Tjena!

Jag ska skråskruva ihop ett gäng väggar med 45x95-reglar.
Hur många skruv behöver jag per regel och hur långa?
Räcker skråskruvningen eller ska jag komplettera med t.ex. skruv genom hammarband eller syll in i reglarna? Väggarna byggs på golvet och reses klara, sen på med tre lager gips..
 
S
spika istället blir billigare.
går även ha botten och toppreglar i plåt, då skruvar du rakt
 
Tre lager gips, varför?
 
Tack men jag ska skruva och allt ska vara träreglar. Svara gärna på mina frågor istället.
 
huggan skrev:
Tre lager gips, varför?
Ljudisolering.
 
S
sen varför skråskruva när dom ligger ner? bara sätta skruv rakt upp och ner
 
  • Gilla
Alko och 3 till
  • Laddar…
SBH skrev:
sen varför skråskruva när dom ligger ner? bara sätta skruv rakt upp och ner
Seriöst mannen. Jag ställer konkreta frågor. Kan du svara, så gör det. Annars kan du kanske bara undvika tråden och låta någon annan svara på mina frågor? Tack på förhand.
 
spik lr skruv rätt genom hammarband och syll in i ändträt, spik ca:100mm om jag skruvat så hade jag kört på lika långa skruv. om väggen spikas liggandes så behövs det normalt inte skråas. skivorna binder samman reglarna!
 
S
försöker bara göra det enkelt för dig.
skall du skriva samma till daugard?
 
OM jag vill skråskruva 45x95-reglar, hur många skruv ska jag då använda per regel och hur långa bör de vara? Ponera att skråskruvning är enda möjliga alternativet och mitt liv hänger på att jag får reda på svaret. Inga andra alternativ finns och all spik är dessutom slut. Tack på förhand.
 
  • Gilla
  • Haha
VeroJohn och 3 till
  • Laddar…
S
jäkligt löjligt.
 
  • Gilla
HeyJon och 3 till
  • Laddar…
Studion skrev:
OM jag vill skråskruva 45x95-reglar, hur många skruv ska jag då använda per regel och hur långa bör de vara? Ponera att skråskruvning är enda möjliga alternativet och mitt liv hänger på att jag får reda på svaret. Inga andra alternativ finns och all spik är dessutom slut. Tack på förhand.
Så långa skruv som möjligt utan att dom sticker ut på andra sidan. Dvs 5-6x90-100.

I övrigt håller jag med bla SBH.

Två skruv/korsning
 
M
Jag har inget svar åt dig, bara en kommentar på trådens utveckling. Så jäkla vanligt här att man ställer en konkret fråga och själv blir ifrågasatt i någon sorts gubbig men-jag-vet-faktiskt-mer-än-dig-attityd. DET är jäkligt löjligt. Hur svårt kan det vara att svara på en fråga om man vet svaret???

Jag är väl inte helt oskyldig själv i det förflutna men har lärt mig mer och mer via att själv upplevt dessa reaktioner men nuförtiden startar jag knappt trådar alls. Just på grund av detta.

sly.gif
 
  • Gilla
Kronprinsen och 2 till
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Så långa skruv som möjligt utan att dom sticker ut på andra sidan. Dvs 5-6x90-100.

I övrigt håller jag med bla SBH.

Två skruv/korsning
Tack för ett konkret svar.
Alltså en skruv från varje håll, eller vad innebär korsning? Skruvas det i mitten eller mot kanten på regeln?
 
Varför måste du skråskruva? blir ju så mkt bättre att skruva igenom syllen/hammarbandet om det ändå ligger ner
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.