power650 skrev:
Har du fått igång den igen?

Själv har jag Nexa PER-1500 som jag lärde in som nexa xxx2300 nånting, fungerade perfekt första gången.
Just nu sitter jag mest och leker med zipaboxen, men när jag lärde in pluggen andra gången blinkade den till som den skulle men det gick inte att styra den från zipaboxen. fungerar perfekt med tellstick net.
Hålt på och nollställt pluggen och lärt in den igen, lyckades tillslut att få den att fungera igen.

Funderar på om zipaboxen skickar "hus"koder som inte är kompatibla eftersom man väljer fel Nexa produkt.
Jag fick till slut igång mina nexa kontakter med zipa boxen, men jag misstänker att jag har ett problem med lådan.
Första problemet var ett avståndsproblem, boxen klarade inte över 4m. hade jag kontakterna närmre så gick det klock rent att lägga till och sedan styra men över 4 m så var det stendött. Så jag tog loss antenerna bytte plats på dom och skruvade fast dom igen, då fungerade plötsligt boxen i hela huset, dvs avstånd över 4m var inget problem.

Efter ca 24 timmar så fungerar ingenting igen, förutom efter att jag resettat boxen och skruvat på antennerna då fungerar allt klockrent igen. Så i morgon blir det att på börja felsökning, dvs att börja med att bara resetta boxen och se om det hjälper eller om det är ett antenn problem.
 
Jag sitter med samma bekymmer. Vissa nexapluggar funkar, andra inte. Nästa dag funkar de som inte funkade dagen innan och tvärt om. Jag blev hoppfull när det kom ny firmware idag, men jag märker ingen skillnad.

Jag kommer snart att kräva pengarna tillbaka.. det går i praktiken inte att använda Nexa stödet i Zipaboxen (om det inte bara är jag som har fel på min enhet).
 
Hej LazzeT.

Mina Nexa slutade fungera när jag bytte "room" i huvudmenyn.
Se bild
Device.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det samma för dig kanske, byta "room" på själva enheten går bra.
Vet även att antennen inne i boxen suttit lös på någon enhet, lätt att trycka dit igen om det skulle vara så.
// Henrik
 
LazzeT skrev:
Jag sitter med samma bekymmer. Vissa nexapluggar funkar, andra inte. Nästa dag funkar de som inte funkade dagen innan och tvärt om. Jag blev hoppfull när det kom ny firmware idag, men jag märker ingen skillnad.

Jag kommer snart att kräva pengarna tillbaka.. det går i praktiken inte att använda Nexa stödet i Zipaboxen (om det inte bara är jag som har fel på min enhet).
Jag felanmälde tillslut min zipabox till zipato och dom bad mig skicka tillbaka enheten, men jag fick lite info ifrån återförsäljaren som rör själva antennerna, så jag skall öppna antennerna först för att se att rätt antenn sitter på rätt ställe. Fungerar inte det så blir det byte av boxen.

- Krister
 
power650 skrev:
Hej LazzeT.

Mina Nexa slutade fungera när jag bytte "room" i huvudmenyn.
Se bild
[bild]
Är det samma för dig kanske, byta "room" på själva enheten går bra.
Vet även att antennen inne i boxen suttit lös på någon enhet, lätt att trycka dit igen om det skulle vara så.
// Henrik
Jag tackar för tipset, men jag har inte ändrat "Room" inställningen. Det hela är mycket märkligt.. känns inte heller som det har att göra med antennen eftersom det funkar ibland och ibland inte, utan att ha någon korrelation med hur långt bort Nexapluggarna är. Jag har mailat leverantören i hopp om att de kan bringa lite klarhet i detta.
 
Gåtan har tagit ett litet steg mot sin lösning. Jag hade fått en version där de glömt markera vilken antenn som skall sitta var (de är identiska utseendemässigt).

http://support.smart-telematik.se/knowledgebase/articles/304759-zipato

När jag monterat rätt antenn på rätt ställe så funkar fortfarande Nexa urkasst, MEN det är åtminstone konsekvent. Nu har jag bara räckviddsproblem (längre bort än 1 meter funkar inte). Jag väntar på svar från Smart Telematik på vad jag skall göra.
 
LazzeT skrev:
Gåtan har tagit ett litet steg mot sin lösning. Jag hade fått en version där de glömt markera vilken antenn som skall sitta var (de är identiska utseendemässigt).

[länk]

När jag monterat rätt antenn på rätt ställe så funkar fortfarande Nexa urkasst, MEN det är åtminstone konsekvent. Nu har jag bara räckviddsproblem (längre bort än 1 meter funkar inte). Jag väntar på svar från Smart Telematik på vad jag skall göra.
Jag fick samma version och kollade antennerna igår, jag hade fel antenn på fel plats och har nu bytt så dom sitter på rätt ställe.

Direkt efter jag hade bytt så fungerade det fortfarande dåligt, men idag på morgonen så har jag full räckvidd igen. Så jag kommer att avvakta med mitt utbyte av enheten för att se om detta består nu.

- KristerKrister
 
te LazzeT skrev:
Gåtan har tagit ett litet steg mot sin lösning. Jag hade fått en version där de glömt markera vilken antenn som skall sitta var (de är identiska utseendemässigt).

[länk]

När jag monterat rätt antenn på rätt ställe så funkar fortfarande Nexa urkasst, MEN det är åtminstone konsekvent. Nu har jag bara räckviddsproblem (längre bort än 1 meter funkar inte). Jag väntar på svar från Smart Telematik på vad jag skall göra.
Det måste vara något problem med din box. Min räckvidd funkar minst lika bra eller tom bättre än min tellstick net. Som det är nu verkar alla Nexa funka i hela huset och zipaboxen sitter i källaren.
 
  • Gilla
LazzeT
  • Laddar…
Jag måste ställa en elementär fråga om Zipabox. Går det att få tiden för en viss avläsning presenterad? Jag vill gärna vet när något händer, t ex när en temperatur avläses, eller när dörren öppnas, eller vad som helst. Jag har en Vera Lite och det verkar närmast vara raketforskning att få information om när t ex temperaturen avlästes senast.

En annan fråga är om det på ett enkelt sätt går att få ut statistik för något, t ex temperatur el energiförbrukningen i en log-fil.
 
AndreasElin skrev:
Jag måste ställa en elementär fråga om Zipabox. Går det att få tiden för en viss avläsning presenterad? Jag vill gärna vet när något händer, t ex när en temperatur avläses, eller när dörren öppnas, eller vad som helst. Jag har en Vera Lite och det verkar närmast vara raketforskning att få information om när t ex temperaturen avlästes senast.

En annan fråga är om det på ett enkelt sätt går att få ut statistik för något, t ex temperatur el energiförbrukningen i en log-fil.
För att se vad som händer ser du under events.
Bild ex. Events.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Antar att 433-biten inte "meshar" utan funkar mer eller mindre lika bra som Tellstick Net. Så ni som har fungerande hårdvara känner er nöjda med Zipaton? Ni sneglade aldrig åt Raspberry pi-hållet och RasZ-berry?

Som nybörjade på programmering så är Zipaton stalltipset eller? HC2 är för dyr.
 
Jag fick äntligen lite tid över i helgen så nu har jag "slängt" ut min Tellstick Net ;).
Det var inga större problem med övergången, det som var lite pilligt var att få till var solnedgång/soluppgång.

Mitt val av Zipaboxen var att den byggas ut med olika enheter, som KNX, 433Mhz, backupmodul mm.

Mitt system består idag av:

10- tal Nexa pluggar
3st Oregon sensorer
1st Everspring plugg
1st Fibaro plugg
1st Fibaro switch 2x1,5kw
Har även en Fibaro universalsensor som jag inte kopplat in än, väntar på tempsensorer från Kina.
Sensorerna skall hålla koll på bla framledningstemp och returvärmen i fjärrvärmesystemet, samt ingångarna skall kolla status från inbrottslarmet.
 
power650 skrev:
Jag fick äntligen lite tid över i helgen så nu har jag "slängt" ut min Tellstick Net ;).
Det var inga större problem med övergången, det som var lite pilligt var att få till var solnedgång/soluppgång.

Mitt val av Zipaboxen var att den byggas ut med olika enheter, som KNX, 433Mhz, backupmodul mm.

Mitt system består idag av:

10- tal Nexa pluggar
3st Oregon sensorer
1st Everspring plugg
1st Fibaro plugg
1st Fibaro switch 2x1,5kw
Har även en Fibaro universalsensor som jag inte kopplat in än, väntar på tempsensorer från Kina.
Sensorerna skall hålla koll på bla framledningstemp och returvärmen i fjärrvärmesystemet, samt ingångarna skall kolla status från inbrottslarmet.

Detta låter fantastiskt intressant, vilka tempsensorer har du köpt och vart hittade du dom??
Samt du får gärna delge hur du löste soluppgång/solnedgång.

Jag kör enlighter appen för att manuellt styra nexa enheterna via tellstick live, körde du något liknande och i så fall hur har du löst det idag?

- Krister
 
DrK skrev:
Antar att 433-biten inte "meshar" utan funkar mer eller mindre lika bra som Tellstick Net. Så ni som har fungerande hårdvara känner er nöjda med Zipaton? Ni sneglade aldrig åt Raspberry pi-hållet och RasZ-berry?

Som nybörjade på programmering så är Zipaton stalltipset eller? HC2 är för dyr.
Än så länge så är jag rätt så besviken på zipaton, obefintlig dokumentation. Problem med att kvalitetssäkra sina leveranser ( dom lyckades montera fel antennkontakter på en batch med enheter, min batch hade inte utmärkt vilken antenn som var till vilken kontakt när man körde 433 + zwave i samma modul).

Jag valde dock zipaton just för att man kan köra 433 + z-wave, jag vill gå över till z-wave men har inte råd att byta ut alla mina nexa mot z-wave i ett svep som skulle krävas om man bytte till ex HC2. Sen att Hc2 i sig är relativt snordyr gör ju inte saken bättre.

Som komplett nybörjare så är Zipatons regelverk helt galet konstigt och igen utan dokumentation så blir det en ganska hög tröskel för att komma igång. Att skapa en enkel regel som startar en pryl vid ett visst klockslag tog ett bra tag att klura ut. Något så basalt som att lägga till och styra en nexa enhet tog nästan 1 vecka att klura ut, igen obefintlig dokumentation och dålig support ihop med omärkta antenner spelade in här.
Hade antennerna varit märka från början så hade det gått oändligt mycket fortare klura ut men beskriver jag hur det var med min box.

Zipatons iOS app lämnar också en hel del att önska, förutom att vara ganska ful, imho, så ser den ut att vara uppkopplad mot boxen ibland utan att faktiskt vara det. Detta gav upphov till en hel del frågetecken ifall boxen verkligen fungerade. Samt att har man haft igång appen och senare växlar tillbaka till appen så säger den allt som oftast att den inte hittar boxen när man försöker logga in. Då får man döda appen och starta om, vips så hittar den boxen.

Visst telldus live appen är inte heller något jättesmidigt verktyg men där fanns det iaf ett alternativ som fungerade rätt så bra.

Supporten är väl det jag sett som folk har tyckt varit bra får jag nog också säga inte håller måttet, där är telldus support mycket bättre imho.

Så för mig så är Zipaton en ganska omogen produkt som har en bit kvar innan jag skulle se den som en färdig produkt. Framför allt dokumentationsbiten är ju fantastiskt dålig.

Men det är ju alltid kul att pilla med något :)
 
krister ekberg skrev:
Än så länge så är jag rätt så besviken på zipaton, (...)

Som komplett nybörjare så är Zipatons regelverk helt galet konstigt och igen utan dokumentation så blir det en ganska hög tröskel för att komma igång. Att skapa en enkel regel som startar en pryl vid ett visst klockslag tog ett bra tag att klura ut. Något så basalt som att lägga till och styra en nexa enhet tog nästan 1 vecka att klura ut, igen obefintlig dokumentation och dålig support ihop med omärkta antenner spelade in här. .

Så för mig så är Zipaton en ganska omogen produkt som har en bit kvar innan jag skulle se den som en färdig produkt. Framför allt dokumentationsbiten är ju fantastiskt dålig.
När jag kikade på YouTube så såg det mesta väldigt enkelt ut. Det är det alltså inte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.