A
Landsbyidioten skrev:
Hoppsann!
jeg har hatt store problemer med min klipper da spesielt på et sted (30-40m) der kanttråden ligger i en hellning på ca 15-20 grader, der bremser den opp og prøver å reversere eller snu "mot kanttråden" med det resultatet at den glir over og må flyttes innenfor igjen med påfølgende linedans ca150meter, det er og et problem med en "øy" som ligger i en 25 grader skråning, her blir det "åker", jeg er blitt lovet ny klipper til neste sesong(ny modell sier de) noen som har info om den "nye" modellen?
Har också min kanttråd i en lutning, ca 30 grader. En sträcka på ca 25 meter. Ibland går den över tråden och stannar, speciellt på de senare buildarna. När det är blött (regnar) brukar den ha mycket problem med att köra efter tråden. Har inte hört något om någon ny modell än, men antar att det kommer.
 
Hej

Det är ju bra att de erbjuder service. Aningen dyrt kan tyckas och de som har garanti att åberopa bör väl nyttja det i första hand.
Undrar om det innebär uppdatering med någon nyare mjukvaruversion än 5.8. Build 5233. Den är ju fortfarande litet buggig och det borde inte vara så komplicerat att styra upp.

Om man ska sammanfatta första säsongen så kan man nog säga att jag är ganska nöjd. Maskinen gör det som förväntas även om den är litet för känslig för störningar och nyttjar kanttråden för att orientera sig litet för ofta och under för lång sträcka. Sen låter hjul-drivningen onödigt mycket. Pin-kod skyddet och "larmet" är rätt kasst.

Det är nog ganska naturligt om maskinen "tappar bort" sin position då och då. Med död räkning så räcker det att den slirar litet eller fastnar någonstans för att det ska bli fel. Att då skicka den till kanttråden för att hitta rätt igen funkar ju, men den går alldeles för långt innan den fattat var den är. Den är också litet för känslig för ojämnheter i gräsmattan. Det blir stopp för ofta för att det ska fungera att köra "obemannat" i flera dagar.

Till kommande säsong ska jag anpassa gräsmattan ytterligare så att stoppen blir färre och klippningen effektivare. Kanter invid plattgången jämnas ut, någon buske flyttas/tas bort, gropar och rötter fixas.

Vinteruppehållet ger visst litet Indego-abstinens, men det finns tröst i nöden. En öl kan ju svalka även på vintern.
"...a loud noisy body..." - som Indego. Och helhetsintrycket är OK, men inte pefekt - som Indego!

Gott Nytt År
 
  • IMG_1082_redigerad-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1083_redigerad-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M J skrev:
Har inte läst den här tråden på länge då jag tröttnade på allt tjafs i den och inte förstår meningen med att bunta ihop alla frågor till en tråd där diskussionerna flätas in i varandra och blir omöjliga att följa. Vill helst slippa läsa igenom de senaste 100-150 sidorna så jag frågar direkt och hoppas på svar från någon vänlig själ som har gjort det:
Är 5233 den senaste versionen eller vilken är det?
Är 5233 den som nya maskiner levereras med nu, eller är det fortfarande 5167?
Har 5233 några nackdelar, eller är t ex överlappningsproblemen, brölandet och vad det nu var mer för problem som kom med senare versioner efter 4435 lösta i 5233 eller kvarstår där något?

(Hoppas nu på fint väder till helgen så jag kan få se den "nya" maskinen göra en komplett klippning i dagsljus :). Är barnsligt nyfiken på hur den beter sig jämfört med den tidigare, om där tillförts någon intelligens och om den är snabbare/effektivare än tidigare)
Det är nog fler som önskar en mer strukturerad tråd, men det är inte lätt att åstadkomma, eller har du ett recept?
Tycker nog att det är ganska charmigt med denna tråden där fakta blandas med litet tyck och tänk. Bilder ur verkligheten.

Ingen har ännu nämnt någon nyare ver är 5233, men det kanske kommer till våren. Tror väl knappast att Bosch kallat in de maskiner som står hos ÅF för uppgradering. Det blir nog upp till kunderna att reklamera (om de inte är nöjda). Om inte annat så har jag sett att lagermaskiner är kraftigt prisnedsatta, så det kan nog vara värt besväret.
 
  • Gilla
M J
  • Laddar…
Tanken som slog mig är att Bosch vill "bli av" med gamla klippare för att minska kritiken från oss användare och låter oss betala 1099:- för det. Eftersom klipparen kommer tillbaka i en NY kartong så tänkte jag att även klipparen är ny och de flesta/alla kända fel är justerade. Bosch har då blivit av med krånglande maskiner, en massa supportärenden och vi betatestare blir glada och nöjda!

Men det är väl bara ett önsketänkande?!
 
  • Gilla
Abki
  • Laddar…
lilytwig skrev:
Det är nog fler som önskar en mer strukturerad tråd, men det är inte lätt att åstadkomma, eller har du ett recept?
Receptet finns redan och anammas av exv HQ-ägare; nytt ämne -> ny diskussion
 
Hejhopp!

Någon som hört nått om eventuella förändringar på Indego-maskinerna nu inför 2014? Tycker det varit väldigt tyst. De borde ju snart skeppas ut nyproducerade maskiner, för säsongen är ju inte långt borta. Min trädgård har börjat skjuta fart den senaste veckan.
 
Ny modell kanske det inte kommer. Men befintlig produktion kan ju ha uppgraderats för 2014, baserat på de initiala erfarenheter man fått från 2012 & 2013 års problematik. Det har ju skett produktförändringar även under de gånga åren.
 
A
Har lämnat in min klippare 4 gånger sen jag köpte den i Maj.
Det sista som hände var att den stod i laddaren i flera dagar, när jag till slut kollade varför den inte börjat klippa så hade den bytt språk. Tänkte återställa det men då var inte heller min pin-kod kvar. Så sista builden har bytt språk, tagit bort pin-koden och tagit bort schemat. Efter mycket diskuterande med olika personer så har jag lämnat tillbaka klipparen. Tror inte längre på den. Vad jag ska ha itsället vet jag inte ännu men husqvarna har en modell som ska klara lite slänter men kostar då runt 20.000.
 
Mmm vem vet, de kanske lägger ner produkten istället, för att minimera förlusterna ungefär. Med alla dessa returer, uppgraderingar, felsökningar, transporter hit&dit inte bara i Sverige bara det måste kosta Bosch en förmögenhet. Sen utvecklingen på det...
 
Jaha...då va det igång igen....
Hoppas på ett lite lugnare år i år...här på tråden menar jag.
Jag har ju även ett fritidshus och där ska det bli en Landroid M i år.
Den tomten tror jag funkar bra med en slumpklippare och Landroiden verkar helt ok.
Jag har heller inte varit helt missnöjd med min Indy men nu ska han få konkurens av Landy.
Får se hur detta ska gå......

Föresten så BJUDER Worx på vinterservice och nya knivar när Bosch tar tusenlappen. Läst det på Landroid tråden...
 
Jag har skickat min på vinterservice. Återkommer med vad jag får tillbaka i lådan
 
Hej alla Indego intresserade.

Min Indego ( Installerad 2013-05-29. Tillverkad 04/2013 med f/w 5.8 b04679 ) krånglade ju lite lätt från början i fjol & problemen ökade mest hela säsongen till att bli helt funktionsoduglig ca månaden innan gräset slutat växa i höstas. Jag fick ett utbyte beviljat & idag hämtade jag ut en helt ny Indego, med enligt uppgift 2014 års specifikation.

Det är i grunden en uppdaterad maskin, som enligt överklistrad etikett på kartongen först tillverkats 20131204, men sedan m.a.o. tagits tillbaka från lagerhyllan, fixats till lite, uppgraderats & levereras nu som en maskin tillverkad 20140116 enligt den nya etiketten på kartongen.

Är jag första kund i Sverige som fått ut en sådan?

Det jag noterat:
En "Indego Quick Installation Guide" finns nu med i lådan.
Nätdelen är tillverkad 04/1023.
Typskylten på laddplattans elektronikmodul säger att den är tillverkad "01 2014". Kollar jag undertill så verkar plattan vara av första version, för rillorna som ska hålla kabeln på plats saknas.
Typskylten på maskinen säger att det är 75dB, 3900rpm, tillverkad "01/2014".
"Trumpinnarna" finns & är vita.
Knivarna är 26R.
Fortfarande översättningsfel på Svenska så som "Foga" isf "Färdig" & "Säkra" isf "Spara".
"Alarm" meny finns. Har ej testat larmljudet då maskinen står på laddning.
"Autospärr" meny finns.
"Övertäckn av klippspår" meny: Auto eller 10/12/14/16/18/20/22/24/26/28/30 cm
Displayen sitter lite snett.
Knapparna har ungefär samma diffusa känsla som innan.
Knappljudet är knappt hörbart även om det är på max.
Klippaggregatet flexar fortfarande mycket oavsett om det är på max eller min. Så resonansljudet vid maxvarv lär väl finnas kvar, eller? Hoppas nya mjukvara har bättre varvtalsstyrning.
Klippdisken har jag inte hunnit inspektera i detalj då maskinen står på laddning.

SW Release: 5.9 Build Version 00344
(Hade varit intressant med en change log)

En intressant iakttagelse är att "Run Time" som var 1minut när jag först kom in i "Informationer" menyn efter 5min laddning. Nu efter vad den säger 28min Charge Time så verkar batteriet vara fulladdat, så räknar Run Time upp & är på 12min & ökar ?????? Klipparen står i laddaren inne i hallen & har inte ens karterat. Så Run Time är i realiteten = 0. Ja RT ökar, nu 16min... konstigt.

Det jag fick reda på som info från en nyligen genomförd Bosch konferens, var att man nu skulle kunna få SD-kort utskickade från supporten med Indego S/W uppgraderingar. Det är ju intressant information, från att först ha utlovat nedladdningsbara uppgraderingar via internet.

Jag ska undersöka maskinen mer när jag har möjlighet.

Några frågor?
 
Redigerat:
  • Gilla
M J och 3 till
  • Laddar…
Några bilder:

IMG_0145.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0148.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0155.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0156.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



De här intressanta plaststavarna fann jag med vit dubbelhäftande tejp, sittandes i bakkant av klippaggregatet, kan inte minnas att de fanns på min förra, eller har de funnits tidigare?
IMG_0158.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.