SBH skrev:
så du skulle inte vilja ha tips på ett billigare och bättre alternativ?
Är ditt alternativ bättre och billigare om TS får allt sitt material gratis?
På vad sätt?

Kan du inte berätta på vad sätt det är bättre och billigare, bara rakt av, istället för att tjafsa och ifrågasätta TS? Har du ett bättre förslag så kom med det och låt TS själv bestämma om han vill dra nytta av det eller inte! Dessutom får alla vi andra då också ta del av det oavsett om TS vill eller inte!
 
Rejälast tycker jag det känns om man skruvar ihop väggen liggande och sätter 2st t.ex. 5x100 skruvar genom syll och hammarband in i varje regel, då skulle inte jag komplettera med skråskruvning.

Vill man däremot ha en flexibel lösning där man kan flytta reglar när väggen står på plats hade jag endast skråskruvat (även här 2st 5x100mm uppe och 2st nere). Men jag tycker det är svårt att skråskruva så att det känns bra (lite för oexakt för min smak). Dessutom brukar regeln flytta sig från tänkt position och jag måste först sätta en stoppskruv på motsatt sida innan jag börjar skruva.

Om det inte var någon större vägg så det kostnadsmässigt skenade iväg hade jag nog även kunnat tänka mig vinklar och ankarskruv för maximal flexibilitet och exakthet.

Sen tycker jag det är helt ok att komma med förslag på andra angreppssätt och för en själv är det bra om man kan bedöma och tillämpa eller förkasta förslagen (även om det är lätt att ha skygglappar och svårt att tänka om när man äntligen bestämt sig).

Annars blir det lätt "Vet du vad det är för skillnad på TGV och en Fransk ingenjör från Polytechnique? - TGV stannar när det spårar ut"

Ps1. Personligen gillar jag inte att spika då jag har svårt att träffa, borde ha hörselskydd och det blir fula märken i trät. Ds.

Ps2. För att störa ordningen mer, finns metallexpander till 3 gipsskivor?
 
Redigerat:
Förstår om man blir sur om någon vill spela duktig "jag vet allt" men nu tog sig folk tid och försökte hjälpa honom och även gav tips på bättre lösningar! Hade jag själv ställt en fråga om något, och någon skriver en bättre lösning på problemet. Då skulle jag bara vara tacksam för man kan ju inte veta allt själv!
 
  • Gilla
jeppeknaster och 1 till
  • Laddar…
Har faktiskt aldrig sätt metallexpander till 3 lager gips! tror faktiskt inte de finns? Har inte sätt det på de byggvaruhusen jag har varit på.
 
Att skråskruva stående reglar till exakt position är inga problem. Man sågar bara till en mall med exakt mått mellan reglarna, lägger mellan förra och nästa regel och skruvar på fria sidan. Så har jag gjort nyligen när jag satt ett 100tal reglar där regelverket byggdes stående. Funkade super och alla reglar hamnade perfekt. Så det är en smal sak :)
 
  • Gilla
Hus&Kärlek och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
@studion
Du tänker alltså sätta syll och hammarband med stående reglar mellan och avsluta med att skruva gipsskivor på detta?

Då räcker det med att bara hålla ihop det tillräckligt fram till att första gipsskivan är på plats, så jag håller med daugaard därvidlag.

Jag skulle köpa billiga långa spånskiveskruv från biltema/byggmax/jula etc
Långa (>50mm) och smala (3,9 mm) är att föredra för att inte spräcka virket för lätt i ändarna.
Av de alternativ jag listat ovan skulle jag helst valt biltemas 75mm.

Sen fyra st i varje regel en från var sida både uppe och nere, så regeln inte vrider sig och har sig. Och visst kan det klara sig med två skruv ibland också. ;)

När du sen skruvat gipsskivan spelar den skråskruvade infästningen ingen roll längre.

Innerväggar jag reglat här i huset jag byggt har jag i huvudsak reglat upp precis så, och med biltemas 75mm skruv. Skruvens kvalla är ju dessutom av nästan noll betydelse här, så länge spetsen är tillräckligt vass för att börja borra trots 45° vinkel mot underlaget.


Och bry dig inte om de som vill styra dig att göra på annat vis, det är helt OK sätt du själv vill göra på. :)



Men visst, ligger väggen ner vid sammanfogningen då är det också ett alternativ att spika/skruva genom hammarband/syll in i ändträet isf skråspikning/skruvning.
Det är helt valfritt, själv skulle jag spika genom syll in i ändträt för att det går snabbast och är billigast, men det är inget fel att göra på det andra viset heller.
 
Redigerat:
  • Gilla
Totem
  • Laddar…
thomasx skrev:
Att skråskruva stående reglar till exakt position är inga problem. Man sågar bara till en mall med exakt mått mellan reglarna, lägger mellan förra och nästa regel och skruvar på fria sidan. Så har jag gjort nyligen när jag satt ett 100tal reglar där regelverket byggdes stående. Funkade super och alla reglar hamnade perfekt. Så det är en smal sak :)
Jo så gör man om man monterar där man inte kan dra från ovan/undersidan, men som TS bygga väggstommar liggande för att sedan resa dem då tillför inte skråskruvande något utan gör det bara krångligare.
Men TS köpte inte det rådet.
 
  • Gilla
xyle
  • Laddar…
Studion skrev:
Tack för ett konkret svar.
Alltså en skruv från varje håll, eller vad innebär korsning? Skruvas det i mitten eller mot kanten på regeln?
Att du skruvar en skruv från vänster sida av regeln och en från andra sidan, se till så de inte krockar så en i varje sida. Detta gör du på varje stående regel som ska sättas ihop med syll/hammarband. D.v.s. 4 skruv per stående regel.

Dock förstår jag inte varför du envisas med att skråa du inte verkar vara insatt i hur det fungerar samt att det är mycket enklare att skruva genom syll och hammarband om du bygger väggen liggandes. Din attityd uppskattas inte och passar inte in på byggahus.
 
Mikael_L
xyle skrev:
Har faktiskt aldrig sätt metallexpander till 3 lager gips! tror faktiskt inte de finns? Har inte sätt det på de byggvaruhusen jag har varit på.
Det finns för 3-lagers gips, ja.

Jag har ett paket (eller kanske två), ty jag var fixarkille ett tag på en förskola och någon tidigare fixare hade köpt flera paket med gipsexpanders för 3-lagers gips, givetvis helt oanvändbara där, så jag snodde ett paket med tanken på att det kanske någon gång i livet kan vara bra att ha. :)
 
Jaha där ser man:) kan vara bra och veta om någon gång stöter på tre lager gips!
 
Jag håller med TS, även om man kanske inte måste gå i taket direkt.
Jag har själv ställt en massa frågor här som fått likande svar. När det händer gång på gång blir man lite trött.
Man kanske har bestämt sig för något, med bakgrund av 10 olika saker som man inte orkar/kan/vill redogöra för i frågan på forumet. Då vill man inte ha 20 olika ifrågasättanden, utan ett svar på frågan.

Jag har tex frågat något om laminatgolv i samband med att jag ska köpa laminat. Då får man frågan "varför ska du köpa laminat" "parkett är snyggare". Jo men nu har jag hund och vill lägga laminat istället. "Lägg klinker, det är snyggare". Jo fast nu tycker JAG att laminat är snyggare.....

Frågade tidigare om en tryckluftsdriven mutterdragare jag precis köpt. Får då ett svar "köp en elektrisk istället". Jo, fast nu har jag ju köpt en tryckluftsdriven......

Jag förstår att man ibland måste ifrågasätta och det är bra om man själv har en annan lösning som man tror är bättre. Men då kanske man även ska besvara grundfrågan också.

Tex så kan man svara:
Om du vill skråskruva så gör du så här.........
Men jag förslår att spikar i stället för då får du följande fördelar......

Jag personligen skulle uppskatta ett sånt svar bättre.
 
  • Gilla
VMTK och 1 till
  • Laddar…
AndersS skrev:
Jo så gör man om man monterar där man inte kan dra från ovan/undersidan, men som TS bygga väggstommar liggande för att sedan resa dem då tillför inte skråskruvande något utan gör det bara krångligare.
Men TS köpte inte det rådet.
Självklart, det behöver du inte förklara för mig ;)

Men nu gav jag detta tips till de som ska skråskruva, av vilken anledning och i vilken position det än vara månde, och det var just skråskruvning TS omfrågade :)
 
SBH skrev:
[länk]
fast med skruv då, ibland kan det behövas någon till. bara så att regeln ej vrider sig
Jag tycker det blir för lite regeln kan vrida sig. Rekommenderar två från ena sidan en på mitten av andra. Sedan om det är spik eller skruv är egalt men skruv är bekvämt.
 
Jag föredrar att sätta regel i tak och golv först och sedan skråskruva.
I min värld går det fortare och är en stabilare och bättre konstruktion då reglar kommer dikt an.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.