magda136 skrev:
Hur tänker du nu....?
Jag tänker inte utan baserar detta på empiriska studier i ämnet ;-)
 
Akahigi
Bra stenar på fine-tools.com.

Själv har jag Hattoriknivar och en Misono.
 
Akahigi skrev:
Bra stenar på fine-tools.com.

Själv har jag Hattoriknivar och en Misono.
fine-tools.com kan bli en dyr bekantskap :)

Har du koll på de olika fabrikaten av våtstenar och vilka skillnader som är värda att lägga märke till..?
 
Akahigi
magda136 skrev:
fine-tools.com kan bli en dyr bekantskap :)

Har du koll på de olika fabrikaten av våtstenar och vilka skillnader som är värda att lägga märke till..?
Bra guide finns här: http://www.fine-tools.com/japwas.htm

Jag kör Naniwa Super Stones, tre olika. Tror de är bäst till köksknivar, rätt mjuka och "fina" för sin respektive grövhet. Till verktyg hade jag valt någon hårdare som biter mer men till köksknivar är de perfekta.

En hållare är guld värd: http://www.fine-tools.com/schaerfsteinhalter.html
 
Akahigi
Jag har en mer basic variant men den ser snygg ut :)
 
Akahigi skrev:
En hållare är guld värd: [länk]

Den är väldigt lik den jag precis har beställt....Ohishi Slipstenshållare Jag hoppas att mina grejor kommer i morgon...:)
 
Lite kuriosa som jag fick hjälp av en kompis i Japan att tyda. Detta är en Hochou tillverkad i Sakai utanför Osaka.

Japansk kniv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
Rena julafton såhär efter helgerna...igår hämtades min nya Yaxell ut...och idag mina slipgrejor...bestående av sten, hållare och fixturer för rätt vinkel (tror det behövs i början)....
Yaxell:en är meningen att ersätta en sliten Global GS3...så jag tänker lista dom mot varandra senare....:)
 
Det blev en beställning hos lagamera.se som verkar misstänkt lik clearcut.se. Fast med tio procent rabatt för medlemmar i villaägarna. Så nu väntar jag på lite sliptillbehör och en skalkniv. Julklapp sa Bill. Födelsedagspresent sa Bull :)
 
magda136 skrev:
Det blev en beställning hos lagamera.se som verkar misstänkt lik clearcut.se.
Det är nog samma...på min faktura från Cleancut så fanns lagamera´s logo med oxå....hela ordern är bekräftad från något som heter "Rena Snitt Sverige AB" där ingår både CleanCut och Lagamera.....
 
Sortimentet hos LagaMera verkar vara mer begränsat än hos CleanCut. Kan det vara så att LM riktar sig mot hemma amatören & CC mot de mer "avancerade" kunderna?
 
Remne skrev:
Det är nog samma...på min faktura från Cleancut så fanns lagamera´s logo med oxå....hela ordern är bekräftad från något som heter "Rena Snitt Sverige AB" där ingår både CleanCut och Lagamera.....
Det står såhär på "Om Oss" http://www.lagamera.se/kontakt

lagamera.se drivs av företaget 'Rena Snitt Sverige AB' som har kontor och showroom i Sollentuna.
Utöver lagamera.se driver vi även www.cleancut.se www.rawcut.se samt www.kockknivar.nu
 
Jag tror att det började med Cleancut....och för att haka på och inte bli efter i "hypen" med köksattiraljer så har dom andra tillkommit.....dels för att tillgodose fler men oxå för att sära på och bibehålla Cleancut´s något nichade inriktning mot japanska knivar.....
 
sblixten skrev:
Här verkar de ha bra piser på victorinox:
[länk] />
frav skrev:
Ja det var riktigt bra pris. Jämförde en av de Victorinox knivarna jag köpte nyligen av ClaesAlenius & hos M-H var det mindre än halva priset inkl. 19% moms. Frakten ej inräknad.
Satt å kollade på några Victorinoxknivar som jag lade i kundvagnen. Fortsatte sedan till sista steget innan "Confirm Purchase". Då visade det sig att momsen inte ingår i de visade priserna.

Detta tillkommer:
moms med 19%
paypal avgift med 2,3%
frakt med EUR 14.40 om jag valde DHL. Finns även UPS, då var det EUR 22.50

Sen ofta ca 1,5-2% kortavgift på det.

Hur som blir det billigare än inköp i Sverige eller via Amazon.de
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.