Sen är väl moderna helglasade dörrar alltid tillverkade i säkerhetsglas.
 
Modern myt vet jag inte, snarare en personlig tanke, att en del föräldrar känner så. Det har ju faktiskt skett sådana olyckor. Men man kan ju inte som det heter linda in sina barn i bubbelplast heller. Som jag skrev, själv skulle jag föredra helglasad dörr, men det kan vara olika. Man kan ha olika perspektiv, beroende på livssituation. Inget konstigt med det alls.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Ok att barnet någon gång kanske slår näsan i, det är väl inte farligare än allt annat de trillar in i på dagis. Sedan lär de sig. Men att glaset skulle gå sönder? Det har jag inte ens lagt en tanke på. Moderna fönster är mycket tåliga.
 
Gylleneknorren skrev:
...Där skulle jag kanske höra mig för om det går att byta till helt glasad dörr. -även om en del tycker det är bättre med täckd dörr när man har småbarn som kan springa in i glasdörren...det får man fundera över vilket som är bäst...
När jag köpte fönster och fönsterdörrar 2010 från Polen offererades dörrarna med glas i både övre och nedre "rutan". Då begärde jag ändring till täckt nederdel. Då blev det dyrare!
så det blev helglasat ändå, alltså med en nedre ruta och en övre i liv med fönstren.

Och enligt svenska byggregler skall fönster och dörrar ha säkerhetsglas upp till 600 mm (tror jag) över golv.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Hej igen :))!
Jag vet inte om vi egentligen önskar fönster som går hela vägen ner men från början var vi på väg att beställa ett Trivselhus (B027) och det hade fönsterpartier som gick hela vägen ner! Mkt snyggt men visa bitar talar ändå emot så som tex mkt insyn i huset. Blommor har jag inte tänkt på men det är också en poäng :))!
Balkong dörren vill jag också påstå är lite trist! Frågade faktiskt om den och alternativet blir isf att sälja den och köpa en ny. Vi får väl se hur vi gör när vi ser den på plats :)).
Och för den delen, jag kan lätt se våra barn springa in i en glasdörr så det tål tänkas på!!! Våra barn älskar just nu att stå och banka och slå saker mot våra fönster...😝
Så roligt att du tycker att huset verkar okej i övrigt!
Det är rätt så pirrigt just nu! Väntar besked om när bygget väntas stå färdigt och hoppas innerligt att allt kommer att flyta på som det ska!

Tack för att du delar med dig av dina reflektioner och tankar!
:) - hälsn C


Gylleneknorren skrev:
Du nämnde att ni även kanske önskat få fönster ända ner till marken. Ja det är fint. Samtidigt saknar jag möjligheten att ha normala blomkrukor; pelargon, krukväxter, som man annars har i ett fönster. De växter man kan ha på fönsterbrädan i golvfönster, de måste vara höga, annars ser det konstigt ut. Just vid en matplats tycker jag det är trevligt med ickegolvfönster, man behöver ju inte se stolsbenen utifrån heller. Däremot, jag ser på husmodell #11 att altandörren är täckt nertill, d.v.s det är inte en glasdörr. Där skulle jag kanske höra mig för om det går att byta till helt glasad dörr. -även om en del tycker det är bättre med täckd dörr när man har småbarn som kan springa in i glasdörren...det får man fundera över vilket som är bäst.

Sedan..man hittar alltid saker man skulle vilja förändra si eller så, både före och efter huset står färdigt. Men livet handlar om mycket annat också. Man blir lätt fartblind. Ni kommer säkert få ett jättebra hus. Ser så ut.
 
elpaco skrev:
Gyllenknorren. Låter som lite av en modern myt. Våra småbarn har då aldrig sprungit in i någon glasdörr. De är ju smartare än fåglar .. =P
Jag gjorde det när jag var liten, men ingenting gick sönder. Det handlar inte om intelligens utan syn, och jag liksom fåglarna såg inte att den genomskinliga glasskivan fanns där. ;)
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
elpaco skrev:
Ok att barnet någon gång kanske slår näsan i, det är väl inte farligare än allt annat de trillar in i på dagis. Sedan lär de sig. Men att glaset skulle gå sönder? Det har jag inte ens lagt en tanke på. Moderna fönster är mycket tåliga.
Glaset behöver nog inte gå sönder för att barnet kan göra sig nog så illa, eller?
 
ChristinaH skrev:
Glaset behöver nog inte gå sönder för att barnet kan göra sig nog så illa, eller?
Jag säger inte att det inte gör ont att slå näsan. Jag tycker att det är lite överdramatiserat. Jag tror att detta är ett (av många) onödigt överbeskydderi, som har grunden i ett feltänk. Det finns massor av fullglasrutor i samhället, kommunala byggnader, kiosker och var stans. Dessutom ramlar våra barn lite här och där, snubblar, stöter i och skrubbar armar och ben. En helt annan sak vore så klart om glaset riskerade att rasa, men det tror jag som sagt ingen behöver oroa sig för (då skulle ingen vilja ha det, oavsett småbarn hemma eller ej).

Därför tycker jag att OM de eventuellt en gång slår i näsan i dörren så tycker jag helt enkelt inte att det är så farligt att det skall hindra dig från att ha mycket snyggare altandörrar (om du nu gillar fullglas, jag gör det).

Vi skall värna om våra barn, men inte gå till överdrift.
 
  • Gilla
Dizzy84 och 1 till
  • Laddar…
klonk skrev:
Jag gjorde det när jag var liten, men ingenting gick sönder. Det handlar inte om intelligens utan syn, och jag liksom fåglarna såg inte att den genomskinliga glasskivan fanns där. ;)
Det är just precis intelligens det handlar om. En fågel kan flyga in i samma ruta 10 ggr i rad, och inte förstå varför den inte kommer igenom. En människa slår sig vanligtvis bara en gång, sedan lär man sig att en ram runt dörrhålet och glansigt i mitten betyder glas. Så jag menade givetvis inte att du var korkad som en fågel som liten, utan snarare är jag rätt övertygad om att du inte sprang in i den där glasrutan varje dag, flera gånger om dagen.

Men nu håller den här diskussionen på att spåra ur. Min andemening är ju att Christina inte behöver ta hänsyn till ett "barnfarlighetsperspektiv" med stora fönster. Oroa oss över barnen gör vi tillräckligt ändå.
 
Jag är inte speciellt oroad över fullglasrutor. Barn, och vuxna för den delen, slår sig då och då. Bankar in tårna i trösklar och stolsben, går in i glasväggar, klämmer sig i lådor och dörrar, skär sig med knivar, bränner sig på spisen och halkar då det är halt ute.

Jag passade på att fråga på BVC vad som på allvar var farligt för barn, och svaret var entydigt - kastruller på spisen med kokande vatten som de river ned.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Hm... Här hemma gör iaf våra barn om samma misstag flera gånger om vilket också resulterar i blödande munnar, bulor i huvudet etc... Men då kanske våra barn är mindre intelligenta (tvillingar på 1 år och fem månader) eller är de kanske just bara ett år och fem månader...???
Tycker inte att man behöver blanda in intelligens i sammanhanget överhuvudtaget. Tror snarare att det handlar om att barn inte alltid är så medvetna om sin omgivning när de tex är mitt uppe i sin lek! Precis som vuxna kan vara disträ, gå i sina egna tankar och också gå in i dörrar och annat :)).
Och då vi i mitt fall dessutom nu också har en bebis på tre veckor och jag således skulle behöva ögon i nacken så är omgivningen mkt viktig, en av de stora andledningarna till att vi nu flyttar från vårt gamla hus!
Med andra ord är det något vi diskuterar mkt här hemma dvs hur vi kan ordna en så bra och riskfri miljö som möjligt i vårt nya hus :)).
Vidare tycker jag inte heller att det är relevant att jämföra ens hemmiljö med den offentliga miljön, är du ute med dina barn måste du självklart ha 110 % uppsyn över barnen och koll på omgivande miljö men när du är hemma vill du kunna känna dig trygg och avslappnad i att barnen har det tryggt och bra!
Jag skulle också vilja påpeka att alla har vi olika situationer (tex vi har tre mkt små barn) som också kräver olika lösningar och tankesätt. Kanske bör man därav inte vara så definitiv i sina utlåtanden...
Håller dock med om att denna diskussion möjligen har gått över styr.
Vänligen C
 
Redigerat:
Mikael_L
elpaco skrev:
Gyllenknorren. Låter som lite av en modern myt. Våra småbarn har då aldrig sprungit in i någon glasdörr. De är ju smartare än fåglar .. =P
Min grabb kutade rakt in en stängd helglasad altandörr hos en bekant. :)

Det gick ganska bra, visst slog han sig lite, men inte värre än genomsnittet av alla andra olyckor som händer under barndomen.
Glaset i dörren höll.

Följer man byggnormer ska sådana här lågt placerade glas vara härdat glas eller ha skyddsfilm som säkrar att barn och andra inte ska kunna skära sig livshotande på långa vassa glasbitar.


edit:
Och för att gå OnTopic, så tror jag Villa vista har rätt, att det som har förändrats inte täcks av någon garanti, men det som inte påverkas av förändringen ska ha kvar garantin opåverkat.

Men det kan nog ändå bli diskussioner om vissa saker. Om ni t.ex. gör så stort ingrepp att ni tar ner nya bärande pelare för att hålla en nockbalk, och sen spricker tapeter uppe vid taken i andra rum så kan kanske husföretaget få medhåll om att förändringarna har förändrat laster i hela huset som därigenom orsakat smärre rörelser som gett upphov till sådana här skador.
Jag själv ser det inte som helt orealistiskt att det kan bli så.


Sen har andra skribenter gett många goda råd.
Jag tror som dom att takstolskonstruktionen i fråga inte är speciellt snygg att ha synlig, ja rentav väldig ful.
Så då hamnar det hela i ett väldigt omfattande och väldigt dyrt ingrepp, vilket också kan förklara husleverantörens ovilja att gå er till mötes på den förändringen.
 
Redigerat:
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Min grabb kutade rakt in en stängd helglasad altandörr hos en bekant. :)

Det gick ganska bra, visst slog han sig lite, men inte värre än genomsnittet av alla andra olyckor som händer under barndomen.
Glaset i dörren höll.

Följer man byggnormer ska sådana här lågt placerade glas vara härdat glas eller ha skyddsfilm som säkrar att barn och andra inte ska kunna skära sig livshotande på långa vassa glasbitar.


edit:
Och för att gå OnTopic, så tror jag Villa vista har rätt, att det som har förändrats inte täcks av någon garanti, men det som inte påverkas av förändringen ska ha kvar garantin opåverkat.

Men det kan nog ändå bli diskussioner om vissa saker. Om ni t.ex. gör så stort ingrepp att ni tar ner nya bärande pelare för att hålla en nockbalk, och sen spricker tapeter uppe vid taken i andra rum så kan kanske husföretaget få medhåll om att förändringarna har förändrat laster i hela huset som därigenom orsakat smärre rörelser som gett upphov till sådana här skador.
Jag själv ser det inte som helt orealistiskt att det kan bli så.


Sen har andra skribenter gett många goda råd.
Jag tror som dom att takstolskonstruktionen i fråga inte är speciellt snygg att ha synlig, ja rentav väldig ful.
Så då hamnar det hela i ett väldigt omfattande och väldigt dyrt ingrepp, vilket också kan förklara husleverantörens ovilja att gå er till mötes på den förändringen.
Hej och tack för ytterligare intressanta reflektioner!
Med andra ord ett mindre klokt ingrepp att göra både regelmässigt/juridiskt och estetiskt!
Hade inte alls tänkt på att ingreppet isf även kan tänkas påverka intilliggande miljö men det är ju ett starkt argument som också talar emot detta projekt!
Så så var det med det!

Tack för alla kloka råd, har nu tagit mitt förnuft till fånga ;-))!
/C
 
pelpet skrev:
Jag är inte speciellt oroad över fullglasrutor. Barn, och vuxna för den delen, slår sig då och då. Bankar in tårna i trösklar och stolsben, går in i glasväggar, klämmer sig i lådor och dörrar, skär sig med knivar, bränner sig på spisen och halkar då det är halt ute.

Jag passade på att fråga på BVC vad som på allvar var farligt för barn, och svaret var entydigt - kastruller på spisen med kokande vatten som de river ned.
Ja, precis! Barn slår sig hela tiden! Och då jag har full rulle med enbart omvårdnaden av våra barn vill jag helst minimera riskerna så att jag dessutom slipper torka blödande näsor, läppar och blåsa på blåmärkta tår...
Jag tror inte heller att risken är särskilt stor att de skadar sig allvarligt mot en glasruta :).
 
Mikael_L
ChristinaH skrev:
Hej och tack för ytterligare intressanta reflektioner!
Med andra ord ett mindre klokt ingrepp att göra både regelmässigt/juridiskt och estetiskt!
Hade inte alls tänkt på att ingreppet isf även kan tänkas påverka intilliggande miljö men det är ju ett starkt argument som också talar emot detta projekt!
Så så var det med det!

Tack för alla kloka råd, har nu tagit mitt förnuft till fånga ;-))!
/C
Ja det är ju tråkigt att göra avsteg från sina drömmar. Det känns dock som lite väl mycket jobb för att få en fin lösning på det ni önskar. Ganska dumt att inte helt enkelt göra rätt direkt när det väl byggs.

I det där huset, #11, tycker jag den självklara lösningen är att byta takstolarna över v-rummet mot saxtakstolar.
Fördelen blir även då att det blir mindre takvinkel där inne än ute, vilket håller ner nockhöjden inne så det inte blir löjligt högt och mest ger en känsla av kyrka.

I era kläder skulle jag faktiskt kämpa lite mer för att se om husleverantören faktiskt inte kan gå er till mötes och byta ut takstolarna i det partiet mot saxtakstolar.
En invändig taklutning på något mellan 15° och 30° tror jag skulle blir rätt bra.

Om dom kan byta till sådana takstolar och sätta glespanel och plast under och spruta vinden med lösull.
Och sen tar ni själva vid och sätter själva undertak och gör till anslutningen mot det övriga huset (den lilla lodräta biten mellan det höjda taket och de övriga 240cm-taken) så kanske dom kan vara med.
Men då vill dom antagligen besiktiga och överlämna huset med just dessa bitar ofärdiga, så det fortsatta arbetet går på er egen risk.
Elen är ju också ett litet problem.
Antagligen får deras elektriker helt enkelt lämna rören åtkomliga ovanför väggarna, så får ni anlita egen elektriker för det sista.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.