När jag tittade senast var det bara ett tomt rör :-/
Är det bara klart tills inflyttning så är jag nöjd.

/R
 
jag hade räknat med att behöva strula med parabol. detta är en rolig överraskning. Nu saknar jag bara fjärrvärme, men det kanske kommer om några år.

Ni som har kommit längre i processen. hur lång tid tar det att få nybyggnationskartan? Därefter hur lång tid tar kommunen på sig att godkänna bygglovet.

vet jag det så är det lätt att räkna på preliminär inflyttningsdatum.

fick idag veta att vi ska bo på fjallers väg 16. Vad jag kan se från tidigare inlägg har NI funderat på en överklagan. Är den inskickad? Om inte, kanske vi ska organisera oss, begära en lista med adress till alla köparna från kommunen och skicka ett brev till dem. (det kan inte handla om mer än 20 personer, i allafall på fjallers) Om alla skriver på har jag svårt att se kommunens motivering. Vad säger Ni.
 
Hejsan!
Nybyggnads kartan tar högst ett par dagar att få hemskickad, bygglov har jag hört tar mellan 6-8 veckor för kommunen att behandla.

Martin Andersson (Yrsas väg 8)
 
Roger, du har ett PM
 
PM läst och besvarat!

Gatunamn, vad sägs om:
Fjaller -> uppfarten
Yrsas -> infarten
Helgas -> nedfarten

Till det nya området bredvid finns ju
påfarten avfarten och tillfarten ledigt ;D

/Roger
 
AnnaRoger skrev:
PM läst och besvarat!

Gatunamn, vad sägs om:
Fjaller -> uppfarten
Yrsas -> infarten
Helgas -> nedfarten

Till det nya området bredvid finns ju
påfarten avfarten och tillfarten ledigt  ;D

/Roger
Ehhh... hallå där! >:( >:( Jag bor nog hellre på Yrsas väg 7 än på Infarten 7. Det låter ju precis som det där hemska köpcentrat i Landskrona! Helgas väg är det väl heller inget fel på??


 
martinan skrev:
... bygglov har jag hört tar mellan 6-8 veckor för kommunen att behandla...

Pratade med kommunen förra veckan. För närvarande har de en handläggningstid på minst 2 månader för byggloven. Lite dåligt eftersom tomten redan är betald...!
 
är lite besviken på Kommunen. Husföretaget som vi funderar på att bygga med hade skickat över ritningarna för feedback från stadsarkitekten Krister innan ett bygglov skickas in.

Surt hade han svarat att han inte tittar på handlingarna förrän ett formellt byggklovshandling skickas in. Vi har fått ändra taket då han på telefon hade sagt att han inte godkänner masardtak. nu har vi klarat takfoten på 3,5 meter, men knockhöjden ligger 0,5 meter högre än planbestämmelserna. Jag ville helst ha ett preliminärt godkännande innan jag skriver på kontraktet, då det annars starkt begränsar vår handlingsfrihet ifall vi inte får bygga just detta hus.

Överlag är mitt intryck att han verkar vara trött på alla nybyggare och deras frågor i Kävlinge kommun.
 
m1nn13 skrev:
Ehhh... hallå där!  >:( >:(  Jag bor nog hellre på Yrsas väg 7 än på Infarten 7. Det låter ju precis som det där hemska köpcentrat i Landskrona! Helgas väg är det väl heller inget fel på??
Helga och Yrsa är helt OK, mina förslag var mest humoristiskt menat. Men om vi på fjallers väg ska slippa detta hemska namn är det nog bäst att vi hittar på något gemensamt förslag...
 
Hej,
Jag undrar om någon kan tipsa om en kvalitetsansvarig som verkar bra. Vad ska man tänka på när man väljer kvalitetsansvarig?
 
två saker:

1. jag har kontaktat några forskarkollegor som är experter på vikingar. tänker kolla om de har ett annat namn istället för Fjäller från första vikingaspelet i Hög.
Vi bor ju trots allt mitt i ett fornminneområde som sträcker sig över tusen år tillbaka. (t.ex är åkern mittemot fornminnemärkt (R-märkt), vilket är bra då det inte kommer att bebyggas. Inväntar svar med spänning.

2. Hur högt upp från markytan bygger ni Era hus? 2dm över markytan eller mer? bör man ha 5 dm? vår hustillverkare har sagt att 6,5dm ingår. hur högt det sedan bli beror på tjockleken på matjorden.
vet ni hur tjock matjorden på era tomter var?
 
navgha skrev:
2. Hur högt upp från markytan bygger ni Era hus? 2dm över markytan eller mer? bör man ha 5 dm? vår hustillverkare har sagt att 6,5dm ingår. hur högt det sedan bli beror på tjockleken på matjorden.
vet ni hur tjock matjorden på era tomter var?
På vår tomt är marknivån 10.4 i ena änden och 10.2 i andra. Föreslagen sockelhöjd har vi till 10.6, d.v.s. 2dm skillnad som minst och 4dm skillnad som mest. Vi bygger med platta på mark.
 
Tack för svaret NR,

Jag skulle dock även behöva veta hur mycket ni fick gräva. detta avgör nämligen hur mycket jag måste betala för utfyllnaden. Kommer du ihåg tjockleken på matjorden?
 
Tjenare

Vi är ägare till tomt 32 där kommer det att stå ett 1-plans Myresjöhus till Midsommar.

Namnet Fjaller är ju en katastrof. >:(
Satt igår o surfade runt lite efter vikingar i Löddebyggden, men det finns inte så mycket.

www.vikingatider.se skriver om Harald Blåtand:

"Någon kilometer uppströms från VikingaTider ligger Borgeby slott. Ingen borg i Skandinavien har brukats och varit bebodd under längre tid än denna. Arkeologiska utgrävningar visar att här anlades en ringborg på 980-talet av Harald Blåtand"

Men Haralds väg......jag vet inte riktigt...kanske bättre än Fjallers väg.

Eller varför inte så enkelt som Vikingavägen...... :D

/Tobbe
 
navgha skrev:
Tack för svaret NR,

Jag skulle dock även behöva veta hur mycket ni fick gräva. detta avgör nämligen hur mycket jag måste betala för utfyllnaden. Kommer du ihåg tjockleken på matjorden?
Sorry, vi har inte börjat än... Kanske någon annan har svaret?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.