Hej och Hjälp! Vi bor 15 stycken på en gård i 2,5 stora villor. Nu vill jag och min sambo bygga om ena ladan till ett eget bo, men hur ska det gå till?
Hittar ingen som verkar kunna vilka alternativ det finns...
Vi tänker att vi betalar för huset, men att det ska fortsätta vara gårdens tomt.
och vad händer då OM vi skulle separera och jag inte har råd att bo kvar själv....

så tacksam för svar Marit
 
Hej och välkommen till Byggahus

Ja det är en bra fråga....det är svårt att hitta optimala lösningar även om man har kontrakt på ägarförhållande och liknande....
 
ja.... :) och tack!
vart kan jag hitta svar tror du?
eller är det något man måste komma på själva...
 
Som sagt, på det formella planet så finns det väldigt många fallgropar med den här typen av arrangemang.

Jag tror att du skulle kunna få mer svar med lite fler detaljer.

Hur ägs fastigheten (fastighet = tomten, marken). Jag antar att ni alla 15 inte är gemensamma delägare. Men äger du själv någon andel i nuläget?
 
hej hempularen, det är min far och han syster som nu äger allt. tomt, skog, fastigheter
och vi är 3 syskon här och 2 hos hans syster, som sedan ska ärva gården. om inget sjukt skulle hända.
 
Då efterssom du själv inte är delägare idag, så innebär det att om du bygger ett NYTT hus, så blir det ett hus på ofri grund. Dvs. du äger huset, men inte marken. Då skall man helst odna ett arrendeavtal för marken.

Nu handlar det om att renovera/renovera ett befintligt hus. Då är jag osäker på om du överhuvudtaget får någon äganderätt till någonting. Det är ungefär som om man skulle renovera i en hyreslägenhet, som hyresgäst får man ingen ersättning för sådant när man flyttar.

Jag misstänker att banken kommer att vara rätt ovillig att låna ut något till ett sådant projekt. De lär inte direkt jubla över ett bygge på ofri grund heller. Och i princip så har du mycket lågt värde på ett sådant hus, om du skulle vilja sälja det. Finns ju stor osäkerhet för en köpare, markägaren kan när som helst bråka om rätten att ha huset där.

Även bygglov misstänker jag kan blir problem.
 
ja, men en tanke är att "gården" kan ta lånet och vi betalar lånet till gården.
men då måste ju någon sorts papper skrivas.

som vi har det nu så betalar vi hyra för att täcka lån. och de som renoverar får därmed högre hyra. det skulle i princip vara samma sak...

Jag hittade ett långt inlägg här inne från 2006 som är väldigt likt, men de hade planer på att efter bygget stycka av marken (om det gick) Men mitt problem är att vi vill inte stycka upp gården, då det inte skulle bli något kvar för våra barn eller barnbarn att ärva efter ett par skiljsmässor elle för många barn ;-).
och hela grund ideén med gården är att den skall förvaltas ekologiskt generation efter generation och då spräcker vi hela den grundtanken.

sedan vill ju inte heller alla kanske bo här, vi är 5 som ska ta över nästa gång och en har redan flyttat till andra sidan jorden och vill inte vara med. så visst vi är 15 nu, men vi kan ju lika gärna bara vara 3 familjer kvar sen och vad ska vi då med hus för 6 familjer. gaaah, blir galen.
 
Fröken Marit skrev:
ja, men en tanke är att "gården" kan ta lånet och vi betalar lånet till gården.
men då måste ju någon sorts papper skrivas.

som vi har det nu så betalar vi hyra för att täcka lån. och de som renoverar får därmed högre hyra. det skulle i princip vara samma sak...

Jag hittade ett långt inlägg här inne från 2006 som är väldigt likt, men de hade planer på att efter bygget stycka av marken (om det gick) Men mitt problem är att vi vill inte stycka upp gården, då det inte skulle bli något kvar för våra barn eller barnbarn att ärva efter ett par skiljsmässor elle för många barn ;-).
och hela grund ideén med gården är att den skall förvaltas ekologiskt generation efter generation och då spräcker vi hela den grundtanken.

sedan vill ju inte heller alla kanske bo här, vi är 5 som ska ta över nästa gång och en har redan flyttat till andra sidan jorden och vill inte vara med. så visst vi är 15 nu, men vi kan ju lika gärna bara vara 3 familjer kvar sen och vad ska vi då med hus för 6 familjer. gaaah, blir galen.
Isf är det nog bäst att gården gör investeringen och att du och din sambo har ett vanligt hyreskontrakt....
 
Bilda en bostadsrättsförening.
 
då kommer vi till ANLEDNINGEN att vi vill bygga eget! och det är för att vi vill ha ett ställe (på gården!) där vi kan bestämma helt själva, (som vi tidigare hade i andra ändan av sverige) ang allt från var och hur tex toaletten skall se ut till trädgård.
som du förstår är inte läget så nu, det är ett gammalt kollektiv som inte fungerar som det gjorde förr. och jag har alldeles för mycket energi och skaparglädje för att stoppas.

vi får välja en tomt, men alla ställen (3) där vi kan tänka oss är det förbud som inte verkar kunnas gå runt om man inte ha ofantligt mycket pengar över till en massa överklaganden. och det har vi inte, och det är ju inte säkert det gå i alla fall. finns en del platser (2) men då blir vi inklämda mellan väg och järnväg och där är vi för osäkra på att vi klarar av att bo.

Det låter bortskämt, men varför ska man inte kämpa med det man har!
Annars hade vi byggt på åker breve och sluppit allt, men det FÅR vi inte. för nära vattnet.

ok, massa personligt där men, om man skriver papper på att vi som betalar på lånet har självbestämmanderätt på allt inom fastigheten och en tomtgräns som vi inom familjen bestämmer?
 
En tomtgräns kan ni väl fixa genom ett arrendekontrakt på marken. Om det sedan är ett gammalt kollektiv så kan det väl bli lite problem innan alla lär sig att respektera den privata sfären, men det är inte ett formellt/juridiskt problem.

Det borde ju inte vara så jättesvårt att få till ett avtal som ger er rättigheter att styra över den där kåken, men där lånen ligger på gården.

Problemet ligger snarare i hur man skall skydda de övriga i händelse av att ni lämnar huset. För om ni först belastar kollektivet med en investering, och sedan säger upp hyresavtalet, då ligger ju lånet kvar och belastar ägarna. Och under omständigheterna kanske inte hyresmarknaden är jättehet där. Så uthyrning till någon annan blir ev. inte helt enkel att fixa.
 
ja Hempularen, det är det som är problemet. jag vill ju inte belasta NÅGOT! känns jobbigt redan att det verkar som att de måste ta lånet.
jag antar att vi helt enkelt måste prata med en Advokat eller lagmänniska? (inte min starka sida av kunnskap) för att knåpa ihop ett avtal om rättigheter.

men jag tror att det inte är såå svårt att hitta hyresgäster. vet fler som vill bo såhär (idylliskt vettu) och det är nog lättare när det inte är ens Far som äger ställer. För då blir det mer som ett riktigt hyreshus. En dotter som är lika stark som ens far är ingen bra kombination i alla fall ;-)
När det kommer till privatasfären så är det nog min sambo som har det problemet, jag tycker det är gött :)

Men det känns ju bra att kunna ha ett arrende på marken.
Det enda som egentligen kvarstår nu är att alla egna pengar som vi kommer lägga in (kan ju inte begära att de ska stå för mer än normalstandard) kommer vi aldrig att kunna få tillbaka om vi skulle bli tvungna att flytta?
 
Kanske ett flyttbart hus på arrenderad tomt.
 
Ja billy_baver, det var faktiskt min plan när vi såg att bygga mellan järnväg å väg som enda genomförliga alternativet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.