Hej på er!

Jag och sambon står i startgroparna att bygga ett nytt hus med Movehome. Vi kommer att bygga husmodeller nr 11 och hoppas att huset kommer att stå färdigt hösten - 14.
Då husets takhöjd är standard 2,40 m funderar vi på att öppna upp taket i husets vardagsrumsdel så att det får ett ryggåstak istället. Detta är inget som Movehome går med på att göra tyvärr och nu undrar vi om det är dumt att göra ett sådant ingrepp innan tvåårsbesiktningen är gjord.
Vidare, är det någon som kan uppskatta vad det skulle kosta att göra ert sådant ingrepp och hur lång tid det skulle ta? Rummet är 22,4 m2 meter stort.

Tacksam för era synpunkter kring detta!
Vänligen Christina
 
Inte går med på att göra? Får dom betalt vad är problemet? Vill dom inte ha er som kund? Har ni bestämt det huset till 100%?
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Skrivit kontrakt ännu?
Om ni inte har bråttom så tycker jag att det här är en tillräckligt stor begränsning för att man ska byta leverantör. Att man ska behöva bygga en vind som man sedan bygger om med en gång verkar vara en dyr och dålig lösning.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Tack för era svar!
Hela grejen med Movehome är att det mer eller mindre är ett färdigt koncept dvs mkt begränsat vad gäller ändringar och tillval varför det också är betydligt billigare att bygga än tex Trivselhus (samma koncern). Vi är för övrigt väldigt nöjda med huset som vi har valt och dess utformning. Det enda som har fått oss att tveka redan från början är just innertakhöjden.
Jag gick så långt att jag tom kontaktade huvudkontoret för att diskutera frågan men de sa bestämt nej!
Vi har precis lämnat in slutbeställningen och inväntar nu svar om när huset kommer att stå färdigt och som sagt i övrigt känns allt jätte bra. :))
Vidare var jag inte tydlig när jag beskrev huset tidigare, husets vardagsrumsdel är fristående och går ut som ett L från resten av huskroppen dvs har ingen ovanvåning som resten av huset har (1 1/2 plan). Usch är dålig på att beskriva, försökte kopiera bild på planritning men det gick ej.
Nåväl, att ändra leverantör är inte aktuellt eller önskvärt i nuläget!
 
Så är det att köpa "billigt" man får det inte som man vill ha det!
 
Ett alternativ kan ju vara sätta sätta in några takfönster. Det borde bli en betydligt billigare lösning.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Att öppna upp till nock kan man ju göra på flera sätt. Vill du få bort även underdelen av takstolarna, så får du riva hela taket. Då behövs en annan takonstruktion. Men kan du acceptera bjälkar och ev. fackverk i takstolarna synligt. Då är det väl en ganska enkel operation.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Kyleman skrev:
Så är det att köpa "billigt" man får det inte som man vill ha det!
Hm, ja allt är ju relativt... För vår del känns emellertid vårt kommande husbygge långt ifrån billigt!

Huvudsaken att produkten inte känns sämre eller att man får göra avkall på det som känns viktigt och angeläget! För vår del handlar det om konstruktion, kvalité och att det ska vara praktiskt gångbart för vår familj.
Dessa faktorer utgör huvudprioritet för vår del!
Vist, takhöjden är en sådan faktor som vi har fått göra avkall på och högre takhöjd skulle absolut gynna den upplevda kvalitén men om vi skulle kunna få till så att vardagsrumsdelen fick ryggåstak istället inbillar jag mig att det skulle kompensera en del!

Hm, hur som helst, kanske var jag otydlig tidigare men ingen av er herrar har kunnat svara på mina faktiska frågor...
Gör således ett nytt försök.

Det jag framförallt undrar över är om man gör ett ingrepp på innertaket innan tvåårsbesiktningen skulle det i sin tur leda till att garantin inte gäller?

Min andra fråga är om någon kan uppskatta tidsåtgången och priser på arbetet. Ytan är som sagt på 22,4 m2 och då kan vi ju inte heller nyttja ROT avdrag.

Återigen, mkt tacksam för svar!
 
hempularen skrev:
Att öppna upp till nock kan man ju göra på flera sätt. Vill du få bort även underdelen av takstolarna, så får du riva hela taket. Då behövs en annan takonstruktion. Men kan du acceptera bjälkar och ev. fackverk i takstolarna synligt. Då är det väl en ganska enkel operation.
Ah, tack för ditt svar!
Att bjälkarna syns behöver väl inte vara en nackdel rent estetiskt trots att de är nya, eller?
Men vad är fackverk för något?

Min tanke var nämligen också att det inte borde vara ett jätte stort ingrepp att göra och således kanske inte så jätte dyrt att genomföra.
Vi har nämligen gjort det i vårt gamla hus som vi för tillfället bor i men det är kanske en helt annan grej att göra det i ett nybyggt hus?
Movehomes argument för att inte göra det var nämligen att de då skulle vara tvungna att ta in en arkitekt som skulle rita om hela taket med takbjälkar och så och det kostar rimligtvis en del.
 
pelpet skrev:
Ett alternativ kan ju vara sätta sätta in några takfönster. Det borde bli en betydligt billigare lösning.
Då det är öppen planlösning i huset mellan kök och vardagsrum samt partier med flera och stora fönster är det inte ljusinsläppet som jag vill efter utan den upplevda rymden. Tror förvisso att just planlösningen kommer att bidra till just en känsla av rymd men kanske inte det där lilla extra som jag gärna vill få till :).
Men tack för din tanke!
 
Takfönster innebär att man bygger en nisch upp till fönstret så det ger mera rymd i rummet. Siktlinjen ut i himlen ökar också rymdkänslan.

Här är en bild från vårt badrum som har ett takfönster.

attachment.php?attachmentid=101044%u002526d=1388484949.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Takfönster innebär att man bygger en nisch upp till fönstret så det ger mera rymd i rummet. Siktlinjen ut i himlen ökar också rymdkänslan.

Här är en bild från vårt badrum som har ett takfönster.

[bild]
Mm, förstår vad du menar! Riktigt snyggt! Suddar ju ut gränserna så att känsla av rymd klart måste öka!
Kul med bild! När något vi ändå kanske bör överväga...
 
Har ni ställt frågan så här till MoveHome/Trivselhus: Finns det något sätt som ni accepterar som vi kan höja innertakshöjden på i just vardagsrumsdelen?

När ni sedan sätter upp gardiner så ser takhöjden högre ut om ni sätter gardinstången högre upp mot taket över fönstrena.

Att göra takfönster kräver ju ändå att ni s.a.s skalar bort det plana innertaket, för ni har ju en lutning på utbyggnaden med vard.rummet? 38 eller 45 grader kanske. Plana/lågt lutande tak kräver takfönster i bubbelvariant, tror det är fönster på tak med mindre än15 graders lutning.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
ChristinaH skrev:
Ah, tack för ditt svar!
Att bjälkarna syns behöver väl inte vara en nackdel rent estetiskt trots att de är nya, eller?
Men vad är fackverk för något?

Min tanke var nämligen också att det inte borde vara ett jättestort ingrepp att göra och således kanske inte så jättedyrt att genomföra.
Vi har nämligen gjort det i vårt gamla hus som vi för tillfället bor i men det är kanske en helt annan grej att göra det i ett nybyggt hus?
Movehomes argument för att inte göra det var nämligen att de då skulle vara tvungna att ta in en arkitekt som skulle rita om hela taket med takbjälkar och så och det kostar rimligtvis en del.
Jag tycker det låter galet att göra ett sådant ingrepp i ett nytt hus, av flera skäl.

Troligtvis har den här delen av ert (kommande) hus takstolar av flerfacksmodell som syns på översta bilden på denna sida (vi har ett Trivselhus med liknande del och vi har sådana takstolar där):
http://www.tass.se/Takstolar/Taksto...r/?PHPSESSID=162ada24adf946e1da2f8558ef4c8d17

För att få ett ryggåstak skulle de dock behöva vara av den modell som visas längst ner på sidan ovan. Som Hempularen skriver skulle ni behöva riva hela taket för att få till det.

Att ha dessa takstolar synliga tror jag inte ni blir nöjda med. Moderna takstolar är ju inte direkt snygga, i synnerhet inte de från en husfabrik. Obehandlat trä med en massa spikplåtar och nummer, namn och dylikt här och var. Jag ser det som helt otänkbart att ha dessa synliga.

Jag råder er att lägga ner detta projekt och istället glädjas åt att slippa värma upp de extra kubik som en högre takhöjd medför. Pengarna det skulle kosta att göra denna modifiering kommer säkert till annan nytta. :)
 
  • Gilla
ChristinaH och 1 till
  • Laddar…
Med bubbelvariant menar jag takfönsterkupol, se VELUX hemsida.

Jag tror som ginnfilt att ni kanske inte skall göra om takhöjden. Ha ljusa färger, ha som sagt gardiner högre upp,
Man kan skapa en känsla av rymd på andra sätt.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.