I
thomasx skrev:
Husdjur och rakter på samma gång ÄR livskvalitét :)
Menar du tysta raketer och högljudda hundar? En skarp kombination vill jag mena.:cool:
 
ion skrev:
Menar du tysta raketer och högljudda hundar? En skarp kombination vill jag mena.:cool:
Nuförtiden är det ju många raketer som smäller långt mer än de lyser upp himlen, och det är ju lite tråkigt. Tysta raketer går inte att få tag på i praktiken även om flera tillverkare annonserar om det i sina blad, tro mig, jag har försökt.

Nej, raketerna ska smälla(lagom mycket), men framförallt vackert lysa upp himlen, och hunden ska sitta tyst och lugn som om inget händer. Det är faktiskt den största anledningen till att min sambo inte vill ha med hunden på fyrverkeriet, för att han inte ska bli för uppjagad och börja skälla. Det får han nämligen inte lägga sig till med. Men det brukar gå fint, smäller det lite för mycket runt omkring kan han dock bli väl ivrig, han hinner ju inte hämta alla apporter :)
 
I
Jag fick en bild av ljusstarka raketer och ett gäng ylande hundar, likt prärievargar vid fullmåne.:p
 
thomasx skrev:
Husdjur och rakter på samma gång ÄR livskvalitét :)
Vad skönt att höra...då är det ju livskvalitet jag har då... med både katter och raketer.... :)
 
Jag förstår att folk vill skjuta raketer, det hör liksom till traditionen, även om vi själva inte gör det eftersom vi hade en hund som var skotträdd och det blev värre med åren... Trots att hunden tyvärr inte är med oss längre väljer vi att inte skjuta något med hänsyn till andra djurägare och djur i naturen.

Det värsta här i Sverige (eller åtminstone Stockholm där vi bor) är att det börjar smälla redan runt julafton och sen håller på en vecka efter nyår. I Finland är det lagstadgat att man får skjuta mellan 18:00 på nyårafton till 06:00 nyprsdagen, ett 12 timmar fönster alltså. Det är dryga böter där emellan och vill man skjuta andra tider måste man ansöka om tillstånd. Många kommuner har också regler att man inte får skjuta i tätort...
Det tycker jag är en bra lag, du får skjuta allt vad du orkar, men bara under 12 timmar...
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
anders07 skrev:
I Finland är det lagstadgat att man får skjuta mellan 18:00 på nyårafton till 06:00 nyprsdagen, ett 12 timmar fönster alltså. Det är dryga böter där emellan och vill man skjuta andra tider måste man ansöka om tillstånd. Många kommuner har också regler att man inte får skjuta i tätort...
Det tycker jag är en bra lag, du får skjuta allt vad du orkar, men bara under 12 timmar...
Det skulle inte funka i Sverige. Vi har inte riktigt den straffskalan.
 
Nyfniken skrev:
Det skulle inte funka i Sverige. Vi har inte riktigt den straffskalan.
Varför inte?
 
Efter lite funderande måste känns det fyrverkeriproblemet som ett storstadsproblem?
Bor i en mindre stad och det skjuts väl en del på nyårsafton/natten men i övrigt är det inte särskilt mycket fyrverkerier.

Det är ju inte ett nytt problem hur sköts aveln/träningen hos kennelklubbarna med hänsyn till ljudkänslighet... Man har ju lyckats avla fram diverse andnings/sjukdomsproblem hos många raser men inte lyckats med ljudkänslighet?

Hur ser det ut i andra länder? jag tillbringade en tid i sydamerika och där verkade de skjuta av fyrverkerier för att fira allt möjligt och jag hörde ingenting om rädda hundar...?

/ATW
 
D09
ArneTW skrev:
Efter lite funderande måste känns det fyrverkeriproblemet som ett storstadsproblem?
Bor i en mindre stad och det skjuts väl en del på nyårsafton/natten men i övrigt är det inte särskilt mycket fyrverkerier.

Det är ju inte ett nytt problem hur sköts aveln/träningen hos kennelklubbarna med hänsyn till ljudkänslighet... Man har ju lyckats avla fram diverse andnings/sjukdomsproblem hos många raser men inte lyckats med ljudkänslighet?

Hur ser det ut i andra länder? jag tillbringade en tid i sydamerika och där verkade de skjuta av fyrverkerier för att fira allt möjligt och jag hörde ingenting om rädda hundar...?

/ATW
Samma bekymmer utanför storstäder,
( iaf där jag bor och har bott )

Ang Sydamerika så kanske man inte har samma syn kring hundar?
Men det kan jag bara spekulera om :)
 
ArneTW skrev:
Efter lite funderande måste känns det fyrverkeriproblemet som ett storstadsproblem?
Bor i en mindre stad och det skjuts väl en del på nyårsafton/natten men i övrigt är det inte särskilt mycket fyrverkerier.

Det är ju inte ett nytt problem hur sköts aveln/träningen hos kennelklubbarna med hänsyn till ljudkänslighet... Man har ju lyckats avla fram diverse andnings/sjukdomsproblem hos många raser men inte lyckats med ljudkänslighet?

Hur ser det ut i andra länder? jag tillbringade en tid i sydamerika och där verkade de skjuta av fyrverkerier för att fira allt möjligt och jag hörde ingenting om rädda hundar...?

/ATW
Vad jag har hört är alla djur utanför Sverige helt okänsliga för smällare, framför allt de sydafrikanska hundarna.

Alltså, så här ligger det till i hundfrågan: När man tränar skott, så utsätter man sin hund för olika typer av kaliber och vapen. Allt beroede på vad du ska använda din hund till. I min sport IPO har vi 9 mm, men i vissa länder använder de 6 mm, vilket gör att vi även övar på det.
Man kan tycka att en hund som inte reagerar på 9 mm skulle klara även 6 mm, men så är inte alltid fallet. Det beror på omständigheterna och givetvis hur känslig din hund är.
En jakthund, som det har raljerats kring i tråden, som inte reagerar på jaktvapen kan absolut reagera på fyrverkerier. Det är för hunden två helt skilda saker. Ett vapen smäller på en viss frekvens samtidigt som hunden har adrenalin och är inställd på jakt, medan fyrverkerier tjuter, sprakar, smäller, lyser, blinkar, etc.
En del av er i tråden har hundar som inte reagerar på fyrverkerier. Var glada för det, men va oxå försiktiga. Jag har många exempel på hundar som blivit rädda med åren - och det gäller alla hundar.

Har man någon gång försökt ta hand om ett djur (oavsett om det är hund, katt, häst) som hamnat i riktig stress p.g.a fyrverkerier så ifrågasätter man aldrig mer de som vill minska eller t.o.m förbjuda användandet.
 
  • Gilla
sandhall och 1 till
  • Laddar…
Men man bör väl inte ta med sig sin hund till ett fyrverkeri om man oroar sig att det ska vara ett problem och är man inne på nyårsnatten i ett modernt hus dämpas ju både ljud och ljus från fyrverkerierna rejält.

Det jag ibland stör mig på är hur självklart hundägare argumenterar för sin sak och kräver lagar och inskränkningar i andras liv.

Det är ju ingen som tvingar nån att skaffa hund eller bo i närheten av fyrverkerier.

/ATW
 
ArneTW skrev:
Men man bör väl inte ta med sig sin hund till ett fyrverkeri om man oroar sig att det ska vara ett problem och är man inne på nyårsnatten i ett modernt hus dämpas ju både ljud och ljus från fyrverkerierna rejält.

Det jag ibland stör mig på är hur självklart hundägare argumenterar för sin sak och kräver lagar och inskränkningar i andras liv.

Det är ju ingen som tvingar nån att skaffa hund eller bo i närheten av fyrverkerier.

/ATW
Men hallå. Problemet som beskrivs är ju när smällarna kommer till djuret, inte tvärt om.
 
Nimajneb skrev:
Varför inte?
Varför det inte skulle fungera eller varför vi inte har den straffskalan?

Straffskalan har väl politiska förtecken. Varför det i inte skulle fungera skrev jag ju: "Vi har inte den straffskalan."
 
ArneTW skrev:
Men man bör väl inte ta med sig sin hund till ett fyrverkeri om man oroar sig att det ska vara ett problem och är man inne på nyårsnatten i ett modernt hus dämpas ju både ljud och ljus från fyrverkerierna rejält.

Det jag ibland stör mig på är hur självklart hundägare argumenterar för sin sak och kräver lagar och inskränkningar i andras liv.

Det är ju ingen som tvingar nån att skaffa hund eller bo i närheten av fyrverkerier.

/ATW
Jag vill först säga att mitt inlägg inte bara riktat bara mot dig, utan mot den (enligt mig) märkliga och raljerande tonen mot rädda djur/hundar.

Man behöver inte ta med hunden, den hör ändå, och den hör precis det den lyssnar efter. En liten knall gör den rädda hunden orolig, när nästa smäll kommer har hunden skruvat upp sig själv och reagerar tiofalt. Är ljuden långt borta är det bättre, och har man typ musik på så lindrad det. Men bor du mitt i ett villakvarter så spelar det ingen roll över huvud taget.

Håller med dig i att det ibland tas för givet att alla ska rätta sig efter djurägaren, men i fyrverkerifallet tycker jag det är annorlunda. Alla som gillar fyrverkerier skulle kunna ta sig till anvisade platser eller strunta i det. Världen behöver inte fyrverkerier, det blir nyår ändå, men däremot behöver vi alla våra djur. En inskränkning på hur och var man får smälla hade inte inneburit någon omvälvande förändring, något år sen hade det varit glömt. Tänk på rökning på krogen. Allt skulle gå åt skogen, men är det någon som saknar det nu?

Sen tycker jag fyrverkerier är ett extremt fall av agerande som påverkar andra. En oupplockad hundskit retar ihjäl mig, men det påverkar bara ett fåtal (om än väldigt mycket) medan en raket påverkar allt inom flera kvadratkilometr.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Bödde skrev:
Tänk på rökning på krogen. Allt skulle gå åt skogen, men är det någon som saknar det nu?
Åtminstone jag har slutat gå dit efter att det infördes.
Numera hade jag hållt mig undan oavsett men just när det infördes så var det en klart bidragande orsak att inte gå dit.
Var ju på nåt vis själva mervärdet med att gå ut på krogen att sitta inomhus och tragga skit över en öl eller fler.
Inte rökt inomhus hemma på 20 år och DET är däremot inget jag saknar, så lite dubbelmoral eller vad man ska kalla det är det förstås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.