Villa vista skrev:
15% regeln gör att en hel del yngre människor hålls utanför bo eller äganderättsmarknaden och blir hänvisade till hyresmarknaden som borgarna har avreglerat map 2:a-handsuthyrningen. Dessa gemena kommer få det ännu tuffare. Men inte stoppar regeln kreditprångleriet. Dock hålls bubblan uppblåst lite längre då den kreditsvaga pöbel hänvisas till andrahandskontrakt med ockerhyra och på så sätt hålls borta från ränteslavarnas domäner.
Oj då!

gemena
pöbel
ränteslavar

Vilka talar du om?
 
geekling skrev:
2 separata lån, ett lånelöfte. Går alldeles utmärkt.
Jo men nu ät det på dig som det var ett lån, de flesta brukar bara ha ett lånelöfte sen kan det vara updelade i ett eller flera lån.
 
Villa vista skrev:
15% regeln gör att en hel del yngre människor hålls utanför bo eller äganderättsmarknaden och blir hänvisade till hyresmarknaden som borgarna har avreglerat map 2:a-handsuthyrningen. Dessa gemena kommer få det ännu tuffare. Men inte stoppar regeln kreditprångleriet. Dock hålls bubblan uppblåst lite längre då den kreditsvaga pöbel hänvisas till andrahandskontrakt med ockerhyra och på så sätt hålls borta från ränteslavarnas domäner.
Ockerhyran har ju skapats genom att det är fri hyressättning numera för andrahandsuthyrning som hus och brf. vilket innebär att det är möjligt att köpa, lägga hela totalkostanden på den som hyr och några år senare sälja och man i stort sett inte har betalat någonting om man går med vinst.
 
Andy78 skrev:
Jo men nu ät det på dig som det var ett lån
Tror du har blandat ihop mig och någon annan forum medlem. Jag bara pekade ut att du nog missat att den personen du svarade på skrev lånelöfte, inte lån. Då ditt svar tydde på ett litet missförstånd där.
 
Oj då!

@KoW

gemena
pöbel
ränteslavar

Vilka talar du om?
tja det var nog uttryckt med viss galghumor men om det var otydligt så avsågs:
Ränteslavar = vi som betalar banken ränta på det som de kallar lån (vilket iofs är aningen ironiskt).
Pöbeln/gemena de som inte ens får förmånen att belåna sig då de inte anses kreditvärdiga.

Hoppas att jag förtydligade så att du på lätt sätt kan ta till dig vad jag skrev.
 
geekling skrev:
Tror du har blandat ihop mig och någon annan forum medlem. Jag bara pekade ut att du nog missat att den personen du svarade på skrev lånelöfte, inte lån. Då ditt svar tydde på ett litet missförstånd där.
Du har nog rätt där, skitsamma lån som lån glad om jag slipper :D
 
För egen del har denna utveckling varit bra. Jag kan bygga hus själv. Nu säljer vi vårt gamla hus och flyttar in i det nya vi byggt själva. Får bra betalt för det gamla och blir skuldfria i det nya.

Bygga hus i egen regi och sälja gör en vinst på minst 1 milj om du gör alla arbeten själv och bygger i rätt stad. Tror det kommer löna sig under lång tid för nuförtiden gör gemene man ingenting själv utan lejer bort allt. Skapar en mycket lönsam marknad för byggkunniga personer. Ca halva byggkostnaden är arbetskostnader

Antingen tjänar du 100 tusen i månaden eller så är du byggare. Det är alternativen för att komma åt en dyr villa idag om du inte ärv eller vunnit pengar
 
Uppenbarligen så finns det "några" som varken tjänar 100' i månaden, eller är byggare, eller vunnit pengar. Som skaffar "normaldyra" villor idag. För marknaden skulle inte kunna hållas upp av en såpass liten klick.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Nja, menar du att priserna har bromsats?
Ja. "Allt annat lika" som ekonomerna så gärna brukar slänga sig med.
 
Villa vista skrev:
...
Pöbeln/gemena de som inte ens får förmånen att belåna sig då de inte anses kreditvärdiga.

Hoppas att jag förtydligade så att du på lätt sätt kan ta till dig vad jag skrev.
Jo, det börjar klarna så smått.
Men jag tycker det är tråkigt att kalla folk för pöbel bara för att de av någon anledning inte får låna en eller ett par mille i banken.
Men du har kanske ditt eget klassningssystem.

Från Wiki
Pöbel är en benämning på en folkmassa. I svenskan används ordet nedsättande och syftar på medborgare i de lägre samhällsklasserna.
 
KoW du har givetvis rätt. Dock höll jag en generell negativ ton mot både ränteslavarna och pöbeln samt kanske man kan väga in jargongen och kontexten och då inte bli allt för upprörd eller kränkt. Kritiken ligger ju mot belåningssystemet/expanderand krediter. Hursomhelst tack för pöbelförtydligandet :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Angående sänkta priser på hemnet betyder det för det mesta att mäklaren inte kan området och satt ett för högt acceptpris eller att säljaren vill ha ut lite mer än grannen som sålde sist oavsett läge och renoveringar.
Slutar ofta med prissänkning och nya visningar. Ofta lyckas det, fler kommer och med budgivning kan slutpriset bli högt ändå. Dock mer jobb för mäklaren.

Har förresten märkt att de stora inarbetade mäklarna där vi bor alltid sätter ett lite för lågt acceptpris medan nykomlingar ofta sätter för högt. Därav prissänkningar i vårt område i Stockholm. Inte några sjunkande priser i verkligheten!
 
Ränteavdragen kostar idag staten mer än landets samtliga barnbidrag, bidragsförskott, bostadsbidrag och tillägg för barnfamiljer och pensionärer. Därför utgör skuldsättningen ett växande hot mot statskassan.

Till saken hör att räntorna idag är låga. Trots det har kostnaden för ränteavdragen blivit större än någonsin. Om hushållen dessutom måste ta ännu större lån kommer kostnaden att växa staten över huvudet. Utanpå detta kommer varje procentenhet höjd ränta att med en hävstångs effekt mångdubbla trycket på statskassan.

I praktiken hjälper det inte att enskilda villahushåll och borättsköpare är beredda på fördubblad ränta. Långt innan en sådan sak inträder måste regering och riksdag reagera med storslägga. Vilket stavas slopade ränteavdrag. Om detta genomförs över en natt utlöses ekonomisk härdsmälta. Dagens alla utspel och trevare handlar om att pysa marknaden innan katastrofen blir ett faktum.

Sammanfattningsvis är marknaden så het av inte bara ökad urbanisering, utan framförallt därför att den är avdragsgill.
 
  • Gilla
Saltis och 1 till
  • Laddar…
Vist är det härligt att svenska folket ger bankerna bidrag i den extrema storleksordningen som du beskriver.De har ju så knapert dessa bankdirektörer.
 
Har man något val idag att spara ihop pengar till sin första bostad och köpa den kontant går tyvärr inte och synd är det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.