65 432 läst · 192 svar
65k läst
192 svar
Nytt vedsystem: Atmos DC50GSX+4m3+10m2 plansolfångare
Nu var det länge sen man skrev här.
Det har inte hänt så mycket på sista tiden. Systemet funkar som det ska.
Nu när temperaturen ligger runt 5 plusgrader blir det eldning var 3e-4e dag. Det är klart godkänt!
Det enda som hänt med pannan är att jag borrat om den övre luckan så att den numera öppnas åt vänster. Det passade bättre så i pannrummet.
Jag har fått lite frågor hur man kopplar in Tech ST-81 zpid till pannan. Jag har därför uppdaterat mitt kopplingschema och tänkte lägga upp det. Ni som tänkt koppla in detta, prata med någon elektirisk kunnig om hjälp om ni känner er osäkra, och tänk själva så att det inte blir några problem med elsäkerhet.
Alla givare till ST-81 måste vara inkopplade för att det ska fungera. Panntemperaturgivaren kopplas i dykröret i pannan.
Jag passade också på att visa hur man kan göra hållkrets med startknapp för enklare uppstarter på Atmos pannor.
Jag hoppas att detta uppskattas!
Mvh Gordon
Det har inte hänt så mycket på sista tiden. Systemet funkar som det ska.
Nu när temperaturen ligger runt 5 plusgrader blir det eldning var 3e-4e dag. Det är klart godkänt!
Det enda som hänt med pannan är att jag borrat om den övre luckan så att den numera öppnas åt vänster. Det passade bättre så i pannrummet.
Jag har fått lite frågor hur man kopplar in Tech ST-81 zpid till pannan. Jag har därför uppdaterat mitt kopplingschema och tänkte lägga upp det. Ni som tänkt koppla in detta, prata med någon elektirisk kunnig om hjälp om ni känner er osäkra, och tänk själva så att det inte blir några problem med elsäkerhet.
Alla givare till ST-81 måste vara inkopplade för att det ska fungera. Panntemperaturgivaren kopplas i dykröret i pannan.
Jag passade också på att visa hur man kan göra hållkrets med startknapp för enklare uppstarter på Atmos pannor.
Jag hoppas att detta uppskattas!
Mvh Gordon
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Jag har inte problem med uppstart.
Funkar fint varje uppstart.
Jag har strypt in primrluften sa att flakten jobbar med runt trettio till femtio procent vid varm panna, och har inte sa mycket drag i skorstenen.
Jag har inte problem med uppstart.
Funkar fint varje uppstart.
Jag har strypt in primrluften sa att flakten jobbar med runt trettio till femtio procent vid varm panna, och har inte sa mycket drag i skorstenen.
Starten funkar fint på min. Det konstiga börjar efter ca. 25 minuter, ungefär samtidigt som 72 gr. termostaten öppnar i laddomaten. Då börjar fläkten sakta att varva ner och håller på så till rgt är nere på 170 gr för att då börja sakta varva upp igen till inställd rgt. Har provat med att ställa rgt mellan 180 - 220 grader men den beter sig lika oavsett vilken temp jag kör på.
Har ni varit inne i båda menyerna för inställningen? Ena kommer man bara in i om man håller
in ena knappen samtidigt som man slår på strömmen till styrningen. Har för mig att man kan ställa olika tider där.
in ena knappen samtidigt som man slår på strömmen till styrningen. Har för mig att man kan ställa olika tider där.
Jag har kollat där men det fanns nog inget som har med det här att göra.
Har inte du märkt något av det här ? Är lite tokigt att den gör så här för det resulterar ju i övertändning varje gång.
Det jag brukar göra nu är att jag gör en ganska rejäl startbrasa som räcker drygt 30 minuter och sedan fyller på ved.
Har inte du märkt något av det här ? Är lite tokigt att den gör så här för det resulterar ju i övertändning varje gång.
Det jag brukar göra nu är att jag gör en ganska rejäl startbrasa som räcker drygt 30 minuter och sedan fyller på ved.
Väldigt nyfiken på hållkretsen. Men väldigt dålig på el.
Inkopplingen är jag inte rädd för att göra själv efter ditt fina schema men att köpa rätt grejer är mitt största problem.
Skulle du kunna länka till nån lämplig knapp och tidsrelä som man kan köpa?
Mvh/ Jonas
Inkopplingen är jag inte rädd för att göra själv efter ditt fina schema men att köpa rätt grejer är mitt största problem.
Skulle du kunna länka till nån lämplig knapp och tidsrelä som man kan köpa?
Mvh/ Jonas
Hej Jonas.
Jag hittade på Conrad de du behöver, men bör gå att få tag i lite över allt.
Vilken återfjädrande tryckbrytare som är gjord för starkström som helst funkar som är NO(normally open). Det finns en massa att välja på, men denna har jag och den är i samma storlek som på/av knappen på pannan, och på min var det förberett i plåten med en brytbit i denna storlek.
Reläer finns en massa att välja på, men jag har ett liknande som det jag länkade till. De brukar kallas för multifunktionsrelä. Det är lite att tänka på när man ställer in funktionerna på dem då de går att ställa in både tid och funktion som man vill. Men tänker man bara till lite så är det inga problem.
Men försök att tänka lite själv innan du kopplar på spänningen så att det inte blir några problem!
MULTIFUNKTIONS-TIDRELÄ 1W 230V/16A CMFR-66
http://www.conrad.se/MULTIFUNKTIONS...6666&ci=SHOP_AREA_17406_0214510&otp1=tablink2
PRESSURE SWITCH, DPNO, 6,3, SW/SW
http://www.conrad.se/PRESSURE-SWITC...3065&ci=SHOP_AREA_17384_0216610&otp1=tablink2
Jag hittade på Conrad de du behöver, men bör gå att få tag i lite över allt.
Vilken återfjädrande tryckbrytare som är gjord för starkström som helst funkar som är NO(normally open). Det finns en massa att välja på, men denna har jag och den är i samma storlek som på/av knappen på pannan, och på min var det förberett i plåten med en brytbit i denna storlek.
Reläer finns en massa att välja på, men jag har ett liknande som det jag länkade till. De brukar kallas för multifunktionsrelä. Det är lite att tänka på när man ställer in funktionerna på dem då de går att ställa in både tid och funktion som man vill. Men tänker man bara till lite så är det inga problem.
Men försök att tänka lite själv innan du kopplar på spänningen så att det inte blir några problem!
MULTIFUNKTIONS-TIDRELÄ 1W 230V/16A CMFR-66
http://www.conrad.se/MULTIFUNKTIONS...6666&ci=SHOP_AREA_17406_0214510&otp1=tablink2
PRESSURE SWITCH, DPNO, 6,3, SW/SW
http://www.conrad.se/PRESSURE-SWITC...3065&ci=SHOP_AREA_17384_0216610&otp1=tablink2
tomtend skrev:
Det senaste projektet med pannan är att gjuta eldfast gjutmassa till insidan av vedmagasinet för att flytta ner primärluften. En liknande lösning som Atmos GSE pannor har.
Problemet med att ha primärluften högt är att mycket ved förgasas på en gång vilket kan resultera i att pannan börjar ryka efter ett tag.
Nu ligger bitarna i ugnen på tork.
Jag har även lite bitar på gång till förbränningskammaren som ses på den undre bilden. På bild är mallarna jag gjorde formarna efter.
Tanken med detta är att kammaren delas av så att gaserna måste gå bakåt innan de kan gå fram och kylas ner. Några tyskar har gjort liknande fast med plattor av schamotte. Tyvärr är det inte lika enkelt att hitta i Sverige, så det blev att gjuta själv istället.
Problemet med att ha primärluften högt är att mycket ved förgasas på en gång vilket kan resultera i att pannan börjar ryka efter ett tag.
Nu ligger bitarna i ugnen på tork.
Jag har även lite bitar på gång till förbränningskammaren som ses på den undre bilden. På bild är mallarna jag gjorde formarna efter.
Tanken med detta är att kammaren delas av så att gaserna måste gå bakåt innan de kan gå fram och kylas ner. Några tyskar har gjort liknande fast med plattor av schamotte. Tyvärr är det inte lika enkelt att hitta i Sverige, så det blev att gjuta själv istället.
Tackar, man kommer rätt långt med handöverfräs, kap/gersåg, klyvsåg, vilja och lite tid då och då!.
Nu brinner det i pannan igen, och denna gången med de nya betongbitarna på plats.
Om de gör nytta återstår att se, men de passade i alla fall riktigt bra.
Bitarna till förbränningskammaren är inte torra ännu, men jag lägger upp bilder på det sen.
Undersidan av plattorna är tätade med 3mm platt tätningsgarn, resten är tätat med 12mm garn och tätningsmassa mellan stenarna.
Det känns som att denna pannan var tänkt till att ha sidokeramik, men de verkar prioriterat 20l extra vedvolym istället, Luftinloppen sitter lätt till att ansluta mot original primärluftintag, utan att svetsa och pyssla.
Är det någon som är intresserad så kan jag skriva ihop ett inlägg på hur man gör för att gjuta egen keramik. Denna keramik till vedutrymmet kostade ca 600kr(50kg) i material, vilket jag tycker är helt ok.
Före och efter:
Nu brinner det i pannan igen, och denna gången med de nya betongbitarna på plats.
Om de gör nytta återstår att se, men de passade i alla fall riktigt bra.
Bitarna till förbränningskammaren är inte torra ännu, men jag lägger upp bilder på det sen.
Undersidan av plattorna är tätade med 3mm platt tätningsgarn, resten är tätat med 12mm garn och tätningsmassa mellan stenarna.
Det känns som att denna pannan var tänkt till att ha sidokeramik, men de verkar prioriterat 20l extra vedvolym istället, Luftinloppen sitter lätt till att ansluta mot original primärluftintag, utan att svetsa och pyssla.
Är det någon som är intresserad så kan jag skriva ihop ett inlägg på hur man gör för att gjuta egen keramik. Denna keramik till vedutrymmet kostade ca 600kr(50kg) i material, vilket jag tycker är helt ok.
Före och efter:
Nu har jag eldat två gånger efter att sidokeramiken kommit på plats. Undre keramiken har bara hängt med en gång ännu. Inga bitar har några tendenser till sprickor eller förändringar så här långt.
På sidokeramiken syns det tydligt att glöden inte tagit sig så långt upp i vedförrådet. Jag öppnade även och tittade när det bara var lite kvar i magasinet, då såg man tydligt att vedträna inte var förkolnade ännu. Hade man gjort samma sak innan sidokeramiken hade det bara varit glöd kvar.
Detta borde ju tyda på att förbränningen har ett jämnare förlopp.
Undre keramiken ger lite mer turbulens och blandar om lågan lite mer innan den vänder bak i pannan igen. Kanske blir förbränningen lite mer fullständig av detta.
Tyvärr är veden i pannrummet slut och jag har varit tvungen att elda med fuktig ved så jag kan inte säga så mycket om jag får ur mer värme ur veden.
Den eldfasta gjutmassan köptes av Perrti på PL Eldfast. Jag hittade info om firman i gjuta keramik tråden, och geografiskt passade det för mig när han håller på att flytta firman till Hultsfred. Han till och med mötte upp lite närmare min hemadress.
Han erbjöd även hjälp om jag inte skulle reda ut att gjuta själv, en riktigt trevlig företagare som bryr sig om småkunder, det uppskattas!
Märket är Hasle och blandningen heter D52A.
Lite info och egenskaper att nerda ner sig i:
http://www.hasle-refractories.dk/files/brochurer/hasle_cement_eng_low_june2012.pdf
http://chodansinh.net/multidata/200904021938137959491.pdf
Jag bakade även in en pdf som förklarar hur man ska göra för att gjuta på ett bra sätt.
På sidokeramiken syns det tydligt att glöden inte tagit sig så långt upp i vedförrådet. Jag öppnade även och tittade när det bara var lite kvar i magasinet, då såg man tydligt att vedträna inte var förkolnade ännu. Hade man gjort samma sak innan sidokeramiken hade det bara varit glöd kvar.
Detta borde ju tyda på att förbränningen har ett jämnare förlopp.
Undre keramiken ger lite mer turbulens och blandar om lågan lite mer innan den vänder bak i pannan igen. Kanske blir förbränningen lite mer fullständig av detta.
Tyvärr är veden i pannrummet slut och jag har varit tvungen att elda med fuktig ved så jag kan inte säga så mycket om jag får ur mer värme ur veden.
Den eldfasta gjutmassan köptes av Perrti på PL Eldfast. Jag hittade info om firman i gjuta keramik tråden, och geografiskt passade det för mig när han håller på att flytta firman till Hultsfred. Han till och med mötte upp lite närmare min hemadress.
Han erbjöd även hjälp om jag inte skulle reda ut att gjuta själv, en riktigt trevlig företagare som bryr sig om småkunder, det uppskattas!
Märket är Hasle och blandningen heter D52A.
Lite info och egenskaper att nerda ner sig i:
http://www.hasle-refractories.dk/files/brochurer/hasle_cement_eng_low_june2012.pdf
http://chodansinh.net/multidata/200904021938137959491.pdf
Jag bakade även in en pdf som förklarar hur man ska göra för att gjuta på ett bra sätt.