Jag och min Fru sitter och planerar vår framtida utbyggnad. Jag har tidigare postat en del inlägg gällande byggnadstekniska lösningar. Vårt problem idag är att vi har alldeles för många alternativ och alldeles för dålig koll gällande kostnader kopplade till respektive lösning.

Vi behöver hjälp med lite glada tillrop och idéer, framförallt tankar runt kostnader och praktiska lösningar.

Därav tänkte jag nu starta en tråd med de lösningar som fortfarande är aktuella.

Förutsättningar:
Enplansvilla i Stockholm
Plankhus med valmat tak på källare
Byggt 38
Vi är praktiskt lagda med begränsad erfarenhet av husbygge.
Tänker göra det mesta själva förutom resande av tak, vvs och el.
Budget på runt 1.000.000 sek
87 kvm a 3 rok (två sovrum och ett stort vardagsrum)

Vi önskar (i Prio ordning) :
1. Ett stort kök kombinerat med allrum
2. Minst ett sovrum till.
3. Ett större badrum
4. Om möjligt kök på övervåning då det kommer att ge en magnifik utsikt
5. Höja värdet på huset.

Huset idag: Huset idag S.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Huset idag N.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Foto på Huset Idag:
IMG_6928.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_8129.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Förhöjt väggliv N.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förhöjt väggliv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är vårt ursprungsförslag (Förhöjt väggliv)

Kök på övervåningen med öppen planlösning. Konstruktionen kräver ett ryggåstak som vilar på limträbalk.

+Kök på övervåning
+Stort WC på entreplan
+Stor altan med högt läge
+Uppgång till övervåning direkt från entrén
-Dyrt och komplicerad lösning
-Kanske inte det snyggaste
 
Funkisvåning Balkong N.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Funkisvåning Balkong S.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här en funkislösning med Hel övervåning, (Funkis med balkong)

+Maximal m2 på övervåning.
+Högt läge å kök
+Fin altan
+Behåller mer av husets ursprungsestetik
-Dyrt
-Problem med sprickor vid putsat fasad?
-Trappa på entréplan offrar ett rum
- Stort WC på övervåningen
 
  • Gilla
Karriärmamman
  • Laddar…
Förlängning N.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förlängning S.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här en förlängning av det befintliga huset som rymmer ett kök med 1,5 plans takhöjd (Förlängning)
WC i ny källare under köket
+Billigt
+Enkelt
+Snyggt ?! (Beror på vem man frågar)
-Inget högt läge
-Snålt med m2
 
Förlängning + ÖV N.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förlängning + ÖV S.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här en förlängning med samma lösningar som i "Förlängning" men med ett nytt sadeltak med 42 graders lutning vilket möjliggör standard takstolar. Tanken är att lägga 2-3 små sovrum på övervåningen och ha dubbel takhöjd i utbyggnaden för köket.

+Billigt
+Enkelt
+Många sovrum

-Inget högt läge
-långsmal estetik.
 
Som ni ser är det endast skisser, men det är ritade med hänseende på befintliga stammar så inga kraftiga ombyggnationer av det befintliga huset krävs.

Vi vore jätte tacksamma för era idéer och erfarenheter!
 
För att göra en första gallring kan ni ju få in kostnadsförslag. Jag TROR inte att ni får in resning av tak, nytt kök samt förlängning av huset i en budget på 1.000', men det handlar ju självklart om vilka byggare ni hittar.
Har en bekant som ville lägga till en våning på sitt befintliga hus (120kvm), och prisförslag hamnade på 1,5 miljon. Ska dock tilläggas att det även innefattade tapetsering, golv etc.

Annars tycker jag första förslaget är otroligt fint :)
 
Tack MSjöström för dina tankar! Kul att du gillar det med förhöjt väggliv. Vår budget gäller endast själva skalet. Vi kommer att gipsa, bygga kök och wc mm själva och det behöver inte rymmas inom denna budget.

Det enda förslaget som innefattar både förlängning och påbyggnad är det sista (förlängning med sadeltak) men det är med en enkel taktstol.
 
Davids Moderna S.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Davids Moderna.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att väcka lite debatt postar jag här dagens förslag. Jag önskar att jag själv tyckte att det var snyggt..
 
Kul att du gjort så många förslag, och att ni tänker så fritt! Lite kommentarer:

Förslag 1. Fint men kanske lite tråkigt. Ser annourlunda ut från orginalet, men har sin egen tydliga och klassiska stil. Ser ut att passa i träpanel, kanske liggande om ni vill ha ett lite modernare uttryck?

Förslag 2. Min favorit. Bevarar mest husets karaktär, och ser snyggt och praktiskt ut. Underbara takterrass.

Förslag 3. Sämst tycker jag. Ser oproportionerligt ut, tak och förnstersättning stämmer inte alls.

Förslag 4. Skulle kunna bli bra med noggrann detaljering och bra material. Väligt annan karaktär än huset har nu. Svårt att tycka till om stilen utan att ha sett läge och omgivning.

Förslag 5. Mycket samma kommentarer som förslag 4. Känns mindre genomritat än de tidigare. Kanske en bra kompromiss om budgeten inte klarar de två första...
 
Jätte tack för din input. Jag tänker själv i samma banor som du. Det två senaste förslagen var baserade på glaspartier som jag hittat billigt på blocket:

http://www.blocket.se/malmo/Massiva_fonsterpartier_Bok_lonn_45739698.htm?sa=1

dessa visade sig ha MDF kärna och var därav inte lämpliga. I det stora hela så har jag inte arbetat så mycket med fönstersättning, men försöker hitta bra koncept.

Som du är inne på är de två första favoriterna men de verkar bli lite mer exklusiva lösningar. Är själv väldigt inne på det näst sista förlängning med övervåning då det verkar bli billigt och lite djärvt. Huset ligger för övrigt i Trångsund utanför Stockholm, ett spretigt område där det mesta passar in.
 
Jag kan verkligen förstå ditt resonemang, och tror att det kan blir bra. Som sagt, tänk på att investera lite av de sparade pengarna i materialval och duktiga hantverkare. Kanske prata med en arkitekt för att få hjälp med de delarna? De kan ofta göra mycket nytta speciellt när det inte är standardutförande.

Vad jag saknar från de övriga förslagen är kontakt med omgivningarna och trädgården. Hur tänker du gå in ljus på övervåningen? Det kanske är värt att överväga något i stil med en kombinerad takterrass/takfönster? Eller göra något kreativt i taket/fasaden över köket?
 
Är det inte läge för en arkitekt?

Det är mycket pengar du planerar att lägga ner. Just de frågor du har ska väl en arkitekt vara bra på att hantera och ge svar på? Det betyder inte att hen behöver göra allt. Kanske levererar hen en väldigt kostnadseffektiv smart lösning som samtidigt bli jättesnygg. Eller bara pekar på brister i dina planer som du sedan kommer att vara tacksam för att du undvek. du väljer själv hur många timmar du vill konsultera arkitekten, men det är smartast att göra det i ett tidigt skede...

Inget fel på det jobb du lagt ner - du är nog betydligt bättre än genomsnittet (och har kanske roligt också), men hur många år har du pluggat? Hur lång erfarenhet av att få till praktiska (och kanske till och med fantastiska) planlösningar, fönsterplaceringar o s v har du?

Jäkligt kul tråd, med allt jobb du lagt ner. Många lösningar ser intressanta ut - men är svåra att bedöma hur de skulle bli irl.

Hoppas du följer upp, blir intressant att följa...
 
Nu har jag inte sett några planlösningar, men vad sägs om att bygga två souterrängsovrum (med rejäla fönster/altandörrar) samt ett större badrum i det som är källare idag? Då borde ni kunna slakta ett av sovrummen på markplan och göra ett större vardagsrum/kök, och att ta upp fönster i källarväggarna borde inte vara ett problem. Jag tror att ni kan klara er på kanske en tredjedel av er budget om ni gör på det här sättet.

Om ni får brist på förvaringsutrymme så kanske ni kan kompensera det med en (uppvärmde) friggebod på 20 kvm i sommar (om förslaget går igenom).
 
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.