Hej

Vi är ett par som väntar vårt första barn och funderar på att bygga nytt hus.
Låter som om Älvsbyhus är ett prisvärt hus. Vi är inte den rikaste familjen så ekonomin är viktig.

Så, Vill gärna höra vad ni tycker om Älvsby hus, om kvalitén är bra och så ?
Eller är det vart att ta ett dyrare hus ?
Tacksam för svar.

Mvh Pär & Jeanette
 
Hej, många är nöjda med sitt hus. Problemet verkar vara att de som råkar illa ut råkar riktigt illa ut eftersom Älvsbyhus backar från ansvar och stöd, kompensation och att åtgärda fel. Gäller detta verkligen för alla husleverantörer? Vet ej, men det känns som ett spel där man får chansa på att man tillhör de 90 % som är nöjda i slutänden. Allt eller inget är måttot. Följ vårt kastrafofbygge utan ände i Älvsbyhus forum. Bygger i Ekeby, Helsingborg. På forumet ges tips och råd för dem som råkar i kläm med bland annat dåligt bygglag och vattenskador under byggnation.

Lycka till, väg för och nack delar, leta efter husbyggare det gått sämre för och hur dessa blivit kompenserade. Kanske kan ni finna ett tryggare alternativ på det sättet.
 
Hej, vi är också en sundsvallsfamilj som funderar på att bygga. Vart tänkte ni bygga någonstans? Vore kul att följas åt. Om vi bygger kommre vi att bygga med Skidstahus då de har bra priser och som det verkar bra kvalitet. Har träffat deras säljare som var mycket trevlig och hjälpsam. Sedan ska Vittjärvshus också vara rätt bra med hyffsade priser även deras säljare var trevlig. Lycka till oavsett vad ni väljer.

MVH
Trolltyg
 
vi är väldigt nöjda med vårat älvsbyhus. allt har fungerat super, inga problem alls med säljare eller snickarna. tycker inte standarden är så låg. man kan ju göra en del själva i efterhand om man vill ha tex kaklat mm.
 
RaktFram vart skall ni bygga i Östersund? Vi skall också till att bygga i Östersund, fast det blir ett Älvsbyhus.
 
RaktFram skrev:
Hej Pär och Jeanette. Kan verkligen rekommendera Smålandsvillan åt er.
Klart högre kvalitet än Älvsbyhus. Fantastiskt hjälpsamma säljare .
Priset skiljer knappt från älvsbyhus när man väl fått hjälp med totala bokalkylen. Vi ska bygga en Villa Västervik i Östersund.
Vart har du fått DET ifrån? Det upplevs betydligt olika från ställe till ställe då, enligt mäklaren i vår stad så går Smålansdvillan UNDER Älvsby hus på många områden, de är alltså snäppet billigare än Ä-hus och sämre? Enligt henne har det varit en hel del problem och många upplever Ä-hus som ett mer rejält hus. Men smaken är som baken och uppfattningar är olika - och tur är väl det!

Till dig som skrev inlägget kan jag ju bara säga att vi trivs i Ä-huset, ett Höner med två rum på nedanvåningen (de som byggde valde att ta bort det tredje lilla rummet för att få ett större v.rum mycket bra val!

Vad kan jag säga, det är ändå mycket hus för pengarna. Inte det roligaste arkitektmässigt kanske, väldig basic och klassiskt men det fungerar! Ni har ju möjlighet att göra det precis så som ni vill ha det.
Jag kan säga att om jag hade byggt med dem så hade jag valt bort köket och tagit ett Ikea t ex, inte för att det är något fel på det men för att de har en egen standard som gör att det blir/är svårt att i framtiden ändra luckor m.m Och så hade jag definitivt valt att lägga pengar på klinkers & kakel i badrum! Garderoberna är inte de roligaste, vita dörrar med ekmelamin på sidorna, med trähandtag men det går ju att byta. Antingen väljer man att inte ta dem alls och sätta egna eller ås tar man det som det är och ändrar det sén. Tyvärr är det ju inte alltid så att man får så mycket avdrag för sådant man väljer bort och det kostar mer att välja annat, men det kan ju vara värt det för att sätta egen prägel.

Jag tycker i övrigt (bor i Ett Höner som sagt) att planlösningen fungerar som den ska, tvättstugan är bra! Köket är STORT och bra planerat med många skåp med gott om utrymme, möjlighet för långdukning mellan kök & v.rum när man har mycket folk. Lagom stora sovrum, hade satt dit en garderobsvägg istället förstås, med skjutdörrar. Badrummet på nedanvåningen är bra med en garderob till handdukar etc. Det jag saknar däremot är klädkammare!
Och så kunde man gott välja en annan dörr så att det blev lite käckare och en helt annan framtoning!
Något man bör välja till är ju takkupan på ovanvåningen, väl investerade pengar när man sedan inreder där uppe. Och skulle man sälja innan så är det värt en del det också.

Ja har du fler funderingars å bara skriv.
 
Signatur rakt fram går att spåra (efter lite detektivarbete) till Smålandsvillan (eller till en säljare av Smålandsvillan skall man kanske förtydliga med).

Seriöst?
 
Ha ha, jag tror att herr Raktfram blev lite skraj. Inlägget har raderats:)

Jag tror hemapularen träffade med huvudet på spiken där......
 
TS:
Älvsbyhus ÄR ett prisvärt hur med bra kvalitet. MEN det gäller om ni tar tar huset som det kommer, dvs. med den standarden som är, plastmattor, enkla köksluckor, fönster som enbart kan öppnas inåt m.m m.m.

Vill ni göra mycket själva och t.ex. välja bort köket och fixa det själva, eller lägga eget golv m.m så kan ni självklart spara mycket på ä-hus.

Däremot tycker jag att ni ska tänka efter vad det är ni verkligen vill ha (om det nu är parkett, kakel i badrum t.ex.) och jämföra vad det kostar att betala extra för när det gäller ä-hus och vad ett annat hus med dessa saker är STANDARD kostar. Det kanske inte skiljer så mycket..?

Tänk även på att ä-hus enbart bygger med torpargrund. Inget problem i sig om det görs på rätt sätt. Men det kan ju vara så att ni vill ha platta på mark..?

Lycka till! :)
 
Hej
Har du tur blir det inga fle och då är det säkert bra man OM det blir fel så är man till råttorna kan jag lova. Det är hur rörigt som helst för köparen att förstå att Älvsbyhus ansvarar endast för själva huset, grunden, avlopp, vatten m.m. avsäger de sig ansvaret för helt, vi fick en leverantör som heter Palab som i sin tur anlitade en annan entreprnör. Tex fick vi en säljare för Älvsbyhus som jobbade på kontoret Palab, men som kallar sig för Älvsbyhus...., som visade sig vara psykopat och är numera inte anställd längre och de hänvisar att vi ska reklamera till honom!! Vi anlitade Ölvsbyhus föra tt vi ville vara säker på att det skulle blir rätt, vi tänkte, bygger man så mycket hus borde man ha kunskap om allt. Tex hittade vi en tomt som vi frågade säljaren om den var bra att bygga på, och den var förstått kanon, så vi köpte den efter hans rekommendationer. Det har nu vusat sig vara vatten sjukt grundvattendjup på 1 m, det kollades innan bygget för att vi skulle var säkra........ Vi har nu vatten under huset och vi har lyckats tjata oss till en pump som slutar fungera jämt och ständigt, vi måste kolla den varje dag om det är blött ute. När vi kontaktar älvsbyhus, är det inte deras problem. Vi har ett hus som luktar avlopp, det säger Älvsbyhus att det beror på att vi inte gjort iordning ovanvåning, det var ingen som sa att man måste göra det med en gång. Men lukten kommer nerifrån. Nej usch för Älvsbyhus. Vi har tusen exempel till, säg till om ni vill veta alla så ska jag gladeligen berätta.
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Vad gör det att man lyfter en gammal tråd om det man tänker skriva passar in?
 
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Vad gör det att man lyfter en gammal tråd om det man tänker skriva passar in?
Nej det gör ingenting alls, men det kanske kan förklara hur diskussionen flyter?
Jag har nog gjort det själv då och då, utan att vara medveten om tidsaspekten.

Men jag tycker att det kan var av värde att veta att man resonerar med en person som inte har hörts av på sju år.
Det är inte alltid man tittar på datumen på det tidigare kommentarerna. Det finns ju mycket annat att tänka på.
 
Tyvärr ganska vanligt med "grattis", "bra jobbat", "rekord" så fort en tråd har varit inaktiv några år och lyfts upp. Ser inte vad problemet är med trådlyft även om de har några år på nacken, och någon postar iden... så länge innehållet stämmer överens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.