Är Malmbergs MD-99 vinklingsbara och/eller dimbara? Står och velar mellan dem och Malmbergs MD-69. Kravet är dock vinklingsbara och dimbara.
 
Anna1984 skrev:
Är Malmbergs MD-99 vinklingsbara och/eller dimbara? Står och velar mellan dem och Malmbergs MD-69. Kravet är dock vinklingsbara och dimbara.
MD-99 är inte vinklingsbara, dimbara är alla LED lampor, det är drivdonet som bestämmer om dimmer funktionen finns eller inte.
 
Md-350 är vinklingsbara om det är ett alternativ.
 
Mattiaz skrev:
Md-350 är vinklingsbara om det är ett alternativ.
Ja dom eller MD-69 får det bli då.
 
Har fått hem ett provex av ledpucken (2700k) och är faktiskt ganska impad. Ska ha ett 50-tal allt som allt. Testade den igår i mitt ofärdiga kök och tyckte den lyste riktigt fint. Kommer dock att välja 3000k.Pga av gipset och spånet ser den nog lite gulare ut än mot en vit yta.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
jeppeknaster skrev:
Har fått hem ett provex av ledpucken (2700k) och är faktiskt ganska impad. Ska ha ett 50-tal allt som allt. Testade den igår i mitt ofärdiga kök och tyckte den lyste riktigt fint. Kommer dock att välja 3000k.Pga av gipset och spånet ser den nog lite gulare ut än mot en vit yta.


[bild]
Vilken led är det vi ser på bilden?
 
Spotlights som kan monteras i kopplingsdosor, som tex Malmbergs 350, kan dom monteras i en sån här dosa?
http://www.jula.se/enkelgipsdosa-412011

Spottarna kräver 0,2 m till brännbart material. Gäller det även efter att man monterat dem i en kopplingsdosa?
Eller funkar dosan som en värmebox?
Så att man kan ha brännbart material utanför dosan. Tex en träregel eller lägga dosan emot ett Huntonittak av trä.
 
Nix, du måste ha en kopplingsdosa.http://www.jula.se/kopplingsdosa-for-enkelgips-402337

Det där är en apparatdosa. LEDspottar utvecklar knappt nån värme (50-60 grader) men den värme som blir vill man ha bort för att hög värme minskar livslängden på dioderna. MD-350 verkar ha ett inbyggnadsdjup på endast 28mm vilket är väldigt lite för en vinklingsbar LEDspot. 0,2m (20 cm) till brännbart material gäller nog avståndet FRAMFÖR lampan, dvs mot dörrar, hyllor mm. Bakåt räcker det att montera den i en kopplingsdosa. Vill du inte köra med dosa är det bara att lämna 2-3 cm ovan spotten bara du inte har brännbart material där.
 
jeppeknaster skrev:
Nix, du måste ha en kopplingsdosa.[länk]

Det där är en apparatdosa. LEDspottar utvecklar knappt nån värme (50-60 grader) men den värme som blir vill man ha bort för att hög värme minskar livslängden på dioderna. MD-350 verkar ha ett inbyggnadsdjup på endast 28mm vilket är väldigt lite för en vinklingsbar LEDspot. 0,2m (20 cm) till brännbart material gäller nog avståndet FRAMFÖR lampan, dvs mot dörrar, hyllor mm. Bakåt räcker det att montera den i en kopplingsdosa. Vill du inte köra med dosa är det bara att lämna 2-3 cm ovan spotten bara du inte har brännbart material där.
Vad är det för skillnad på en kopplingsdosa och en apparatdosa? Och varför måste man just använda kopplingsdosa?

Frästa anledningen för mig att använda dosa är för att minsta värmen runtomkring och minsta risken för brand.
 
Kopplingsdosa är större än apparatdosan (diametern).
 
Vad har du för material bakom spottarna? Brännbart? Isolering?
 
jeppeknaster skrev:
Vad har du för material bakom spottarna? Brännbart? Isolering?
Jag har huntonitskivor av trä. Tänkte sänka taket för att göra en ram med spottar i. Så i bästa fall tänkte jag köra 45x45 reglar direkt i taket och sen gips på det. Så avståndet mellan tak och spotlighten blir några centimeter. Tänkte sätta varje spot i en kopplingsdosa och hoppas på att det ska räcka som värmeskydd för huntonittaket och regeln i trä. Skulle det funka?
 
Kör isåfall utan dosa, det ger ju bättre kylning av LEDen.Dosan behöver du om det skulle vara ett isolerat utrymme.
 
  • Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
Jag har bara 28mm reglar (glespanel) i taket + gips och jag kommer att köra utan dosor eller "pottor" med samma spottar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.