Jag antar att om man vill flytta huvudsäkringen så är det bara att ringa elnätsbolaget, det är inget man hemmapular. Särskilt då jag jag inte kan stänga av strömmen utan att öppna skåpet på gatan och släcka ner halva kvarteret. Men frågan är hur man gör det här snyggt, rent praktiskt.

Problemet i dagsläget är att skåpet för huvudsäkringarna är ivägen, jag fastnar då och då i handtaget då jag går förbi. Och så är det fult. Och sticker ut. Och jag har inte lust att ha barnen petandes i det heller, så jag har satt dit ett hänglås.

Det jag undrar är om man (alltså nätägaren) rent praktiskt kan öppna upp väggen, sätta en rotdosa där man skarvar ihop min servisledning med grannens, drar upp 4 x 6mm (som jag antar att det är) till en normkapsling ovanför en rosdosa där man sätter 4 vanliga 16A dvärgbrytare och en huvudströmbrytare innan man går vidare till elmätaren och elcentralen. Eller är de gamla metalllindande tjärkablarna för känsliga för att man ska hålla på och mecka med dem?

DSC_0008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inte mycket du kan göra på ett enkelt sätt där och den vidarekopplade servisen gör det inte bättre. I princip får du be en elfirma begära servisändring och helst då även flytt av mätarplatsen till tex fasadskåp. Men det kan ju vara en vettig ide inför framtida ändringar eller ombyggnader.

En liten iaktagelse utom frågan är att du i lådan har den förhatliga delbara plinten för PEN-ledaren den är aldrig bra och rekommendationen numera är att koppla förbi såna. I ditt fall ser ju allt fint ut där men det är alltid en potentiell risk.
 
Rotdosa tror jag inte funkar, behövs antagligen större dosa/kopplingsplint.

Huvudsäkringarna brukar alltid vara porslinstyp, tror till och med att det måste vara det.

När jag bytte mätarskåpet för något år sedan kontaktade jag en elektriker, elektrikern kom ut å tittade på jobbet, elektrikern kontaktade nätägaren, när jobbet skulle utföras kom både elektrikern och en från nätbolaget.
 
Det är inga problem att byta grejerna, och flytta dem.

Elnätsbolaget kommer till 99,9% be dej ta kontakt med en el-firma / elinstallatör.
Elnätsbolaget brukar ej göra denna typ av jobb.
Det där är inget man hempular med. så där har du 100% rätt.
De metallindade kablarna är papperisolerad oljekabel.

Kablarna kommar att bytas, då de är oljeimpregnerade därför är allt ihopgjutet.. för att det inte ska läcka olja.

alternativt kommer de två kablarna att skarvas någon annanstans där det ej syns, kanske i källaren om det finns källare, eller i marken utanför huset. en gjutskarv tar "stor" plats för just oljekablar. det är inget man sätter upp på eller i väggen. speciella skarvsatser behövs just för dessa kablar, annars börjar de läcka, sedan smäller det pga. isolationsförmågan försämras.
Det bästa är att byta de två kablarna om man ska röra dem. men det är inte alltid ekonomiskt försvarbart.

Enklast är att sedan byta mätartavlan mot en som innehåller mätar(huvud)säkringar.
Dvärgbrytare som mätarsäkringar får du troligtvis inte ha för elnätsägaren, de brukar ha bestämda regler hur mätarsäkingarna ska vara utförda.
Du får avvika från SS (svensk standard) men inte från de villkor som de som äger elnätet förordar.

Elinstallatören kommer att sköta all kontakt med elnätsägaren,

Usch du har en delbar PEN-plint i den gamla säkringslådan. det är inte bra.
 
Redigerat:
En del nätägare ger rabatt på deras del av arbetet om du flyttar huvudsäkringar och mätare till ett fasadskåp. Dels för att det är lättare för dem att komma åt och dels för att de vill ha bort dessa gamla installationer där man rätt enkelt kan "stjäla ström". Så var det iaf för mig när jag flyttade ut mätaren förra året så det kan vara värt att undersöka.

I övrigt har du redan fått processen beskriven i tråden. Man kontaktar en behörig elektriker som i sin tur skickar in en anmälan till nätägaren och stämmer av med dem så att de kommer ut och stänger strömmen. De ansluter även servisen i det nya mätarskåpet. Byte av och inkoppling av invändig ledning görs av elektrikern du anlitat.

Totalt kostade det ca 4000:- för mig att flytta ut mätare och huvudsäkringar inkl mätarskåp med mätare, ny invändig kabel och inkoppling. Väl värt pengarna för att slippa det fula skåpet som dessutom satt på lämplig "pethöjd" för barn.
 
"den förhatliga delbara plinten för PEN-ledaren" blir omtalat i flera inlägg -- vad är problemet med den? Samma som nollskruven i gamla centraler? Dvs. brandrisk.

Jag tror tyvärr att jag har samma delbara plint. Är det något man bör åtgärda inom kort tid? :|
 
Att den delbara pen-plinten innebar en brandrisk visste jag inte, jag tyckte mest att den såg genuint osäker ut för barnen om låset på skåpet någon gång skulle vara öppet.

Nu ska jag ju både bygga ut och dra in fiber under 2014, och elskåpet står precis i tomtgränsen. Så det kanske vore ett bra tillfälle att slå till på en flytt?

Så här går servisledningen (mitt hus = 25). Det borde innebära att jag skulle kunna gräva ett nytt schakt till elskåpet i tomtgränsen, så får FEV och elektrikern lägga ner ny dels en ny kabel till mitt nya skåp på fasaden, och sedan skarva ihop min gamla servisledning med den som går till 23. Då slipper vi dessutom ifrån eländet med delad servisledning.

elkabel.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Går det att skarva ihop modern EKKJ (eller vad man använder för servisledning nu för tiden) med den gamla ECJJ-kabeln på ett vettigt sätt?
 
pelpet skrev:
Går det att skarva ihop modern EKKJ (eller vad man använder för servisledning nu för tiden) med den gamla ECJJ-kabeln på ett vettigt sätt?
Min gamla servis är skarvad mot en modern kabel med krympskarvar och hylsa i backen några meter från fasadskåpet. Gjordes av nätägaren.
 
Jag fick inte bara rabatt, Vattenfall flyttade ut mätaren (från källaren) gratis när jag rev ett hus och ville ha anslutningen till ett mätarskåp vid tomtgräns.


Mätarskåpet och stativet fick jag såklart bekosta själv.
 
isola skrev:
"den förhatliga delbara plinten för PEN-ledaren" blir omtalat i flera inlägg -- vad är problemet med den? Samma som nollskruven i gamla centraler? Dvs. brandrisk.

Jag tror tyvärr att jag har samma delbara plint. Är det något man bör åtgärda inom kort tid? :|
Ja, det innebär som vanligt risk för över/underspänning med brandrisk eller haveri på utrustning, och även spänningssättning av skyddsjordade delar. Så även om det inte är panik och överhängande bör man åtgärda det, enkelt gjort och dumt att inte göra när man vet om det.
 
  • Gilla
isola
  • Laddar…
pelpet skrev:
Att den delbara pen-plinten innebar en brandrisk visste jag inte, jag tyckte mest att den såg genuint osäker ut för barnen om låset på skåpet någon gång skulle vara öppet.

Nu ska jag ju både bygga ut och dra in fiber under 2014, och elskåpet står precis i tomtgränsen. Så det kanske vore ett bra tillfälle att slå till på en flytt?

Så här går servisledningen (mitt hus = 25). Det borde innebära att jag skulle kunna gräva ett nytt schakt till elskåpet i tomtgränsen, så får FEV och elektrikern lägga ner ny dels en ny kabel till mitt nya skåp på fasaden, och sedan skarva ihop min gamla servisledning med den som går till 23. Då slipper vi dessutom ifrån eländet med delad servisledning.

[bild]

Går det att skarva ihop modern EKKJ (eller vad man använder för servisledning nu för tiden) med den gamla ECJJ-kabeln på ett vettigt sätt?
Det kunde ju knappast vara bättre upplagt för en relativt enkel operation. Inte mycket att tveka på och inga större kostnader heller.
 
Nu har jag dragit iväg ett mail till nätägaren (Falu Energi och Vatten) så får vi se vad de säger om saken. Med lite tur så kommer de ut och fixar det gratis, och ger mig en tårta som tack för att jag frågade :D.
 
  • Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
Det är inga problem att skarva den gamla kabeln (ECJJ) mot en ny kabel.
Givetvis krävs rätt grejer,

Hoppas Falu Energi o Vatten hjälper till så det blir billigare.

Om du vill ha bort hela mätaren + mätartavlan inne så kanske ett fasadskåp är alternativet.
Men då får du ett skåp på fasaden istället för innomhus.
Så då får man välja vad man tycker är snyggast, inne eller ute.
 
Målar man fasadskåpet i husets färg syns det knappt.
 
Med lite otur är förstås kabelskåpet fullbelagt så att det inte går lägga in ytterligare en servis utan att byta hela skåpet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.