Har kollat lite på Älvbyhus och tycker att Ägir har en väldigt bra planlösning. Enda nackdelen som jag känner när man kollar i katalogen är att husen ser fruktansvärt tråkiga på utsidan, tänk va mycket det skulle göra om det tex fanns ett bursspråk eller liknande. Det jag även undrar över är hur är standaden i husen?
Kök?
Badrum: matta el. kakel/klinkers?
Golv: matta, laminat eller äkta parkett?
Golvvärme?
Vitvaror?
 
Hej Anna,
Många svar finns på detta forum: http://www.alvsbyhus.forum24.se/.
Golvvärme finns endast att få i badrum, el-uppvärmt.
Har fått svar av säljare på Ähus att de inte har golvvärme i övriga huset pga de levererar huset i moduler. Sen bygger Ähus med krypgrund som inte är den bästa lösningen med tanke på fukten som uppstår.
Jagar själva efter det perfekta huset men ännu inte bestämt oss, lutar åt att det blir stomrest via företaget "Villa Varm". ;)
 
Ska snart flytta in i vårat Ymer. Tänk på att Huset Ägir har rätt mycket utrymmen i huset som man ej använder. Jag tänkte mer på den korridor som finns. Enligt "våra" byggare så är Ymer det hus som har mest plats. Inga "dö-utrymmen" som det finns i Ägir.
 
Hej. Vi flyttar in i vårt Höner (med den alternativa öppna planlösningen) den 16/1-07. Vi tycker att köket i standardutförande är tråkigt och att deras tillvalsluckor var dyra så vi har beställt nya egna ekluckor. I vårt paket för huset så ingår ekparkett och eklister i hela huset. Vitvarorna är bra - Bosch och elektrolux, men vi ville ha rostfritt i köket och tyckte även här att det lönade sig rejält att köpa eget så vi gjorde det på Elgiganten. Blir super bra och snyggt. I badrummet kan man inte få kaklat hos Älvsbyhus i den delan av landet som vi bor (Göteborgsområdet), men vi valde bort deras våttapeter och deras badkar och har anlitat en kakelkille och köpt ett hörnbadkar. Vad det gäller gavlar och så kan man ju alltid bestäla extra fönster på kortsidorna så blir det liiite roligare. Burspråk finns inte mig veterligen, men en granne till oss har själva byggt burspråk på sitt Älvsbyhus som är i vinkel. På 1 1/2 plans husen kan man ju få takkupa - det har vi.

Tja, det var lite om hur det är i vårt Höner i alla fall.

Camanda
 
Absolut, extra fönster tillval är ett väldigt bra alternativ, spec 50/321 fönster i köket ovanför bänkskivan, blir så mycket ljusare.
 
Om jag förstått det rätt (genom att höra mig för och läsa här på forumet) så är Älvsbyhus en lågprisvariant! Standarden följer priset och vill man öka standarden så blir det genast mycket dyrare. Deras tillval är förmodligen det de gör pengar på. Det kanske inte blir så stor prisskillnad om man jämför med nån annan leverantör med högre utgångsstandard. Men kan man nöja sig med deras låga standard så är det nog ett utmärkt alternativ!

//Stina
 
Säger som Stina; ska man ändå välja till massa grejer, så kan det löna sig att ta en annan hustillverkare som kanske kostar lite mer, men där man inte behöver välja till det man vill ha !! ;)
 
:DHåller inte med att Älvsbyhus är en lågprisvariant. Det beror helt och hållet på vad man vill ha. Vi har flyttat in vårat Ymer och vi är helnöjda. Standarden är mkt hög(som vi vill ha det) plus att huset är mycket snyggt på utsidan med ett vidbyggt garage.(som vi också vill ha det). Priset för allt ligger på ca 2,0 milj kr. Det kallar jag för ett billigt hus med mkt hög standard.
 
Heléne skrev:
:DHåller inte med att Älvsbyhus är en lågprisvariant. Det beror helt och hållet på vad man vill ha. Vi har flyttat in vårat Ymer och vi är helnöjda. Standarden är mkt hög(som vi vill ha det) plus att huset är mycket snyggt på utsidan med ett vidbyggt garage.(som vi också vill ha det). Priset för allt ligger på ca 2,0 milj kr. Det kallar jag för ett billigt hus med mkt hög standard.
Vad är kvadratmeterpriset (pris dividerat med boytan)? Är två milj den totala produktionskostnaden inkl alla avgifter men exkl tomtpriset?
 
Vi bygger ett Ägir med carport, kvm priset (nyckelfärdigt men har räknat bort tomtpriset) landar på 13200:-/kvm, då har vi uppgraderat en del vitvaror, flyttat lite fönster och gjort lite småändringar.

Allt som allt känns det som ett helt ok pris. :)
 
anna7506 skrev:
Har kollat lite på Älvbyhus och tycker att Ägir har en väldigt bra planlösning. Enda nackdelen som jag känner när man kollar i katalogen är att husen ser fruktansvärt tråkiga på utsidan
Utsidan är väl inte så tokig. Det är värre med insidan. Fixar man inte ganska mycket själv så känns det visserligen som en stor, men annars ganska taskig hyresrätt.
 
L
Diz skrev:
Vi bygger ett Ägir med carport, kvm priset (nyckelfärdigt men har räknat bort tomtpriset) landar på 13200:-/kvm, då har vi uppgraderat en del vitvaror, flyttat lite fönster och gjort lite småändringar.

Allt som allt känns det som ett helt ok pris.  :)
Vi tittade på Älvsbyhus i början men valde till sist LB-hus Ugglan 135 - nyckelfärdigt för 1.530.000kr (bara huset inkl grund) inkl vissa uppgraderingar - dvs 11.333kr / m2 (och då med platta på mark med golvvärme, 230mm isolering i väggar, bättre fönster, marmorfönsterbänkar, Ballingslövskök, kakel o klinker, etc etc - bättre standard i allt jmf med Älvsbyhus tycker iallafall vi. (Carport ej inräknad i priset - Men ett mkt trevligt m2-pris har vi iallafall  ;D). /L.
 
vi byggde för ca 1500000:- inl tomt och allt, det går om man vill bygga med hög standard billigare än de flesta andra, kruxet är väl att man får lägga ner lite jobb själv.

På vilket sätt är fönstren i LB hus bättre??
 
L
LB = Elitfönster 3-glas energiruta med "H-beslag" (pivåhängda) som standard. Monterade i utsida av yttervägg = "inbyggd" fönsterbänk (av marmor)

Älvsbyhus = (har för mig att det är 2+1-glas?) sidhängda och innåtgående som standard. Monterade i insida av yttervägg = lös fönsterbräda (av trä) på konsoller.

Men visst - båda ser man ju ut genom  :p
Åsikter är ju alltid subjektiva och allt handlar om tycke och smak.
 
Ok du tänkte på standardfönstren. Vi har 3-glas enerigruta som är pivåhängda i hela huset. Visserligen ett tillval, men det är lite det jag menar trots alla tillval så blev det billigare än de konkurrenter vi tittat på. Mycket pengar går ju att spara när man gör markarbetena.
Håller även med om att köket inte är jättekul....så vi bytte ut det med ;)

Inbyggd fönsterbänk ser jag inte som något positivt, det blir svårt att ändra om man nu vill det. :)

Mvh Kristoffer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.