River ut allt i blivande vardagsrummet och hittar följande:
ImageUploadedByByggahus.se1390245291.214626.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1390245310.441763.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser ut som mögel men är helt torrt nu.
Väggen var tidigare klädd med spånskivor och även på baksidan spånskivan såg det likadant ut, skulle tippa på att skivorna kom till på tidigt 80tal.

Huset är iaf ett timmerhus från sent 1800
Murstocken som syns står mitt i huset så hur har detta uppstått?
 
S
skulle vilja säga svamp.
runnit vatten från murstock kanske
 
thestrut skrev:
River ut allt i blivande vardagsrummet och hittar följande:
[bild]
[bild]

Ser ut som mögel men är helt torrt nu.
Väggen var tidigare klädd med spånskivor och även på baksidan spånskivan såg det likadant ut, skulle tippa på att skivorna kom till på tidigt 80tal.

Huset är iaf ett timmerhus från sent 1800
Murstocken som syns står mitt i huset så hur har detta uppstått?
Tycker det mer ser ut som svamp.

Har väl läckt genom taket, ner längs murstocken.
 
hantverkare1 skrev:
Tycker det mer ser ut som svamp.

Har väl läckt genom taket, ner längs murstocken.
SBH var snabbare
 
S
hantverkare1 skrev:
SBH var snabbare
ingen tävling :)
 
SBH skrev:
ingen tävling :)
Jo? :)
 
Och om det är svamp så är det mycket allvarligt, kontakta ditt försäkringsbolag illa kvickt för rådgivning om hur du skall hantera detta. Rör inte i detta fören du vet om det är svamp, för är det äkta hussvamp så är det problem vill jag lova. Men jag kan omöjligt säga om det är det men den trivs i kalkhaltig miljö och lever av det.
 
Detta är på nedervåningen.
Huset har krypgrund om det har någon betydelse.
Tror inte det har runnit ner längs muren då jag rev ut rummet på övervåningen intill muren såg man inget sådant. Men visst såg man lite spår på murstocken av att det runnit men det är isåfall en väldigt liten mängd...
 
thestrut skrev:
Detta är på nedervåningen.
Huset har krypgrund om det har någon betydelse.
Tror inte det har runnit ner längs muren då jag rev ut rummet på övervåningen intill muren såg man inget sådant. Men visst såg man lite spår på murstocken av att det runnit men det är isåfall en väldigt liten mängd...
Hur ser det ut i krypgrunden?
Svamp kan klättra uppåt.

Som tidigare skrivits, ring fb direkt imorgon. Svamp är bland det jävligaste man kan få i ett hus.
 
Fukten kan komma inifrån murstocken eller underifrån det kan vara gamalt men vilar och fortsätter om fuktigheten ökar igen. Men googla på äkta hussvamp så får du lite bättre info.
 
Det kan ju ha sugits upp genom murstocken från grunden också.

Låter lite osannolikt, men helt omöjligt är det inte. Är det äkta hussvamp så kan den transportera fukt långa sträckor!
 
S
thestrut skrev:
Detta är på nedervåningen.
Huset har krypgrund om det har någon betydelse.
Tror inte det har runnit ner längs muren då jag rev ut rummet på övervåningen intill muren såg man inget sådant. Men visst såg man lite spår på murstocken av att det runnit men det är isåfall en väldigt liten mängd...
svamp och mögel växer där dom har bäst miljö.

har huset används hela tiden, och har kakelugnen används hela tiden?
 
Hmm okej det lät inge vidare:/

Jag har faktiskt inte kollat krypgrunden.
När jag köpte huset för drygt 2 år sedan kom anticimex ut och besiktade huset när man tog försäkring via dina försäkringar.

De var under och kollade men hittade inget.
Om det är svamp. Ingår den delen i en vanlig villaförsäkring?
 
S
thestrut skrev:
Hmm okej det lät inge vidare:/

Jag har faktiskt inte kollat krypgrunden.
När jag köpte huset för drygt 2 år sedan kom anticimex ut och besiktade huset när man tog försäkring via dina försäkringar.




De var under och kollade men hittade inget.
Om det är svamp. Ingår den delen i en vanlig villaförsäkring?
du får kolla din försäkring, heter ditt bolag dina försäkringar?
anticimex är inte så bra på besiktningar antingen hittar dom inga eller så hittar dom massa fel
 
Har kollar försäkringsbrevet och hussvamp ingår.
Och ja bolaget är dina försäkringar

Huset har använts hela tiden men troligen har det ändå varit kallt här, det ryktas om att gubben alltid hade stövlar på sig inomhus.
Kakelugnen har inte använts på länge men en kökspanna har användt hela tiden och använder pipan i hörnet mitt emot kakelugnen.

Va konstigt ändå om huset stått sedan 1800 talet och detta har tillkommit efter man satt spånskivor och tapetsera med en härlig mörkröd tapet. Jag gissar på tidigt 80tal men kan ju såklart vara äldre.

Jag får kontakta försäkringsbolaget imorrn.
Jag tar det ändå med ro eftersom jag planerat att riva ut alla golv på bottenplan... Nog borde man kunna utrota svamp om det visar sig vara fallet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.