thestrut skrev:
Har kollar försäkringsbrevet och hussvamp ingår.
Och ja bolaget är dina försäkringar

Huset har använts hela tiden men troligen har det ändå varit kallt här, det ryktas om att gubben alltid hade stövlar på sig inomhus.
Kakelugnen har inte använts på länge men en kökspanna har användt hela tiden och använder pipan i hörnet mitt emot kakelugnen.

Va konstigt ändå om huset stått sedan 1800 talet och detta har tillkommit efter man satt spånskivor och tapetsera med en härlig mörkröd tapet. Jag gissar på tidigt 80tal men kan ju såklart vara äldre.

Jag får kontakta försäkringsbolaget imorrn.
Jag tar det ändå med ro eftersom jag planerat att riva ut alla golv på bottenplan... Nog borde man kunna utrota svamp om det visar sig vara fallet...
Visst kan man bli av med den. Men allt virke som varit i närheten måste bort. Kan bli rejäla ingrepp.
 
har läst lite och funderar om detta kan gå som dolt fel?

hursomhelst har jag kontaktat försäkringsbolaget, dina försäkringar. och de skickade mig vidare till anticimex som de anlitar för sådana frågor. de ska återkomma till mig och komma ut och ta ett prov.

det var även anticimex som hösten 2011 besiktade huset. de kunde vad jag minns inte hitta något även fast de var under huset och tittade. jag har dock för mig att de sa att det var trångt ock inte kunde kolla under hela huset men detta borde ha synts eftersom det är väggen ovanför där man kommer in i luckan till krypgrunden.

kan detta vara någon sorts dolt fel? skall jag isåfall ställa säljaren till svars eller eventuellt anticimex som besiktade huset när jag köpte det?

vad mycket tankar man fick i skallen nu... inte bra :(
 
Ang dolt fel;
Det blir nog en knepig nöt att knäcka i så fall för huset är gammalt och vad man kan förvänta sig är nog en definitionsfråga. Du har ju försäkring som tydligen täcker även hussvamp så avvakta och se vad som framkommer i ärendet.
 
ja men precis, jag avvaktar nog...

för har ingen vidare relation till tidigare ägaren. när jag köpte huset hade han inte hunnit köra bort alla grejjer och det var massa skrot kvar i huset och på gården. så jag höll inne med 10000:- som han skulle få när allt var klart.
han lämnade skiten och hörde inte av sig, efter 3 månader körde jag allt på tippen. och ungefär 1 år efter ringde han (troligen på fyllan, en lördagkväll) och skulle ha sina 10000:- men det fick han såklart inte eftersom jag fick ta hand om "skiten" så jag undviker kontakt med tidigare ägaren ...
 
Antingen kommer fukten från tidigare otätt tak eller så komma det underifrån, betongen/murningen suger fukt och när timmerväggen blev inbyggd av spånskiver ökade RH i virket då det inte ventilerades lika bra.


Skriv gärna vad Antecimex kommer fram till.

Lycka till :)
 
Anticimex har varit och kollat
De har konstaterat att det är någon sorts svamp men inte vilken,

De tog prov så man får svar om 2 veckor vad det var för sorts svamp

Den var iaf vilande för tilfället och har troligen varit så länge

Han var under krypgrunden men kunde knappt se något, eventuellt antydningar till svamp vid muren men alltså inga stor angrepp..

Dock kan man inte kolla hela grunden pga det är för trångt..

Så nu avvaktar vi svaret vad det är för svamp
 
Tack det var trevligt med återkoppling.

Vi får verkligen hoppas att det inte är äkta hussvamp.
 
å andra sidan kanske det kan va positivt med äkta, eftersom försäkringen endast täcker äkta....

hursomhelst är man ju lite orolig.... bara elda upp kåken å flytta kanske... drygt när man precis gjutit en platta på 135m2 som ska bli garage i anslutning till huset :D
 
Har svampen varit vilande (död? giftbehandlad tidigare?) i 20-40 år så bör det väl inte vara så kritiskt nu. Är det äkta hussvamp så är det ju seriös sanering, men det verkar som att det mest är en fråga om att få bort så mycket ev sporer som möjligt. Sedan gäller att hålla fukten under kontroll i grunden.

Med de skräckhistorier man hört om hussvamp så undrar jag om den inte måste vara dödad tidigare, eftersom nästan ingenting kan stoppa den annars. Och definitivt inte inbyggnad med spånskivor om det finns en fuktig och kalkbemängd skorsten jämte. Nå, det är ju bara spekulationer. Intressant att höra vad analysen säger.
 
Ja vi får se vad provsvaren säger, de skulle även göra en åldersanalys på den för att eventuellt tidigare försäkringsbolag skulle bli involverad?

Finns det inget gift som garanterat dödar hussvamp?
I jordbruket finns ju mycket svampgifter...
 
jahapp då ringde Anticimex å bekräftade att det var äkta hussvamp :(
han sa även att den del han tog prov av va 3-5 år gammal.

sedan kom han med den glada nyheten att det kanske inte gick på försäkringen eftersom hela krypgrunden inte varit besiktningsbar när jag köpte huset, minns att besiktningsmannen nämnde att det inte gick krypa runt muren under huset :(

uscha nu vill man bara gräva ner sig... har ni forummedlemmar några kloka ord som jag kan ta till mig?

//T
 
thestrut skrev:
jahapp då ringde Anticimex å bekräftade att det var äkta hussvamp :(
han sa även att den del han tog prov av va 3-5 år gammal.

sedan kom han med den glada nyheten att det kanske inte gick på försäkringen eftersom hela krypgrunden inte varit besiktningsbar när jag köpte huset, minns att besiktningsmannen nämnde att det inte gick krypa runt muren under huset :(

uscha nu vill man bara gräva ner sig... har ni forummedlemmar några kloka ord som jag kan ta till mig?

//T
Det låter inte kul!

Men fb borde väl ta det ändå??
 
Jaa dom visste ju inte eftersom anticimex hade noterat att hela krypgrunden inte gick att inspektera när jag köpte huset 2011

De tyckte jag skulle gräva ur så man kunde komma åt att se allt..

Man fick ju ingen vidare lust till nånting nu....:(
 
Kan inte tänka mig annat än att försäkringsbolaget tar det om du har tillägg för äkta hussvamp...
 
C
Tyvärr är det nog så hos "dina" att skador som kan härledas till tiden fore ditt köp är undantagna. Så är det nog hos alla bolag... Vet du var huset var försäkrat tidigare,KAN det ev. vara så att skadan kan ersättas av tidigare försäkringsgivare....

Vad står det I protokollet som upprättades av Anticimex innan du köpte huset?

Vill du lägga upp det här eller sända det via mail till mig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.