"Bara frun gnäller lite". Tolkar ditt inlägg som om du själv gnäller lite också, så om ingen är nöjd och ni åker bara för att fruns chefer gör det så behöver ni nog tänka om.

Men frågan om vi åker, Jo vi åker, till mina föräldrar för jordgubbsplockning, till hennes föräldrars sommarstuga, till solen om vi har råd, på skidsemester om det går att planera. Den ende som gnäller är 2-åringen över långa bilresor. Ser själv resande som något som är lätt att sluta med om ekonomin säger stopp, betydligt svårare att sluta med avbetalningarna på huset eller bilen.
 
IngMatt
bra-byggare skrev:
Problemet med barn i skolåldern gör att ska vi komma iväg måste det bli på skolloven, men då är det så mycket dyrare än annars och man får inget extra för pengarna att vi helst låter bli (man kan kalla mig snål om man vill).

Men det som ställer till det kan vara just:


Det går nästan alltid hitta någon i omgivningen som åker på semesterresor mest hela tiden. Någon annan byter bil vartannat år. Någon lyxrenoverar köket eller renoverar mest hela tiden, och så finns det den som har dyra fina båtar och "lever" i skärgården, vissa har sommarställe vid vattnet, någon har hus i Thailand, osv, osv..

Om man jämför sig med *summan* av alla andra i ens omgivning och ska åka på många semesterresor, äga ny bil, skärgårdsställe, bra båt, hus i Thailand och renovera hela huset ja då blir det både dyrt och jobbigt.

Skulle man hoppa på alla sammanlagda idéer alla på detta forum pysslar med och köpa alla verktyg och maskiner som forummedlemmarna tillsammans köper skulle man vara utfattig, ha trångt om plats och leva en väldigt stressig tillvaro, om än med mycket roliga projekt och häftiga maskiner omkring sig [bild]

Jag tror att det ofta handlar om de egna prioriteringarna, att fundera på vad man själv vill och försöka att inte påverkas så mycket av vad "alla andra" gör.
Status är en sak jag kommit över själv så jag åker gammelbil och frun har en som har rätt mått. Men jag tror att alla har ett resesug att mätta så jag redan rest en massa men inte hon som betalar 3/4 av våra resor. Så jag får jämföra besvär med kostnader och utbyte, ifall det är värt 6000 per dag i solen som ändå kommer hit gratis. Att bara tvingas resa när barnen har ledigt är retligt för kassan, 40.000 för en vecka på Canarias en vinter är att ta i. Men vad säger barnen?
 
Redigerat:
Vi har det inte så fett, men vi unnar oss gärna semester.

Senaste resan köpte vi för 6400:-. Två vuxna, ett barn. Frukost, fyrstjärnigt hotell, transfer, mat på planet och flyg.

Fickpengarna fixade vi genom att ha loppisbord några dagar innan.

Men då bokade vi resan en månad innan, och jag tittade priser flera gånger om dagen i flera veckor innan vi slog till.
 
Redigerat:
Lite trevligt måste man ju unna sig, annars blir det ju tillslut bara pest att vara hemma och fixa jämt och ständigt.
Iaf en längre utlandsresa per år kör vi på.
Sen reser jag mycket i tjänsten och brukar byta div ersättning mot några dagar ledigt som företaget bjuder på, helt OK med några dagars shopping i Shanghai osv.

Nu på torsdag bär det av till Kina, är där 1 vecka, sen åker jag med några kinesiska vänner en vecka till Thailand, sen tillbaka till Kina och 4 veckors jobb, företaget står för uppehället och de 2 första veckorna ledigt har jag förhandlat mig till då detta är tredje resan på 6 månader nu.
Kostnaden för min del blir nog runt 15000kr sen står företaget för resten.
 
Aldrig resa på sommaren. Utom till sommarstugan. Däremot så lägger vi så gott som alltid två veckor i fjällen. Vecka 6 så bär det av till Sälen och påskveckan till Idre.
 
IngMatt
Anders_Nilsson skrev:
1) Du och din fru är rika eftersom ni har två inkomster. Allt beror på vilka resurser man har. Själv hade jag inte lagt 100000 om året på semestrar men har man ett överskott på pangar så varför inte. Men kanske ni hade mått lika bra av bara en semester?

2) Man kan ta semester utan att resa till exotiska platser som Gotland. Går att bila runt Sverige, åka upp till Norge (om man tar med sig all mat)

3) Går det inte att förhandla om skolloven? Vill minnas att man på vissa platser sprider ut loven ett par veckor. Eller under sommaren när barnen är lediga tre månader kanske du och frugan kan flytta semestern?

4) För oss fattiga människor finns det billigare alternativ. Hitta sistaminutenbiljetter och boka själv hotell. Eller acceptera att åka til ett okonventionellt resmål som t ex Albanien eller Nigeria bara du hittar billiga biljetter. Börja med att hitta något billigt och anpassa dig därefter. De flesta resmål har en historia som är intressant om man läser in sig.

5) Finns billiga biljetter till konventionella resmål som t ex Kina och USA även på intressanta tider. Väl på plats kan man kapa mycket kostnader genom att boka lhotell på lite mindre bra lägen och äta på Mconalds. Och använda kollektivtrafik.

Jag och frugan åkte runt i Kina i juni för 20 papp inkl allting, även flyg. Ok, då talar hon språket och förbokade alla tågbiljetter en månad i förväg men vi såg oerhört mycket, gick ut och åt och shoppade.
1) Jaså är man rik då, nej jag blev det innan så smått, sedan hade hon låga inkomster och jag höga, nu är det tvärtom. Men hon lägger ut 15-20% av inkomsterna på resor för att hon måste komma bort ett tag bara säger hon. Jag tycker det är skönast hemma med stor altan där man kan sola naken nästan varje dag men bara jag vågar.
2) Dom vill ha sol bad och lek, då gäller Spanien. Gotland i Juli fungerade också men var blåsigt. Åka runt här gjorde jag med mina päron, det blev även Åland, Norge och Köpenhamn.
3) Nej det är bara Sportloven som ev. sprids ut. Vi tar semester precis när vi vill så det blir påsk, juni och juli där det är lagom varmt och regnfritt. Som ensam kunde jag vara hemma i åratal och sedan borta i 5 månader.
4) Hon vill ha All inclusive för att slippa laga mat och städa, då är det begränsat urval.
5) Vi gillar inte långa flygtider och betalar numera Klimatkompensation för resandet.
 
IngMatt
MathiasS skrev:
Ja det där är lite jobbigt men det känns väldigt bra när dom står där i hyllan redo för nästa projekt!

För egen del skulle jag gärna skippa semestrandet helt. Jag trivs bäst när jag får stöka runt här hemma med diverse projekt. Badande gör man bäst hemma nuförtiden eftersom det nästan överallt är kallare i vattnet än i poolen här hemma. Folkpools poolreklam är oerhört träffsäker. Tyvärr delar inte resten av familjen min syn på semesternirvana så ibland tvingas jag iväg på någon charter.

Vad andra gör tror jag man ska försöka skita i. Jag fick en gång lära mig att framgång ska mätas i förmågan att uppnå egna uppsatta mål, inte i en jämförelse med andra. Klokt.
Tyvärr nöjer sig inte frun med att sola sig i våra framgångar, hon vill löga sig i bikini. Det sista du skrev är jag nöjd med numera, annars kan jag resa ut för att titta på hus till salu och bor gärna i värmen över vintern om möjligt.
 
IngMatt
bra-byggare skrev:
Samma här, och det är banne mig inte billigt det heller...
Ja det är fan vad dyrt det blivit sedan man kunde åka med Spies och andra för 199:- en vecka.
 
IngMatt
DjAlbert skrev:
Semester är betald sammanhängande ledighet från jobbet. Ska det sen åkas nånstans åks det inte på semester utan det åks bort under semestern. Men nej, jag brukar inte "åka på semsester" Är jag ledig flera veckor under sommarn vill jag göra mest ingenting o vila upp mig. Kanske pysslar om nått litet hemmavid men de större ingreppen gör kag kvällat o storhelger så att jag just får ha semester på semestern. Och ska vi promt åka nånstans blir det högst 4 max 5 timmars bilresa bort annars blir jag alldeles för otålig o de blir bara dynga av besöket vid målet. Nej, har jag semester vill jag va hemma, ta det lungt,dricka pilsner o titta på alla som går till sitt andra jobb samma dag som dom går på semestern ;)
Gotland var kanon, under en timma till färjan, sedan slappa på den och 10 minuter till Kneipp-byn som var ett klart barnställe. Bästa vi haft som kostade 20.000 en vecka för 5 i stor villavagn inkl. färjan och allt utom mat och städning.
 
IngMatt
Mellanbarn skrev:
"Bara frun gnäller lite". Tolkar ditt inlägg som om du själv gnäller lite också, så om ingen är nöjd och ni åker bara för att fruns chefer gör det så behöver ni nog tänka om.

Men frågan om vi åker, Jo vi åker, till mina föräldrar för jordgubbsplockning, till hennes föräldrars sommarstuga, till solen om vi har råd, på skidsemester om det går att planera. Den ende som gnäller är 2-åringen över långa bilresor. Ser själv resande som något som är lätt att sluta med om ekonomin säger stopp, betydligt svårare att sluta med avbetalningarna på huset eller bilen.
Vi gnäller båda 2 om olika saker men jag får ta åt mig som surfar in resorna, hon litar på mig och betalar det mesta. Jag hatar ofta om själva resandet, hon gnällde sist om inneklimatet, dålig mat och varmt i gymmet.
 
IngMatt
Flöjten5 skrev:
Vi har det inte så fett, men vi unnar oss gärna semester.

Senaste resan köpte vi för 6400:-. Två vuxna, ett barn. Frukost, fyrstjärnigt hotell, transfer, mat på planet och flyg.

Fickpengarna fixade vi genom att ha loppisbord några dagar innan.

Men då bokade vi resan en månad innan, och jag tittade priser flera gånger om dagen i flera veckor innan vi slog till.
Inget skolbarn då va och vart?
 
IngMatt
Pumba skrev:
Lite trevligt måste man ju unna sig, annars blir det ju tillslut bara pest att vara hemma och fixa jämt och ständigt.
Iaf en längre utlandsresa per år kör vi på.
Sen reser jag mycket i tjänsten och brukar byta div ersättning mot några dagar ledigt som företaget bjuder på, helt OK med några dagars shopping i Shanghai osv.

Nu på torsdag bär det av till Kina, är där 1 vecka, sen åker jag med några kinesiska vänner en vecka till Thailand, sen tillbaka till Kina och 4 veckors jobb, företaget står för uppehället och de 2 första veckorna ledigt har jag förhandlat mig till då detta är tredje resan på 6 månader nu.
Kostnaden för min del blir nog runt 15000kr sen står företaget för resten.
En borde räcka, sedan brukar hon åka på kursresor ibland alldeles ensam.
 
IngMatt
Totem skrev:
Aldrig resa på sommaren. Utom till sommarstugan. Däremot så lägger vi så gott som alltid två veckor i fjällen. Vecka 6 så bär det av till Sälen och påskveckan till Idre.
Barn?
 
IngMatt skrev:
1)
4) Hon vill ha All inclusive för att slippa laga mat och städa, då är det begränsat urval.
Inte behöver man välja "all inclusive" om det är resebranschens begrepp du avser. Man väljer bara boende med städning och sen väljer man den restaurang/taverna man känner för, det är ju det vanligaste man kan hitta.
Vi åker runt i grekiska ö-världen och gör det vi känner för, på kvällarna äter vi alltid ute men på dagarna kan vi köpa lite diverse gott i affären och dela över en flaska vin eller tillsammans med en Amstel.
"All inclusive" är för mig en risk där man inte får välja själv vad man önskar.
 
Här i Norrland åker vi inte på semester, Vi åker scooter.
 
  • Gilla
namor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.