mrquick skrev:
Fast dom flesta har ju inte noll vid pucken så då blir oftast att man sätter den vid lasten/lampan
Det finns nog i mitt fall dessutom mera plats där så då får det bli vid lampan.
 
Shad skrev:
Hur kan man använda fibaro på Iphone så den kan ansluta sig till HC2 som är hemma och jag är på mitt jobb, hemma går det , men inte när jag är på jobbet, Remote access ska configureras men hur gör man det?
Registrera ett konto här: https://home.fibaro.com/cmh/index.php
Använd sedan dessa inloggningsuppgifter i din app för att komma åt din HC2 utanför hemmet (Remote).
//Johan
 
  • Gilla
Shad
  • Laddar…
Såg precis att Fibaros rökdetektor har utgångar för att kopplas till vanligt trådat larm, något som gör den väldigt intressant för min del. Satt dock och funderade på vad det är för typ av utgångar. Både larm- och sabotage-utgången är ju NC men inte kan de väl gå via relä? För liten enhet och rimmar dåligt med batterienhet. Det jag jag vill komma till är om det kan tänkas bli strul om man kör detektorn på batteri men kopplar trådat till de vanliga brandlarms- och sabotageslingorna i larmet.
 
Halloj.
Har problem med att koppla in en Fibaro 2x1,5kw puck. Det gick fint att installera och allt funkade bra till en början. Men efter ca 5 minuter så slutade tryckknapparna fungera. Men pucken fungerar fortfarande i HC2an. Isär med allt och kollar alla kablar. Men allt såg bra ut. Testade en helt ny puck. Samma sak, allt funkar i ca 5 minuter sedan slutar tryckknapparna fungera igen. Har även bytt brytare men det hjälper inte.
Vad tror ni kan vara felet.
 
Det har jag gjort, men i iPhone appen så ska man använda usename och pass som användes vid registrering under länken du skrev,
Men efter det kommer jag inte någon vart, den hittar inte min hc2 och jag har redan bockat Remote access 😯
 
Kan man ha to fibaro dimmers i samme veggboks? Eller vil det skape problemer for z-wave?
 
  • Gilla
mr/mrs smith
  • Laddar…
Pust, nu har läst igenom alla 2241 inlägg. Helt begeistrad över all kunskap som det finna om detta ämne.
Tack för all värdefull information som jag fått genom detta lilla inlägg i forumet. Mitt beslut blev Vera Lite, precis som många andra. Controllern har ju inte så stor betydelse när man går över till Z-Wave (från Nexa), prylarna kostar desto mer.
Nu återstår att vänta in leveransen och så sakteligen byta ut all Nexa.
 
  • Gilla
power650
  • Laddar…
GertSve skrev:
Pust, nu har läst igenom alla 2241 inlägg. Helt begeistrad över all kunskap som det finna om detta ämne.
Tack för all värdefull information som jag fått genom detta lilla inlägg i forumet. Mitt beslut blev Vera Lite, precis som många andra. Controllern har ju inte så stor betydelse när man går över till Z-Wave (från Nexa), prylarna kostar desto mer.
Nu återstår att vänta in leveransen och så sakteligen byta ut all Nexa.
Vill du, som jag, fasa ut Nexa i lugn och ro kan du skaffa en RFXtrx. Funkar strålande!
 
  • Gilla
GertSve
  • Laddar…
Har funderat så jag blivit ännu mer gråhårig.
Läst, läst läst...

Jag var länge inne på att köpa en Vera light. Men till slut faller mitt val på Fibaro HC2.
Kanske går folk i samma funderingar, så här är mina tankar:

Vera light.
+Billig
+ öppet gränsnitt
+ stor skara kunnigt folk som utvecklar plugins etc.
- "Fult" gränssnitt (allt ligger i betraktarens ögon)
- Har inte fått något grepp om Vera, de verkar inte så "framåt"
- kan verka lite krånglig för en person som inte orkar sätta sig in i LUA, PLEG etc
- det verkar ligga en hel del manuellt jobb bakom attfå nya produkter från olika tillverkare att fungera med Veran.

En sak som länge gjorde att det lutade mot Vera är bl.a. Sonos plugin. Men då detta går att få till i HC2,samt verkar komma som native stöd i HC2 snart så är Veran inte unik på denna front längre.

HC2
+ snyggt gränssnitt och App (accepteras garanterat lättare av min sambo)
+ snart stöd för Sonos
+ bra stöd för nya Fibaro prylar, Fibaro verkar vara framåt vad gäller utveckling. Efter att jag plockat ihop mitt paket insåg jag att merparten av prylarna ändå var Fibaro. Vad passar bättre till Fibaro prylar än en Fibaro Controller?
+ enkel villkorsstyrning, vill man göra mer avancerade grejer finns det möjligheter till det också.
- dyr
- kanske inte lika stor följarskara, men jag tycker det verkar finnas en hel del kunskap även på det forumet. Då båda enheterna jobbar med samma standard kan lärdomar på Vera appliceras på HC2 också.

Så, en HC2 med lite roliga switchar, dimmers och sensorer blir det. Först tänker jag köra lite enklare grejer som att styra lampor etc. Sen, beroende på hur avancerad man blir och hur bra fantasi jag har kanske man går över till att prova enklare kodsnuttar.
jag jobbar inte med mjukvaror på något sätt utan är bara intresserad på "hobbynivå", därför vågar jag mig inte på Veran, jag tror att jag med mina förutsättningar kommer att få ut mer av HC2 än Veran.

Denna tråd har hjälpt mig oerhört mycket, tack alla som bidragit. Jag hoppas jag kan komma med något klokt inlägg för att börja "betala tillbaka" någon vacker dag =)
 
Redigerat:
Freddan101 skrev:
Vill du, som jag, fasa ut Nexa i lugn och ro kan du skaffa en RFXtrx. Funkar strålande!
Det finns ett RFXtrx med i min beställning, tack vare tidigare goda råd. Så mina Nexa kommer att fasas ut sakta men säkert..Trist bara att jag har oöppnade Nexa kvar.. Men kanske det går att sälja dem så småningom.
 
Mr Smith: Du tänker nog helt rätt, men jag tror inte du ska väga in hur smidig appen är. Vem vill använda en app för att tända / släcka lampor etc? :)
 
  • Gilla
mr/mrs smith
  • Laddar…
Vi kör fibaro och har en iPad monterad på väggen med gränssnittet igång konstant. Då spelar gränssnittet helt klart in.
 
  • Gilla
mr/mrs smith
  • Laddar…
stefancrs skrev:
Mr Smith: Du tänker nog helt rätt, men jag tror inte du ska väga in hur smidig appen är. Vem vill använda en app för att tända / släcka lampor etc? :)
Jag har inte fått mina grejer ännu så framtiden får utvisa hur verkligheten blir, men... Så här resonerar jag.

Lampor är såklart ett måste att de även fungerar på sina fysiska knappar. Men i övrigt kommer jag nog ha en padda eller liknande dedikerad åt HC2 samt Sonos. "hemmapaddan" liksom.
Det kommer troligtvis alltid finnas tillfällen när man gått och lagt sig eller liknande och man undrar, "-släckte vi där nere??". Då tar man sin mobil eller padda och kollar.
i övrigt, alla temperaturer, mätvärden etc vill man väl kunna se på ett schysst sätt?
I vårt hem startar vi sällan datorn, att då logga in i en HTML-baserad miljö för att pyssla känns lite 2013 :D

Jag tror att vi kommer att använda appen i ganska stor utsträckning som @dhaniel verkar göra.
 
Ok!

Jag kommer säkert använda appen massor, men jag tror inte andra kommer göra det :)
 
Om man ska köpa Danfoss Living Connect termostat, vilka funkar med Z-wave så man är förberedd ifall man köper en controller ;)
Danfoss Living Connect, eller Danfoss Radiatortermostat Living ECO, Elektronisk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.