Göran.W
Gas mängden står på ute delen i dom flesta fallen.
Det är väl mer troligt att du ska ringa installatören av pumpen för jag tror inte hus tillverkaren vill ta i den för dom har med all sannolikhet haft en underleverantör som installerat den.
Annars om inget funkar så kan du ringa direkt till Gullberg & Janson eller i värsta fall ta dit en kyl kille som tittar på den för frisk ser den inte ut att vara.
 
Göran.W skrev:
för frisk ser den inte ut att vara.
Jag funderar på om det kan handla om dålig avfrostning, igensatta kondensavlopp?

Stäng av VP och spola varmvatten på batteriet så all is försvunnit. Kolla dräneringarna och starta igen.

Håll koll på isbildningen, den kan spränga isönder batteriet om du har otur.
 
Hej!
Där hade vi förklaringen.
Värmepumpen lider av gas brist med största sannolikhet för den är helt på isad på halva ute delen.
Som den ser ut nu går den väldigt o effektivt och det förklara den höga förbrukningen.
Är det kylslingan i utedelen som är halvisad? eller bara en täckplåt som täcker halva aggregatet.
Nibe tex har inget siktglas, men finns det så gör som roland säger.
Annars får du kolla så hela kylslingan fryser.
Eller ringa kylmontör
 
roland53 skrev:
Om det är en VP med någorlunda kvalite så bör du ha ett synglas där du kan se om det är tillräckligt med kylmedia.
Lyfte på locket och kollade lite invändigt, men hittade inget skvallerglas. Skit samma, nu får proffsen ta över. Får ha hit någon som kan granska systemet - med tanke på alla fel som hittills varit (60° ack.tank, felvänd FTX, för lite gas i Vp, ingen elpatron till VVB och en rad andra "småsaker") så hade det känts bra om värmepumpsstålmannen kom förbi och granskade...


roland53 skrev:
Jag funderar på om det kan handla om dålig avfrostning, igensatta kondensavlopp?
Håll koll på isbildningen, den kan spränga isönder batteriet om du har otur.
Meh, hur vet man om utedelen tagit permanent skada då?

Kondensavlopp? Var hittar jag dessa? (ja, utedelen.... så långt är jag med på det.:p)
 
urbanandersson skrev:
Hej!

Är det kylslingan i utedelen som är halvisad? eller bara en täckplåt som täcker halva aggregatet.
Nibe tex har inget siktglas, men finns det så gör som roland säger.
Annars får du kolla så hela kylslingan fryser.
Eller ringa kylmontör
Det är ingen plåt bakom isen på bilden, det är kylflänsar över hela ytan men halva är som sagt igenisad.


Mmmm, ut och duscha utedelen. Vad gör ni andra ikväll då? :D
 
Hej!
Under avfrostningen så ska vp töa all is som rinner som vatten från aggregatet. kylflänsarna ska få fritt luftflöde. Jag vet inte om detta också har med att göra att det är för lite gas, eller det är en inställning i menyn för avfrostning.
 
Ja, om utedelen har tagit skada så kan en av konsekvenserna vara att gasen läcker ut.

Luftflödet måste gå igenom hela batteriet för att få full effekt. Viktigt att kolla så du har isfritt hela vägen igenom, om möjligt lys med ficklampa på andra sidan så du verkligen ser att det är is/smuts fritt.

Det finns väl ett uppsamlingstråg för kondensvattnet? Se till att avrinningen fungerar OK.
 
Göran.W
Kondens avloppet är inte igen satt för isen sitter ju där uppe och inte i botten.
Är tveksam till att det är avfrostningen som är problemet för är det för lite gas så klarar den inte avfrosta och hade av frostningen inte funkat och det varit gas i den som det ska vara så hade hela utedelen varit igen frusen.
 
  • Gilla
orten
  • Laddar…
Gynteri
urbanandersson skrev:
Hej!
Gynteri:


Teoretiskt skulle detta vara omöjligt. 5000kwh i en vp blir 10-15000kwh värme. Detta ersätter du med ca 3000kwh vedvärme!! :)
Fantastiskt vad lite varm luft på rätt ställe i rätt tid gör med människans komfort!

Hur varmt är huset när ni inte är hemma? Är det 10 timmar må-fr?
Stängs den andra värmen av i samma ögonblick som du börjar elda?
Hur får du ut kaminvärmen på vattensystemet? (dHeureka!et brukar vara svårt)

Urban
Heureka! Det är ju exakt vad denna tråden handlar om, eller hur. Å ena sidan, initialt, inget fungerar och alla vet varför. Och å andra sidan, skundärt, allting fungerar och ingen vet varför. Dvs teori och praktik i skön harmoni och förening.

Men skämt åsido. I min källare där står det en K-Rauta (braskamin) placerad mot murad skorsten. Eftersom jag inte var nöjd med yielden därifrån så tänkte jag till. Ett par överblivna vattenradiatorer i lämplig storlek skruvades upp, det ena mot skorstensväggen och det andra mot kaminens gavel. Den obehövliga värmeskölden bakom kaminen fimpades med vinkerlslipen. Lite överblivna kopparrör i lämplig dimension drogs i slinga fram till Nibe UKV (100 liters). Installationen kröntes med en överbliven cirkpump som styrs med inköpt rökrörstermostat. Termostaten placerades i dykrör som skruvades fast på kaminens baksida. Den delen av anläggningen startar sålunda när temperaturen är 80 grader vid termostat. Kaminen är placerad dikt mot radiatorerna med biltemas tätningsband upptill och på sidorna.

Som grädde på moset anlades även en kåpa i taket med anslutning till redan befintlig värmeflyttarfläkt. Denna hade tidigare haft en synnerligen skral verkningsgrad, förbrukade bara el utan att göra någon nytta. Så nu erhålls varmluft vid 2 utblås som håller minst 35 grader vid uppnådd arbetstemperatur.

Kontentan av det hela är att den här lösningen ger minst 30% off (på totalen) i energiförbrukning, i jämförelse med konventionellt kamnineldande.

Jag kan därmed konstatera att anläggningen i sin helhet fungerar till min belåtenhet.

Även jag har experimenterat med att sänka alternativt stänga av den andra värmen vid vedeldning. Något som jag ganska snabbt förkastade eftersom det i princip blev ett nollsummespel. Allt detta vet jag redan och behöver därför inte pröva sådana stolleprov på nytt. För ett stolleprov av giganstiska mått anser jag det trots allt vara om jag skulle få för mig att strypa den normala värmetillförseln i sin helhet på övervåningen och därmed låta källarvåningen värma upp bostadsutrymmet. Ja, så mycket pengar har i vart fall inte jag, så jag kan slösa med energi på det viset.
 
Gynteri: Vad menar du blir skillnaden på den "kalla" övervåningen gentemot en vanlig kall vind?
På vilket sätt kan det bli sämre? Övervåningen (om den är någorlunda normalt isolerad) borde snarare fungera som en isolerad "varmvind" jämfört med en helt oisolerad vind. Att det finns isolering i mellanbjälklager förutsätter i vilket fall jag.:confused:
 
Gynteri
elpaco skrev:
Imponerande förbättring. Har du bilder att lägga upp? Om man tänker i förväg är väl annars vattenmantlat lösningen? Typ som diskuteras här: [länk]
OK bilder kommer. Vattenmantlad kamin är säkerligen bra, men en relativt skaplig investering. Nu hade jag överblivna grejer från tidigare genomförda energibesparingar, och då gick det bara loss på någon tusenlapp i material + eget arbete (ett dagsverke för vattensystemet och 2 dagsverken för luftsystemet).
 
Gynteri
100_0802.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på begäran. Lite yta återstår att fixa till. Inte så mycket att orda om egentligen. Radiatorerna syns inte på bild och är lika diskreta i verkligheten.

100_0805.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här skymtar termostaten fram.

100_0804.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pumpen, UKVen skymtar till vänster
 
  • Gilla
matsa79 och 1 till
  • Laddar…
Gynteri
orparn skrev:
Gynteri: Vad menar du blir skillnaden på den "kalla" övervåningen gentemot en vanlig kall vind?
På vilket sätt kan det bli sämre? Övervåningen (om den är någorlunda normalt isolerad) borde snarare fungera som en isolerad "varmvind" jämfört med en helt oisolerad vind. Att det finns isolering i mellanbjälklager förutsätter i vilket fall jag.:confused:
Jag försöker undvika polemik i ärendet. Ehuru, som svar på din fråga om skillnaden mellan kallvind, varmvind och "kall" övervåning: Ja, även jag har kall vind. Men jag har också en vindslucka, vilken i normalfallet hålls stängd såväl vinter- som sommartid. Och hade jag en hel övervåning till övers så skulle jag antingen hålla samma temperatur där som i övriga huset. Eller tömma värmesystemet för den delen och snickra ihop en övervåningslucka som hålls stängd under eldningssäsongen.

Har du lite experimentlusta? I så fall tar du fram en 5-liters kastrull med 20 cm bottendia och fyller den med kallt vatten. Var noga med uppmätningen. Sedan kokar du upp vattnet under tidtagning på kokplattan som är 18 cm (ungefär 1600 W). Notera tiden! Repetera åtgärden på lilla snabbplattan (15 cm, 1200 W). Jämför tiderna. Eller alternativt mät förbrukningen vid källan och jämför.

När du är färdig så kan du ju tala om vad du kommit fram till.
 
Jag kan tänka ut utan att prova att det går fortare att värma vatten på en platta med högre effekt.
Än sen?
 
  • Gilla
orparn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.