Vet inte riktigt i vilket forum jag ska posta detta, men moderator får gärna flytta om jag nu lagt det fel.

Vi köpte hus i somras. Kommer från lägenhet tidigare och har begränsad erfarenhet kring driftkostnader för hus. Har visserligen lagt budgeten för driftkostnaderna betydligt högre än utfallet än så länge, men funderar ändå på om jag har någon strömtjuv någonstans i huset. Med tanke på den varma vintern funderar jag på hur dyr en kall vinter hade blivit...

lite fakta:
2 pers som bor i huset
Siporexhus byggt 2012, 365mm tjocka väggar, 300mm isolering i taket (fritt ur minnet)
Vattenburen värme, golvvärme bottenvåning, radiatorer ovanvåning
Luft/vattenpump + fristående FTX-ventilation (dvs ej sammankopplat med vattensystemet)
240m2 boyta. ca 155m2 golvyta per våning.
Innertemperatur 19° på bottenvåningen, ca 16-17° på ovanvåning
OBS: 140m2 av bottenvåningen värms upp, resten är som sagt ouppvärmd kring 16-17°


Sommarförbrukningen bjöd inte på några större överraskningar, varför jag utesluter våra levnadsvanor i form av dator, tända lampor, kylskåp, matlagning osv.
Huset är något för stort för bara oss i dagsläget, varför vi bara värmer upp bottenvåningen. Ovanvåningen värms indirekt av värme från bottenvåningen som stiger upp i trappan.

Total förbrukning (inkl hushållsel) och snittemp för månaden:
Juli 670kWh, 18°C
Aug 624kWh, 17°C
Sept 650kWh, 13°C
Okt 1500kWh, 11°C
Nov 2700kWh, 6°C
Dec 3000kWh, 5°C

Det som jag reagerar på är att vi har bara 19°, värmer upp knappt halva huset och att vintern snarare varit som en mild vår hittills. Vad händer när det blir minusgrader? Blir det 5000kWh/månad då plötsligt?

Värmesystemet är hyfsat väldimensionerat, och jag misstänker att det är där boven ligger. Laddar upp lite bilder och info på det i nästa post.
 
Hej och välkommen till forumet,

Ja din förbrukning är skyhög och även hög under sommarmånaderna i alla fall jämfört med min egen, totalt 8739 kwh 2013. Vad har du haft tidigare, innan juli?
Rent spontant när jag ser din förbrukning så ser det ut som direktel. Vad har du för värmepump, funkar den? Funkar återvinningen på FTX? Har du elektrisk golvvärme?
 
Det jag funderar på är om värmesystemet är onödigt överdimensionerat i huset. Eftersom vi inte är en hel familj som bor här, hade det kanske gått att göra lite justeringar på systemen?

Luftvattenpump:
Gullberg & Jansson GJPRO-48
Output: 14kW

Varmvattentank:
OSO Hotwater RTV 200E
197L
3kW

Ackumulatortank(?)
Strömsnäspannan TS500
500L
värms upp till 50 grader


Elpatronerna i varmvattenberedare och ackumulatortank är för närvarande avstängda. Dvs varmvatten och ackumulatortank värms av luft/vattenpumpen.

_DSC9339.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovan: Här är prylarna. Eftersom rören var oisolerade mellan de olika prylarna, gjorde jag detta i november. Vet inte hur mycket det gav i verkningsgrad, men temperaturen i rummet föll ca 5°C mot vad det var innan.
Nedan; Systemet igen
_DSC9351.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nedan: Isoleringen av rören mellan utedel och vägg. Typ svart skumgummi och isoleringstejp tror jag.
_DSC9355.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nedan: Utedel
_DSC9356.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nedan: Värmepanna
_DSC9348.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

_DSC9352.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovan: Typskylt på Värmepanna
Nedan: Isoleringen av rören från utedelen känns kanske lite tveksam...
_DSC9350.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nedan; Varmvattenberedare
_DSC9345.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nedan; Typskylt. 197L ska det stå, har hamnat ett färgstänk precis på ettan...
_DSC9346.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nedan; Ackumulatortank, 500L
_DSC9342.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

_DSC9340.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovan; Kör den på 50°C för närvarande
Nedan: Elpatron för ackumulatortanken. Är som sagt urkopplad för närvarande
_DSC9354.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
sune73 skrev:
Hej och välkommen till forumet,

Ja din förbrukning är skyhög och även hög under sommarmånaderna i alla fall jämfört med min egen, totalt 8739 kwh 2013. Vad har du haft tidigare, innan juli?
Rent spontant när jag ser din förbrukning så ser det ut som direktel. Vad har du för värmepump, funkar den? Funkar återvinningen på FTX? Har du elektrisk golvvärme?
hej o tack! Trevligt ställe det här. Har inte postat något tidigare, men läst rätt mycket under ett par år.

Jag postade lite data på maskinerna i inlägget efter du skrev. Saknar du något får du säga till.
FTX-systemet går i viloläge (dvs ventilerar ganska mycket mindre) på nätter, samt under arbetstid på vardagar. På helger och kvällar går det enligt rekommendationer (tex 12m3/h för ett av rummen tror jag). Var själv med och kalibrerade in det.
Återvinningen är aktiv

Ingen elektrisk golvvärme. Endast vattenburet
 
Det där är galet höga siffror för ett så pass välisolerat hus. Något måste vara fel.

Jag vänder mig lite mot påståendet "vi värmer bara upp knappt halva huset". Det är inte sant eftersom ni har 16-17 grader på övervåningen. Bara för att radiatorerna där är avslagna så värmer ni ändå upp övervåningen till 16-17 grader. Påståendet "värmer upp knappt halva huset" hade stämt energimässigt om temperaturen på övervåningen hade varit samma som utetemperaturen (och trapphålet inte hade existerat).
 
Oj oj vilken röra med olika enheter, det var ingen smidig / kompakt installation i ett så pass nytt hus.

Elpatronen förutsätter jag att den inte ska behövas i ett modernt hus med värmepump, iaf inte vid dina angivna yttertemperaturer.

Sedan är frågan om hur mycke effekt du kan få ur denna värmepump vid kallgrader. Jag misstänker att det inte är många KW speciellt när det blir minusgrader.

Eftersom huset är så pass nytt borde de som installerat allt detta ta ansvar för att det funkar. Det ska finnas dokument rörande energiberäkning / förbrukning både sedan nybyggnaden och vid ert köp. Vad säger dessa?
 
De första tre månaderna måste ju vara hushållsel och varmvatten. Ingen uppvärmning antar jag. December var mild, så troligen har du större normalförbrukning än vad ni uppmätt. En normal decembermånad med mer normala inomhustemperaturer borde varit ca 20 % högre. Man har ju som tumregel att summan av värmeförbrukning under december, januari och februari är 50 % av värmebehovet under året. Gör jag en överslagsräkning så gissar jag att total ellförbrukning för dec, jan o feb = 12500 Kwh (3500+4500+4500) - 3x650 Kwh (hushållsel + VV) =10500 Kwh, dvs total förbrukningen blir 21 000 Kwh i uppvärmning för 240 m2, eller 88 Kwh/m2 och år.

Vad har föregående ägare haft för förbrukning?
 
vectrex skrev:
Jag vänder mig lite mot påståendet "vi värmer bara upp knappt halva huset".
Helt rätt. Jag som uttryckte mig slarvigt. Det jag menade var egentligen att vi pumpar bara ut varmvatten i golvet på bottenvåningen, inte i radiatorerna på ovanvåningen. En del värme stiger upp från trapphålet och en del åker runt med ventilationen.

sune73 skrev:
Oj oj vilken röra med olika enheter, det var ingen smidig / kompakt installation i ett så pass nytt hus.

Sedan är frågan om hur mycke effekt du kan få ur denna värmepump vid kallgrader. Jag misstänker att det inte är många KW speciellt när det blir minusgrader.
Jo, rörigt är det och dessutom måste de varit hyfsat pårökta vid rördragningen som är rätt fult gjord. Den gör säkert sitt jobb, men snyggt är det inte. Vi köpte huset i befintligt skick, så det är nog inte läge att börja klaga på själva installationen. ;)

G&J verkar inte vara så vanligt förekommande när man googlar (typ inte alls). Har hittat någon enstaka tråd på nätet, men just nu hittar jag ingenting. :/
Enda resultatet, ganska intetsägande i sammanhanget: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=40621.15
De har rätt OK renommé bland poolägare, så deras husaggregat är nog helt OK.
Jag tror inte det är fel på själva hårdvaran i mitt fall, utan snarare installation eller något som gått sönder i efterhand.

trähandtag skrev:
Vad har föregående ägare haft för förbrukning?
Hade jag haft tillgång till den, hade det egentligen inte varit ett problem eftersom jag kunnat jämföra mot denna. Dock har huset stått tomt tidigare så den förbrukningen är inte jämförbar.
Tittar man i energideklarationen som har gjorts (för övrigt ganska intressant hur man tror att en privatperson skall kunna tillgodogöra sig ett sådant dokument utan någon form av förklaring till de olika kapitlen... :rolleyes: ) så ska huset förbruka 46kW/m2, dvs 11000kWh... Om jag nu kollade rätt. Känns orimligt lågt i förhållande till vad du kom fram till.
ED.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite svåröverskådligt system kanske men å andra sidan gör ju de separata enheterna o ackumulatortanken att ni enkelt kan ansluta solvärme eller vedpanna eller vad ni vill. Har du nåt kopplingsschema?

Vad är acktankens funktion i nuvarande system? Varför hålls den på 50 grader?

Anledningen att jag frågar är att om värmepumpen tvingas att göra 50 gradigt vatten hela tiden så sjunker verkningsgraden jämfört med om den gör vattnet bara just så varmt som behövs för golvvärmen (typ 35?).

Uttrycket "värmepanna" gör mig lite nervös... Är du verkligen säker på att det inte sitter nån direktverkande elpatron/elslinga där nånstans som så kallad "effektgarant" och att det i själva verket är den som värmer huset?

Glöm heller inte att varmvatten kostar: om ni badar tre ggr om dan så märks det på effektförbrukningen. Själv lägger jag in några extra vedträn men för eleldaren märks det på elräkningen ist
 
Har du ett elbatteri i ditt ftx aggregat?
 
Blir hemskt nyfiken på hur denna monsteranläggning hamnade i ett hus från 2012? 14kw är galet mycket i ett hus med 365 mm isolering . Vad sysslade tidigare ägaren med? Känns som han var i branschen och plockade lite balla saker från lagret till sig själv.
 
  • Gilla
nattugglan11
  • Laddar…
peternicklas
Som referens kan jag nämna min förbrukning dec. 2013. Den låg på 2000 kWh. Hur byggt 1963 och som inte är tilläggsisolerad. Värmer 340 kvm inkl. källare(20 grader) till 22 grader, 4,8 grader i medel. Din förbrukning borde ligga på runt 1000kWh.
 
Är acken tänkt att vara volym förstorare för en överdimensionerad pump tro? För att spara på antal starter.
Jag tror som Stenolofanders att det är en elpatron som behöver veta hut. Har själv fått byta en med trasig termostat, den elräkningen jag fick var på mycket pengar.
 
Redigerat:
Stort tack för alla svar än så länge!
Har tittat lite mer på FTX-systemet som Sune73 frågade om. Vid en lite närmare granskning verkar det som att det är något galet med yttertempgivaren då den visade betydligt högre temp än vad det är just nu. Ska ringa Östberg (tillverkaren) så fort helgerna är över.

Stenolofanders skrev:
Lite svåröverskådligt system kanske men å andra sidan gör ju de separata enheterna o ackumulatortanken att ni enkelt kan ansluta solvärme eller vedpanna eller vad ni vill. Har du nåt kopplingsschema?
Som jag har förstått det var grundtanken att utrusta huset med solceller. Kanske därför de bestyckade det som de gjorde.
Annars tror jag mest det är som Pelle242 hintar lite om. Byggaren var visserligen inte i värmebranschen, men jag tror han hade lite kontakter+intresse.

Stenolofanders skrev:
Vad är acktankens funktion i nuvarande system? Varför hålls den på 50 grader?
Anledningen att jag frågar är att om värmepumpen tvingas att göra 50 gradigt vatten hela tiden så sjunker verkningsgraden jämfört med om den gör vattnet bara just så varmt som behövs för golvvärmen (typ 35?).
Ingen aning faktiskt. Jag provade att stänga av den och då blev både golvet och varmvattnet kallt.:surprised:
Jag sänkte den från 60 till 50 grader i somras, därav att den står på det nu.
Varmvattnet är kopplat till denna tanken också, och vill jag inte värma detta med acktanken får jag köra det på elpatron. 500L behövs väl knappast för att hålla igång enbart värmesystemet i huset? Men det går ju att duscha i 45°C också...

Stenolofanders skrev:
Uttrycket "värmepanna" gör mig lite nervös... Är du verkligen säker på att det inte sitter nån direktverkande elpatron/elslinga där nånstans som så kallad "effektgarant" och att det i själva verket är den som värmer huset?
Värmepanna kan vara mina föråldras fel. Det har alltid hetat värmepanna i huset där jag växte upp...
Det finns tre patroner såvitt jag vet, en som värmer acktanken, en som sitter i varmvattenberedaren och en som värmer luften i FTX-systemet. Alla är avstängda i mjukvaran. inte bara att gränsvärdet för när de ska gå in är nedställt, utan avstängda som i OFF.

Stenolofanders skrev:
Glöm heller inte att varmvatten kostar: om ni badar tre ggr om dan så märks det på effektförbrukningen. Själv lägger jag in några extra vedträn men för eleldaren märks det på elräkningen ist
Då hade det ju märkts på sommarmånaderna också? Vi badar inte tre gånger om dagen, nej.(y)


peternicklas skrev:
Som referens kan jag nämna min förbrukning dec. 2013. Den låg på 2000 kWh. Hur byggt 1963 och som inte är tilläggsisolerad. Värmer 340 kvm inkl. källare(20 grader) till 22 grader, 4,8 grader i medel. Din förbrukning borde ligga på runt 1000kWh.
Bra referens! Tack! Det låter som att det finns lite pengar att spara efter att man felsökt. :)
 
stake skrev:
Har du ett elbatteri i ditt ftx aggregat?
I FTX-systemet har jag något som heter Eftervärmare, där el och vatten finns som val. Båda är avstängda.
Där finns även gränsvärden för tex hur varm luften som går in i rummen ska vara (min17°C max26°C), men såvitt jag förstår går inte elpatronen även om temperaturen skulle understiga 17°C.


pelle242 skrev:
Blir hemskt nyfiken på hur denna monsteranläggning hamnade i ett hus från 2012? 14kw är galet mycket i ett hus med 365 mm isolering . Vad sysslade tidigare ägaren med? Känns som han var i branschen och plockade lite balla saker från lagret till sig själv.
You tell me som sagt...
Som jag skrev innan fanns det planer på solceller och även pool. Vet inte om de räknade med att tex värma poolen med aggregatet också (ingen aning om det ens hade gått).
Jag tror mest det beror på prylgalenhet eller nåt. :)
Syftar du på att det är idiotiskt med så här väl tilltaget värmesystem, eller att det är pärlor för svinen (eftersom jag inte förstår att uppskatta det...)? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.