funderar på ett Älvsbyhus för 901,000, men inredningsbar övervåning.
Det som tilltalar är priset, inte så mkt annat.
Vad får man dra av från husen, typ målning och så?
Någon som har erfarenheter?

H/Målarn
 
Vi funderar oxå på ett Älvsbyhus. När jag snackade med en äljare så nämnde han att om man tapetserar själv så drar dom av ca 10000:- Men det är kanske olika vilket hus man väljer. Vad heter huset ni är intresserad av?? Var ska ni bygga?
 
Mimer är det tänkt. Bygger strax utanför Örnsköldsvik, har en gratis tomt där. Högt beläget med sjö nedanför, hade gärna haft större fönster på "baksidan".
Vad menas ovangrund?
ska man göra runden själv eller?
 
Du kan dra av massor!!
Köket kan du välja bort, även golven, tapeterna, innerdörrar, garderoberna, badrummen, innertaket, mm,mm

Om man väljer bort golvmattan får man ca 100kr/kvm (gäller ej badrum).
För innerdörrarna får man 450kr/st.
I vårat Torgrim skulle vi fått 16000kr om vi skulle valt bort hela köket inkl vitvarorna.
Garderoberna får man 425kr/st om man väljer bort.

Du kan om du vill få ett regntätt "skal" till hus :-/

Hela iden med Älvsbyhus faller lite då för att då blir det med stor sanolikhet väldigt mycket dyrare.

Kolla gärna på länken nedan där finns massor med Älvsbyhusbyggare.

http://alvsbyhus.forum24.se/alvsbyhus.html
 
Grunden ingår i huspriset men det tillkommer kostnad för markplanering, grävning mm. I vårat fall med vidbyggt dubbelgarage en kostnad på ca 100000:-

Stora vardagsrums fönster finns som tillval :) , samt helglasade balkongdörrar.
 
Är målare så jag gör gärna det själv, målar skidstahus.
Några problem med krypgrunden, är det värt att köpa Munthers avfuktare (13,000)?
den skapar undertryck så men inte kan upp dålig luft.
Vad kostar det att koppla in elen?
 
Snailman
Elbolagen brukar ju ha en anslutningsavgift, är det på landet så kan det nog kosta en hel del, så kolla med det elbolag som levererar strömmen i området.
 
Angående avfuktaren har jag gjort så att jag satt ner en extra hygrometer i andra sidan av huset . Så länge det funkar vilket det gör så får det räcka med avfuktaren som kommer med huset , annars sätter vi in en Munters.
 
har du V-rummet mot den fina utsikten så begär Låga fönster.!! det fixar Ähus lätt PÅ fabriken.! - ett tillval som ähus har till alla mot en kostnad för den ökade fönsterkostnaden.! INTE säljaren.! Krånglas det ring fabriken.!

/manne
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.