla kanske inte vill ha "standardkök" som ofta ser rätt lika ut. Min fru tex vill ha minimalt överhäng eftersom hon tycker det är snyggare och ser mer stilrent ut. Då gäller det att ha koll på exakta mm när man skall beställa bänkskiva... :)
 
oceanis skrev:
Vilken liten instängd värld du måste leva i ;)

1. Alla väggar är inte byggda av reglar och gips
2. Alla väggar är inte nybyggda när man ska sätta ett kök

Massor av kök sätts på gamla väggar som har byggts på och byggts om och kan vara krokiga och vinda.
Vissa hus är faktiskt byggda av tex tegel med puts som inte alltid är helt rak.
Och de som vill ha ett nytt kök brukar inte vilja att det skall ingå att man river deras väggar för att bygga nya innan köket sätts upp.
Du missade den viktigaste punkten. OM inte väggen är rak, så kan du montera utan skena.
 
FreddaP skrev:
Du missade den viktigaste punkten. OM inte väggen är rak, så kan du montera utan skena.
Nä jag missade inte det.....

Du skrev "För det första, man bygger en vägg rak, annars är man duktigt dålig på att regla väggar. "

Det reagerade jag på, för det finns ju många väggar som inte är raka byggda av sten, betong etc och detta lär väl inte ha med hur en snickare reglar väggar :)
 
Videonisse skrev:
Tyckte det var viktigt att att rätt info kommer fram om bänkskåpets faktiska djup, det spekuleras och tros så mycket här ändå så det säkert förvillar många. 59 cm är 59 cm och inget annat, jag får hur jag än räknar inte bänkskåpets djup till 60 cm ;-)

Sedan att man skall lägga till 1 cm om man använder skenorna är väl viktigt att känna till, speciellt eftersom dess existens/kvalité ifrågasätts. Håller du inte med?



Återigen tycker jag att det är viktigt att förstå varje mått då faktiskt inte alla skåpsluckor är lika tjocka. I praktiken är det ju hur stort överhänget är från utsida lucka som syns.
En sak att tänka på ät att de 10 mm inte autamatiskt försvinner om man skippar skenan.
Ska man ha skåpet mot väggen så måste man montera upphängningsbeslaget längre in och låta bli att montera plastklackarna i nederkanten. Se monteringsinsktuktionerna för skåpmontage "rygg mot rygg". Om man monterar beslagen längre in så kan man bara använda 2 systemskruvar så man kanske ska komplettera med en träskruv.
 
  • Gilla
Videonisse
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
Om vi pratar laminat så har Ikea bland de bättre bänkskivorna.
Detta uttalande bygger jag på att de fick näst bäst i test här: [länk]

Så de som tidigare rekommenderat "ikeaköksköpare" att handla bänkskivan någon annan stans får tänka om, snarare borde de som köper från andra kökstillverkare välja att köpa bänkskivorna från Ikea, i alla fall om man vill ha laminat.
Jag gillar inte tester där man jämför äpplen och päron så detta ger jag absolut ingenting för tyvärr... ;)
 
nizzehult
Paul-Staffanstorp skrev:
Vad gäller socklarna så känns det som att du bara läser dina egna inlägg... ;)
Varför skulle en laminerad spånskivesockel bli mer repig än en plastsockel ?
Ingen skillnad på hur man sätter fast spånskivesockeln mer än att det finns ännu enklare lösningar för detta än för plastsockeln.
Tätande list går fortfarande att sätta på spånskivesockeln och följer med från de flesta leverantörer.
Man har fortfarande INTE problem med vågiga golv om man kör med spånskivesockeln som är kapningsbar, men det har man med Ikeas plastsockel som inte är kapningsbar på höjden !

Upphängningsskenan känns slutdiskuterad när det lagts fram åtskilliga försök från olika håll för att få vissa här inne att förstå vad "problemet" är, så det känns menlöst att fortsätta. :)
Men fortfarande så är det i verkligheten 1 av 100 kunder som är intresserad av att bygga om väggarna så de blir helt raka innan man kan påbörja köksmontaget.
Jag vet... för jag pratar om hur det fungerar i det verkliga livet. ;)

Har hört ???
Var har du hört och vem använder samma stommar som Ikea...
Mig veterligen absolut inga andra... :rolleyes:
Det var faktiskt en bekant i Frankrike som sa det. I många länder är det vanligt att köksinredningen är din egen och att man tar med sig den om man flyttar. Låter konstigt för oss men så är det. Och i en sån värld välkomnar man systemet med skenor! Nåväl, dom hade där varit och kollat på två kök från två olika firmor varav IKEA var den ena och priset var skyhögt högre från den andra men när dom började på undersöka stommarna närmare så var de exakt lika in i minsta detalj!
Hittade också en tråd om detta:
http://www.bukefalos.com/f/archive/index.php/t-1006988.html


Socklar:
En folierad sockel kan i värsta fall få så djupa skador att spånskivan tittar fram. Ett dammsugarmunstycke skapar med åren fula streck på en vitmålad sockel. Visst, en plastsockel blir också solkig men den kan man ta loss och tvätta med plasttvätt (motsv.), en folierad eller målad sockel måste man oftast måla om. Och skulle det komma vätska så att spånskivesockeln får ligga och suga vätska mer än 10 minuter så är det helt kört, den sväller och blir helt omöjlig att återställa. Kan inte hända på en plastsockel.
Jag motsäger inte att en spånskivesockel går att anpassa till ett vågigt golv av en skicklig yrkesman men de flesta här inne klarar knappast detta. Jag skulle definitivt gå bet. Och "i verkliga livet" kanske gäller om man lever på att montera kök åt andra där man måste räkna fram kostnaden i timmar, för en hempulare får och kan saker ta längre tid. Och det gäller även om man behöver fixa så att väggarna blir raka om så inte är fallet. ;)

Nu har vi ett hyfsat nytt hus med platta på mark och någorlunda rakt golv så problemet uppstod aldrig för oss utan plastsockeln passade som en smäck. Jag skulle säkert också ha svurit över gliporna som inte gick att åtgärda om det vore så men de flesta möbel- och inredningstillverkare utgår nog från att man har rakt och vinkelrätt överallt. Tyvärr.
 
Kan meddela att Ballingslövs stommar också är skit. Materialet är i mjukaste laget för att hålla fast ett gångjärn mer än ett år, tur att det finns genomgående skruv och mutter. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.