T
Åka på semester, löjligt:p Senast jag var på "semester" var 1998 på Magaluf (Mallorca)(y) Betalade inget för resan ens, vann två biljetter i en radiotävling på Rix FM:cool:
 
IngMatt
AndersS skrev:
Inte behöver man välja "all inclusive" om det är resebranschens begrepp du avser. Man väljer bara boende med städning och sen väljer man den restaurang/taverna man känner för, det är ju det vanligaste man kan hitta.
Vi åker runt i grekiska ö-världen och gör det vi känner för, på kvällarna äter vi alltid ute men på dagarna kan vi köpa lite diverse gott i affären och dela över en flaska vin eller tillsammans med en Amstel.
"All inclusive" är för mig en risk där man inte får välja själv vad man önskar.
AI på en svensk resort är den buffe hon vill ha. I somras köpte vi kuponger till hotellets internationella buffe, den dög inte till dom.
 
IngMatt skrev:
Barn?
Nej. Inga barn. Han är vuxen och har flugit ur boet.
 
De två senaste åren har jag och hustun satt oss för att boka charterresa men det har räckt med en halvtimmes tittande på photoshoppade bilder av livslösa hotell och fuskturkosa pooler för att tappat charterlusten helt. Så det har blivit Gotland istället.

Våra barn är små har knappast något utbyte av långresor, de tycker nog att det är lika kul att hälsa på farmor/farfar/mormor/morfar. Så de senaste åren har vi hållit oss i Sverige och mest åkt runt i landet och hälsat på vänner och bekanta och det är ingen förlust jämfört med charter - den svenska sommaren är ofta trivsam och behaglig, och vintern är vikt för skidåkning. Det är mest på höst och vår som det lockar med värme.
 
Mina två senaste semestrar under sommaren hette garage och tillbyggnad. Har dock en sommarstuga i Blekinge men åker man dit så tar man verktygen med sig.
 
C
Gillar inte flygresorna,lär mig aldrig trots att jag de sista åren I jobbet flög 50 ggr.år.

Skulle aldrig åka på semester 1-2 veckor till solen för jag gillar inte resandet.

Som tur är,är jag numera pancho,åker ned till värmen på vintern kommer hem nån gång under våren.

Passar mig bra 2 flygresor/år.
 
  • Gilla
Herc och 1 till
  • Laddar…
carra skrev:
Som tur är,är jag numera pancho,åker ned till värmen på vintern kommer hem nån gång under våren.

Passar mig bra 2 flygresor/år.
Låter härligt !
Vart åker du på vintrarna ??
 
Fasen vilka lyxmänniskor här är! :)

Själv har jag inte varit på semester sedan -09. Tre veckor i Thailand.

Å andra sidan brukar jag lyxa till det lite när jag åker på tjänsteresor, dessutom jobbar jag inte särskilt mycket.
 
Jag håller med, har inte vart iväg på nån semester sedan 2007 och det var en veckas husvagn i västervik. Visserligen har husprojekt, tillökning i familjen och annat tagit mycket tid med ekonomin hjälper till att hålla resandet till ett absolut minimum.
Jag antar att vi inte är ensamma om att ha bara en inkomst i hushållet och att de andra bara inte postat i tråden om sina ickesemestrar. :)
 
C
Tenerife Los Cristianos 100 m till stranden 7:e IMG_0693.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
våningen strålande utsikt
 
Drömhus2012 skrev:
Jag håller med, har inte vart iväg på nån semester sedan 2007 och det var en veckas husvagn i västervik. Visserligen har husprojekt, tillökning i familjen och annat tagit mycket tid med ekonomin hjälper till att hålla resandet till ett absolut minimum.
Jag antar att vi inte är ensamma om att ha bara en inkomst i hushållet och att de andra bara inte postat i tråden om sina ickesemestrar. :)
Det är nog ganska vanligt med en inkomst. Nu vill inte jag nämna några siffror, men vi har tre inkomster. Sambon jobbar dag. Jag jobbar skift och har egen firma på sidan om. Barnet utfluget och inga skulder på huset, men lån på sommarstugan. Sambon och jag har inte fyllt 50 än. Planen nu är att pensionera oss innan 60. Sälja huset och flytta till fjällvärlden, Idre, Åre, Tärnaby eller Sälen ligger bra till eftersom vi båda är fanatiska skidåkare både på längden och utför. Behålla sommarstugan som ligger i Stockholms skärgård både för nyttjande och som ekonomisk säkerhet. Möjligtvis driva firman vidare om det går bra.
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Det låter som en bra plan. Är man skuldfri så öppnar sig en del möjligheter till lite guldkant på tillvaron.

Själv skulle jag vilja flytta permanent till Schweiz, Canada eller Nya Zeeland när avkomman är tillräckligt gammal för att klara sig själv.
 
Jo det kändes som en bra plan att betala av huset och lägga resten som blev kvar av ett arv som en del i sommarstugan. Stugan är inte stor men ligger bra till med tillhörande båtplats. Den är ej vinterbonad och i behov av renovering.
Canada eller Schweiz vore en höjdare.
 
Kanada ser ut som USA och fungerar som Sverige.. :thumbdown:

Schweiz däremot..
 
IngMatt skrev:
Inget skolbarn då va och vart?
Nej, hon är 20 månader. Så billigt att ha med henne än så länge. Madeira blev det! Billigt just nu när svenskarna vallfärdar till Kanarieöarna. De paniksäljer resorna billigt nu. Madeira åker jag gärna fler gånger till. Lugnare och renare än Medelhavsländerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.